Sv: Avgifter för import
Vi har importerat, i oktober 07, en Dethleffs Fortero A6975 via en handlare 3 mil utanför Frankfurt, Stromberg.
Vi tittade runt härhemma och fastnade just för denna modell. Det fanns 2 st. härhemma att välja mellan, priset var 520.000:- resp. 565.000:-. Utrustningen var likvärdig mellan bilarna. Efter en del letamde på bl.a. Mobile.de hittade vi motsvarande bil. Priset på bilen här var 41.000:- Euro. Med den dagens växlingskurs, 9,32, blir priset 382.120:- SEK. Jag kontaktade säljaren och bad om utförliga bilder samt att få mig tillsänt alla data på bilen och en oberoende test av bil och bodel på Tysklands motsvarighet till M. Samtidigt och under förutsättning att testet var OK bjöd jag 39.000:- Euro. Bilarna var likvärdiga avseende årsmodell -06 och milantal ca: 1.700 mil. Utrustningen var till den tyska bilens fördel då den tyska bilen var utrustad med Truma Saphir klimatanläggning för bodelen vilket inte fanns på den svenska bilen, i övrigt var alltså bilarna likvärdiga. Efter en del dividerande med den tyska säljaren, efter att godkänt testprotokoll sänts till mig, stannade priset på 39.800:- Euro eller 370.936:- SEK. Jag bestämde då att flyga ner till Frankfurt och den tyska säljaren erbjöd sig att hämta på flygplatsen. Jag hade dock ett förbehåll att avstå om bilen inte var till belåtenhet.
Startade onsdag: Jag hyrde bil från Fagersta till Nyköping, 1.250:-, och stannade på natten i Nyköping, 750:-, och flög med Ryanair, 725:-, till Frankfurt kl. 07.00 dagen därpå, torsdag. Jag hade 1 vecka tidigare ringt Forex och fört över pengar, 400.000:- SEK, som låg färdiga i motsvarande Euro på Skavsta flygplats. Hämtade pengarna, Euro, och gick ombord. Landade i Frankfurt 09.00. Blev hämtad och körd till Stromberg. Mannen som hämtade mig var trevlig och gav ett seriöst intryck vilket kändes skönt.
Allt var iordning i Stromberg, alla papper och bilen framkörd för provkörning och inspektion. Jag bestämde mig betalade och vi åkte till administrativa enheten för omregistrering, försäkring och nya skyltar. Kostnad 350 Euro. Detta var klart ca: 12.00. Jag tackade säljaren att mig i bilen och började hemfärden. Anlände Puttgarden 20.00 utan missöden och tog färjan över till Rödby. Diesel och färjebiljett ca: 1.400:- SEK.
Anlände Rödby ca: 21.00 och körde vidare till Helsingör. Tog färjan över till Helsingborg, körde vidare mot Fagersta och anlände Fagersta 09.00 på fredagen. Diesel och färjebiljett ca: 1.500SEK.
Tid var beställd för gastest och ventilationstest hos M i Västerås. Kostnad 7.000:-
Anmärkning på slangen -30, samt att ytterligare 2 st ventiler skulle monteras, en i alkoven och en i mittgången. Monteringen gjorde jag själv men slang och ventiler köptes. Kostnad 1.000:- SEK. Svenska instruktionsböcker måste finnas men alla som behövdes fanns att ladda ner och skriva ut på Internet.
Bilprovning: vägning och registreringsbesiktning, tid beställde jag innan jag åkte till Tyskland: Allt gick som en dans. Kosnad diesel och avgifter 1.200:- SEK.
Total kostnad exkl. egen tid:
Bilen 370.936:-
Hyrbil 1.250:-
Hotell 750:-
Flyg 725:-
Försäkring skyltar 3.300:- (Tyskland)
Diesel och färgebiljetter till Fagersta 2.900:-
M 7.000:-
Reservdelar 1.000:-
Bilprovning 1.200:-
Summa: 389.061:- SEK
Samma bil i Sverige exkl. Truma Saphir, (jag vet inte vad den kostar), 520.000:-.
Mellanskillnad: 130.939:-
mvh/Björn