• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgaserna sotar igen på kylen

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Hej
Hålet i silen, brickan är fyrkantigt så var försiktig vid rengöring med hårda föremål. För mycket kraft med en nål kan göra hålet i brickan större och mer gas kommer igenom vilket får till följd att lågan blir större, vilket kan i sin tur kan föra till överhettning ock brand.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Sot vid förbränningen tyder på ofullständig förbränning, dvs. antingen för lite luft eller för mycket gas. Om nu skorstenen har varit sotad och rengjord så återstår ju det senare. Det kan vara regulatorn som ger för högt tryck eller troligare, den omtalade brickan som har för stort hål. Båda dessa alternativ har föreslagits i tidigare inlägg och jag skulle börja med att testa en ny bricka och sedan prova en ny regulator.

Birger
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Undvik att peta i hålet på brickan, köp en ny, risken för brand är stor
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Tack för alla tips.....kan jag inte använda dem i dag så kanske jag kan använda dem i morgon..... men nu lutar det åt den lille bricka.... hittade en på Ebay de..... jag höll på att få hjärtslag när han skrev att han skulle ha 15.-€ i frakt..... brickan skulle han ha 15.-€ för..... så jag får leta vidare....för inte köper jag av ockrare....
Nån som vet om denna lille bricka slits med tiden....

Kram Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Sååååå underbart..... när jag kom till Grekland verkar det som om "han där upp" inte brydde sig om mig längre.... den ena oturen efter den andre drabbade mig.... men i går verkar det som om han nu ser mig igen..... för under gårdagskvällen erbjöd sig två personer i klubben att fixa den lilla packningen till kylen åt mig och sända den ner hit till mig i Grekland..... Tänk så fantastisk fina mänskor det finns....... i denna klubb :spinny:
Nu hoppas jag att den tid jag har kvar här i Grekland blir bättre än den före... jag stannar här till senhösten för att köra sen till Marocko och fånga den stora fisken :twitcy:

Tusen kramar Peter & Wovi
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Om det inte löser sig så kan jag givetsvis beställa dom detaljer du vill ha och skicka ner till dig...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Tack Affezell.... och Håkan och ni andra som erbjöd mig er hjälp....

I dag anlände munstycket.... och det tog inte lång tid att montera, så nu hoppas jag allt skall fungera, jag har nu ny brännare och ny munstycke, innan jag monterar det nya munstycket så sotade jag och rengjorde allt .... även om jag inte ser skillnad på munstycken så satte jag dit det nya.... Jag har också tänkt på brandrisken då det blev varmt med det gamla munstycke... Jag skall nu framöver kolla så att allt fungera och hör av mig inom ett par dagar

Kram Peter & Wovi

Om det inte löser sig så kan jag givetsvis beställa dom detaljer du vill ha och skicka ner till dig...
 

Bilagor

  • P1020355.JPG
    P1020355.JPG
    139,9 KB · Visningar: 15

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Ser for meg ut som det har vært pirket i hullet på den til høyre, det skal ikke mer til før den gir feil gass/luft blanding og dermed soting.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Du Knut är mer skarpsyn än vad jag är när jag använde mina glasögon.... Om jag inte mins fel så i våras så rengjorde jag allt.... och säkert brickan också....kan tänka mig att jag stoppade in en synål.... och som jag trodde då gjorde jag ett bra jobb....när jag var så duktig och rengjorde allt.... men man skall inte vara överambitiös för det slår tydligen bara tillbaka på en....

Kram Peter & Wovi

Ser for meg ut som det har vært pirket i hullet på den til høyre, det skal ikke mer til før den gir feil gass/luft blanding og dermed soting.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Det er standard feil på disse ;);) synålen utvider selv uten noe press dette hullet. Det jeg la merke til var en skjevhet i toppen på "hatten" som oppstår når en har nålen inne i hullet og beveget litt på hatten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Om jag inte tar fel så har "skevheten" funnits där sen början.... det är en bula på varje sida.... dåligt foto...


Det er standard feil på disse ;);) synålen utvider selv uten noe press dette hullet. Det jeg la merke til var en skjevhet i toppen på "hatten" som oppstår når en har nålen inne i hullet og beveget litt på hatten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Jo jag ser det.... men så hårt har jag aldrig tryckt.... jag hade brickan mellan fingrarna och lät nålen glida ner i hålet...Den kanske blev skadad när jag hade hb inne hos en firma som skulle fixa kylen ?.... jobbet blev inte bra så jag fick återkomma.... sen fixade de så att allt fungerade..... men det är ju tre år sedan.... kan där finnas olika tillverkningar på dessa brickor ?.... för både bulan och tillplattningen är ju centrerad och perfekta....

Jag har tagit en ny bild..... och om jag får säga något..... har jag orsakat dessa märken så måste jag haft en oerhörd fin precision....eller tur :twitcy:
 

Bilagor

  • P1020363.JPG
    P1020363.JPG
    287,6 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Jag tycker nog att det ser ut som märken efter en liten spetstång? :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Godmorgon kära Hbk:are....

Nu har det gått en natt sen brickan har kommit på plats.... det är svårt att säga till 100% att det var brickan som var problemet.... men just nu så är kylen 7.7+ grader på översta hylla.... så låg temp är det längesedan jag hade på den hylla..... att temp givaren sitter så högt beror på att sladden till den digitala tempen inte är så lång.... men just nu lutar det kraftigt åt att det var brickan som var problemet.... jag är oerhörd tacksam för alla tips jag fick och även att en person (har tyvärr inte frågat om jag får skriva vem jag fick brickan av, så därför skriver jag just nu inte ut namnet) skänkte mig en bricka, efter att jag tänkte köpa en på Ebay.de till skrämmande priser....
Jo sen har jag försökt med ett spik att trycka in en bula.... den lille rackaren är kraftigare än jag trodde, det blev inte ens ett märke... så nu undrar jag om inte dessa brickor är av härdad stål :swoon:.... skulle så vara då är det ju nästan omöjligt att göra ett märke i dem....och ännu svårare att göra bulorna...
Jag återkommer om ett par dagar när jag har kollat hur allt fungerar...

Kram Peter & Wovi
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Det var roligt att det fungerade med den nya brickan och det vara bara ett nöje att få hjälpa till och skicka den till dig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Godmorgon Håkan.... Ha..ha..ha... min fundering löste sig själv, när du skrev förra inlägget.... ibland löser saker sig mycket enklare än man tror.... det är oftast en själv som komplicerar till saker och ting :twitcy: och än en gång Håkan ett stort tack käre Hb-vänn

Kram Peter & Wovi

Det var roligt att det fungerade med den nya brickan och det vara bara ett nöje att få hjälpa till och skicka den till dig.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Det var roligt att det fungerade med den nya brickan och det vara bara ett nöje att få hjälpa till och skicka den till dig.

Snyggt gjort Håkan!!!

Hoppas det var enda felet på kylen Peter, vi vill ju inte att du ska bli magsjuk så du slutar skriva om dina eskapader! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Godmorgon Ice-Man och tack för din omtanke.... men jag tänkte just nu på ditt alias, det passar ju bra till ämnet....
Just nu står tempen (översta hylla) på 8,5.... så just nu är det svårt att säga om där är fel på kylen, det tar några dagar innan det syns och den har sotat igen.... så jag kan bara hoppas :spinny: eller in shalar som jag brukar säga...

Önskar dig en härlig dag....

Kram Peter & Wovi

Snyggt gjort Håkan!!!

Hoppas det var enda felet på kylen Peter, vi vill ju inte att du ska bli magsjuk så du slutar skriva om dina eskapader! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Hej igen kära Hb-vänner...

Nu har jag haft den nya "brickan" ett tag..... och jag kan knapt säga hur tacksam jag är för all hjälp jag fått av Husbils vänner här på Hbk... Kylen håller nu på morgonen ca 5+..... efterm ca 8-9+ på översta hylla.... det är så underbart att ha en kyl som fungerar :yes: TACK.!!! och ett extra stort tack till de som erbjöd och hjälpte mig....

Peter & Wovi
 
Toppen