• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avgifter för import

F

F.d. 14423

Guest
Hej
Funderar på att importera en husbil från tyskland. Är det någon som kan hjälpa mig med hur mycket det kostar i alla avgifter.

MVH Lise-Lotte
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.419
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Avgifter för import

Räkna med ca 10 000:- för den svenska delen av importen. Lägg därtill ca 500:- - 1 000:- i Tyskland för skyltar, försäkring mm.
 
F

F.d. 23881

Guest
Sv: Avgifter för import

Hej
Jag har importerat 2 bilar en 2003 och en i år. Alla kostnader inklusive flygbiljetter ner,bränsle och färja hem ligger på 18000 respektive 20000 kr. Till detta kommer ett antal semesterdagar och fritidstimmar räkna med minst 2 vardagar i Tyskland en för affären och en förmiddag dagen därpå för registeringen. Det blir så för att registeringskontoren i mina fall bara var öppna på förmiddagen. Gas/ventprovet och registeringsbes tar oskså lita arbetstid.

Sven Olov
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Avgifter för import

En importhistoria
Så var då Frankia I680 SD 2007 på Fiat 160 Al-KO chassi registrerad och klar. Eftersom den var över 3500kg och integrerad så blev det en intressant samling dokument. Följande A4-blads-priser noterades:
Intyg från
Fiat: 4250 kr (Beloppet rättat från tidigare fel angivna 42500 kr)
Al-Ko: 750kr
Forsbergs Fritidscenter: 10000 kr (+friskrivning från garantiåtagande)

Försäkringar:
Länsförsäkringar utlovade först helförsäkring enbart på chassinummer, för hemkörning. När jag så kommer in till kontoret visade det sig att de hade en övre gräns på totalvärdet på 250 000kr. Så det hela slutade med att jag körde hem bilen inregistrerad på den tyska handlaren, med hans plåtar och med ett brev som intygade att den var helförsäkrad via hans företagsförsäkring. Ingen aning om rättsläget vid en skada men skyddet med bara trafikförsäkring är ju inte mycket att ha. Skickar tillbaka plåtarna nu och betalar honom en (ännu okänd) kostnad för tiden jag hade dessa.

Moms:
Köpte bilen utan moms eftersom den var ny. Krävde viss påtryckning och hänvisning till EU-regler.

Resa:
Air Berlin till Stuttgart 1500kr. Hyrbil 700 kr. Hemresa via Dusseldorf-mässan och montering av fast gastank och diverse gränshandlare i norra tyskland, så tveksamt om man bör notera någon kostnad där.

Registrering:
Väl hemma har jag tecknat en tillfällig försäkring för den tillfälliga registreringen som nästan krävs eftersom AVL skall ha 5-8 dagars arbetstid att godkänna Motormännens gasolkontroll, så jag var tvungen att skjuta på besiktningen. Kostnad tillfällig försäkring 1500kr. Tillfällig registrering 300 kr. Gasolkontroll 6250 kr trots att man kunde utnyttja tidigare importer. Tidsåtgång ca 1-2 timmar!

Besiktning: 1680 kr.

Försäkringar igen:
Begärde idag in offerter för försäkring. Länsförsäkringar ville ha 15000 kr (!) trots villaförsäkring. Trygg-Hansa 6500 men %-självrisk vid glasskada så den går bort. Motormännen 7500 kr via hemsida och 5300 kr via telefonsamtal (värde 900 000kr), så det fick bli en sådan.

Nu skall svensk moms och lite andra småavgifter betalas så är det klart.

Har redan haft en skada - läckage vid ena sidorutan. Tog ut den själv och tätade. Handlaren i Tyskland tar det via Frankia och ersätter mig. Märkligt att Forsbergs inte vill ha reparationsaffären (tycker den tyske handlaren också).
 
M

Michael 2000

Guest
Sv: Avgifter för import

Hej

Tack för din fina redovisning och nerlagd tid.

Mvh


Michael
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avgifter för import

Hej J Anders, för vad och varför betalade du till Forsbergs 10.000:- ?
 

maxivan

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
26086
Medlemskap
2025
Sv: Avgifter för import

Hej
Vad var för särskilt med att den vägde mer än 3,5 ton och var helintegrerad? Är det av någon anledning svårare att få en helintegrerad husbil godkänd vid import?
Lennart
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Avgifter för import

En fråga bara...

Vad tjänade du på affären? Jämfört med att handlat hos t.ex. Forsbergs. Detta är ju den mest intresanta summan eller hur?

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 2041

Guest
Sv: Avgifter för import

Hej Liselott
det beror lite på vad du e intresserad av för bil och vart du skall åka.
själv hämtade jag en bil över 3500kg och har fick mina svenska skyltar förra veckan.
jag¨åkte GBG Kiel ca 3000:- jag skulle titta på 3 st bilar, och bestämde mej för för den som låg längst bort ca 40 mil bränsle ca 400;- gjorde upp affären med handlaren, han hjälpte mej med skyltar och exportförsäkringen exp.försä. skall man köpa ifrån ADAC:s serviceställen dom e mycket billigare och sedan in till tyska bilrigistret och fixa skyltar dessa instanser brukar ligga vägg i vägg även i dom mindre byarna kostnad för detta ca 1200:- sedan ringde jag till mitt försäkringsbolag och fullförsäkra bilen på chassinumret
den kostnaden har jag tyvärr inte. tiden blev lite knapp så vi beslutade att inte ta Kielbåten hem Rödeby-Putgarden-Helsingborg husbil+bil 1800:- + diesel
sen hade vi 4 övernattningar men det e ju valfritt ca 3500:- . hemma gasol o ventilations besiktning ca 6300:- tag gärna kontakt med AVL så får du ett referensnummer som du kan visa till gasol o vent, boka så att du reggbesiktar 6-7 dagar efter gasol reggbesiktningen 3500:- och om du skall väga bilen någon annan stans ca 350:-

alltså ca 19000:-
men hade vi tagit flyget och sedan hyrbil skulle det varit billigare,
och kanske inte sölat omkring i en vecka, men det e ju väldigt trevligt i Tyskland

Lycka till!!
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: Avgifter för import

Vi har importerat, i oktober 07, en Dethleffs Fortero A6975 via en handlare 3 mil utanför Frankfurt, Stromberg.

Vi tittade runt härhemma och fastnade just för denna modell. Det fanns 2 st. härhemma att välja mellan, priset var 520.000:- resp. 565.000:-. Utrustningen var likvärdig mellan bilarna. Efter en del letamde på bl.a. Mobile.de hittade vi motsvarande bil. Priset på bilen här var 41.000:- Euro. Med den dagens växlingskurs, 9,32, blir priset 382.120:- SEK. Jag kontaktade säljaren och bad om utförliga bilder samt att få mig tillsänt alla data på bilen och en oberoende test av bil och bodel på Tysklands motsvarighet till M. Samtidigt och under förutsättning att testet var OK bjöd jag 39.000:- Euro. Bilarna var likvärdiga avseende årsmodell -06 och milantal ca: 1.700 mil. Utrustningen var till den tyska bilens fördel då den tyska bilen var utrustad med Truma Saphir klimatanläggning för bodelen vilket inte fanns på den svenska bilen, i övrigt var alltså bilarna likvärdiga. Efter en del dividerande med den tyska säljaren, efter att godkänt testprotokoll sänts till mig, stannade priset på 39.800:- Euro eller 370.936:- SEK. Jag bestämde då att flyga ner till Frankfurt och den tyska säljaren erbjöd sig att hämta på flygplatsen. Jag hade dock ett förbehåll att avstå om bilen inte var till belåtenhet.

Startade onsdag: Jag hyrde bil från Fagersta till Nyköping, 1.250:-, och stannade på natten i Nyköping, 750:-, och flög med Ryanair, 725:-, till Frankfurt kl. 07.00 dagen därpå, torsdag. Jag hade 1 vecka tidigare ringt Forex och fört över pengar, 400.000:- SEK, som låg färdiga i motsvarande Euro på Skavsta flygplats. Hämtade pengarna, Euro, och gick ombord. Landade i Frankfurt 09.00. Blev hämtad och körd till Stromberg. Mannen som hämtade mig var trevlig och gav ett seriöst intryck vilket kändes skönt.

Allt var iordning i Stromberg, alla papper och bilen framkörd för provkörning och inspektion. Jag bestämde mig betalade och vi åkte till administrativa enheten för omregistrering, försäkring och nya skyltar. Kostnad 350 Euro. Detta var klart ca: 12.00. Jag tackade säljaren att mig i bilen och började hemfärden. Anlände Puttgarden 20.00 utan missöden och tog färjan över till Rödby. Diesel och färjebiljett ca: 1.400:- SEK.

Anlände Rödby ca: 21.00 och körde vidare till Helsingör. Tog färjan över till Helsingborg, körde vidare mot Fagersta och anlände Fagersta 09.00 på fredagen. Diesel och färjebiljett ca: 1.500SEK.

Tid var beställd för gastest och ventilationstest hos M i Västerås. Kostnad 7.000:-
Anmärkning på slangen -30, samt att ytterligare 2 st ventiler skulle monteras, en i alkoven och en i mittgången. Monteringen gjorde jag själv men slang och ventiler köptes. Kostnad 1.000:- SEK. Svenska instruktionsböcker måste finnas men alla som behövdes fanns att ladda ner och skriva ut på Internet.

Bilprovning: vägning och registreringsbesiktning, tid beställde jag innan jag åkte till Tyskland: Allt gick som en dans. Kosnad diesel och avgifter 1.200:- SEK.

Total kostnad exkl. egen tid:
Bilen 370.936:-
Hyrbil 1.250:-
Hotell 750:-
Flyg 725:-
Försäkring skyltar 3.300:- (Tyskland)
Diesel och färgebiljetter till Fagersta 2.900:-
M 7.000:-
Reservdelar 1.000:-
Bilprovning 1.200:-

Summa: 389.061:- SEK

Samma bil i Sverige exkl. Truma Saphir, (jag vet inte vad den kostar), 520.000:-.

Mellanskillnad: 130.939:-

mvh/Björn
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.318
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Avgifter för import

bhammar

Snyggt och prydligt beskrivet. Men jag har en liten fundering angående betalningen av bilen.

Hade du kontanter på den summan med dig på planet? Kan man inte göra betalningen på något annat sätt? Verkar lite farligt med så mycket pengar på fickan.
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: Avgifter för import

Håkan J

Jo naturligtvis kan Du göra banköverföringar men problemet är att det tyska bankerna "litar" inte på att pengarna aviseras från en bank till en tysk bank förrän pengarna fysiskt finns på deras konto. Detta kunde för min del ha inneburit att jag fått stanna en, kanske två dagar extra i Tyskland och det hade jag inte lust med.

Jag fick också från svenska vänner förslaget att jag skulle ta med summan i resecheckar, men samma här. Den tyska banken upplyste mig om att, OK resecheckar men giltiga först när checkarna diskonterats och fysiska pengar existerar på deras konto.

Kanske finns det andra banker i Tyskland som kan lösa detta men jag fann ingen.

mvh/Björn

Jag upplevde inte att det var problem att resa med pengarna.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.419
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Avgifter för import

När vi köpte bil i Tyskland hade vi med oss en Internationell Postväxel som var utställd på säljarens firma. Kostade inget vad jag kan minnas och kändes säkert. Men det gäller nog att affären görs upp när bankerna är öppna så att säljaren kan ringa och kontollera postväxeln.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Avgifter för import

Hej Roland, Maxivan och Ånefjord!
Eftersom bilen över 3500 kg OCH integrerad räcker det ej med Fiats intyg. Detta eftersom de ej gjort lyktor, torkarinstalaltioner etc. Skulle bilen varit under 3500 kg skulle det räckt med att ha registrerat in den en sväng i Tyskland, men det duger ej vid tungt fordon. Alltså måste jag ha ett intyg från Frankia. Enligt Frankias policy utfärdar respektive lands importtör detta enkla A4 -blad som bl. a. kräver ett besök hos Forsberg så att de kan se att bilen verkligen har sitt chassinummer. Ni kan ju förställa er hur prissättningen sker av detta intyg. Forsbergs kräver också tidigare nämnda avståndstagande från garantianspråk (men man kan ju gå på tyska handlaren eller Frankia direkt, vilket också har gjorts i flera fall redan).

Förutom en inte obetydlig inbesparing så kapades en väntetid på ca 6-8 månader ner till noll.
 
F

F.d. 2041

Guest
Sv: Avgifter för import

Hej Håkan J
det gäller att ha kontakt med banken när du står hos handlaren, efter jag hade gått igenom bilen och allt var ok. ringde ja banken som var förberedd få övrföring
ca efter 1,5 timme kan banken ringa till dej och meddela ett referensnummer som dom får efter överförigen, detta reffnummer ger du handlaren och handlaren i sin tur ringer till sin bank och där ser dom att pengarna är bokade till just hans konto e det en normalstor handlare skall detta inte vara något problem

//noproblemas
 

Tommy&Ann

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1078
Medlemskap
2025
Sv: Avgifter för import

Hejsan!
Var nere i Munster och hämtade vår Eura Profilia. Lite pressat med tid var det när kontoret stängde kl.12 på fredag. Ett råd är att ta två dagar på sig när man inte sett bilen förut.
Jag betalade på bank med mitt Visakort, hade med den lilla dosan och förde över pengarna från ett konto till kortet på handlarns dator, sedan till banken. Obs! alla banker har inte avtal med Visa.
Fy att det skall vara så långt til våren.:confused:

Hade:yes:
 
Toppen