• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgaserna sotar igen på kylen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..!..
Jag trodde inte att jag skulle behöva be om hjälp i denna sak..... Det är så att sen 1 1/2 månad tillbaka började avgasröret sota igen på kylen (Dometic RM7651).... jag märkte att kylan försvann sakta... och tänkte att det är nog dags att rengöra alt runt brännaren mm..... sen var det inga problem.... men 2-3 dagar senare så såg jag att kylan dalade i kylen (ha en digital mätare på kylen)... trodde först det var gasen som är slut.... men det visade sig att avgasröret hade sotat ingen än en gång..... så det var bara att rensa igen.... efter ett par dagar så var det likadant.... och så fortsatte det i flera veckor att jag rensade avgasröret var eller varannan dag.... dålig brännare tänkte jag en dag och köpte en ny.....i början såg det bra ut men efter några dagar så var den igensotat igen.... Hmmm.. det är nog dålig gas jag fått tänkte jag.... och en dag så tog gasen slut och jag bytte gasflaska..... och rengjorde allt igen.... sen fungerade kylen fint..... i ca 1 vecka.... va fan nu tänkte jag en dag .... och kollade.....kylen var igensotad igen.....
Så nu undrar jag om där finns nån vänlig skäl i klubben som kan ge mig en vink om hur detta kan komma sig ....och hur jag kan avhjälpa problemet... kan det vara den lilla runda packningen med ett litet litet hål i som är utsliten :confused:.... men kan den bli utsliten....eller???
Jag är ganska trött på skiten nu och allt bakom kylen är smutsigt av sotet.....

Annars är allt ok här i värmen
Peter & Wovi
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

hade, typ, samma problem med min kyl. Fick rådet att "blåsa" brännaren med tryckluft genom en liten lucka på plåtburken där brännaren sitter. Jag fick instruktioner om att jag skulle hålla undan "snoken" för det kommer att bli ett moln av sot. Allting stämde och kylskåpet funkar nu som det ska.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Tack Gunnar....Det stämmer.... men jag har kört på Butan i mer än ett år innan problemet uppstod....så just nu tror jag att jag kan utesluta detta...

Om du köpt Butan istället för Propan så är det ganska vanligt att kylskåpets brännare sotar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

På denna modell kan jag lätt plocka av brännaren och rengöra den.... men det hjälpte ju inte :mad:.... Jag har en kompressor och har tidigare blåst rent den gamle brännaren... men nu har jag ju en helt ny som är oanvänt....:swoon:

hade, typ, samma problem med min kyl. Fick rådet att "blåsa" brännaren med tryckluft genom en liten lucka på plåtburken där brännaren sitter. Jag fick instruktioner om att jag skulle hålla undan "snoken" för det kommer att bli ett moln av sot. Allting stämde och kylskåpet funkar nu som det ska.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Eftersom du bytt brännaren och den tydligen ser bra ut och är rätt monterad och gasolen är ok så är det ju inte så mycket mer att testa med.
Det kan vara reduceringsventilen som inte ger rätt tryck eller så kan det vara munstycket som sitter i röret innan brännaren som inte ger rätt gasmängd.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Det var det jag misstänkte.... även om jag inte förstår hur munstycket kan ha ändra sig.....skall köpa ett på Ebay och se om det hjälpte.... Tack Håkan....
Andra förslag är också välkommen.....



Eftersom du bytt brännaren och den tydligen ser bra ut och är rätt monterad och gasolen är ok så är det ju inte så mycket mer att testa med.
Det kan vara reduceringsventilen som inte ger rätt tryck eller så kan det vara munstycket som sitter i röret innan brännaren som inte ger rätt gasmängd.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Hej! köp munstycket hos Elektrolux så är du säker på att det blir rätt. Köpte själv för några dagar sen tror det kostade strax under 80kr hos Elektrolux i Helsingborg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Tack för tipset.....men det skulle nog bli för dyrt för mig att bara ta mig till Sverige.... just nu befinner jag mig i Kyparissia..... i Grekland..... och jag återkommer nog inte före 2020 till Sverige...... om inte husbilen brakar ihop före....jag har ju en HOBBY:mad:

Munstycket kostar det dubbla på Ebay.... så vi kan göra så att jag sänder dig pengarna så sänder du med posten munstycket till mig....:yes:så hade jag blivit oerhört tacksam....

Kram Peter & Wovi....

Hej! köp munstycket hos Elektrolux så är du säker på att det blir rätt. Köpte själv för några dagar sen tror det kostade strax under 80kr hos Elektrolux i Helsingborg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Ved bytte av brenner - hvor mye av bredderen ble byttet? Var det firkantede røret med? Det hander det danner seg koks inne i dette røret i varmt vær og med litt uheldig gass (oren butan?). Den gangen jeg overtok min første husbil var kylen svak, forrige eier haddde kjørt en periode i søreuropa på butan. Borret ut koksen fra hele brennerkomplekset og lågan ble ok, før var den gul og sotet endel. Feide skorsteinen også og fikk ut omlag en kopp med sot. Merkelig kylen ble meget bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Hej Knut.... Jodå allt var med, det fyrkantiga röret och anslutningskablarna också.....jag skall kolla den gamle brännaren...(då jag har sparat den) om där finns koks i den .....

Ved bytte av brenner - hvor mye av bredderen ble byttet? Var det firkantede røret med? Det hander det danner seg koks inne i dette røret i varmt vær og med litt uheldig gass (oren butan?). Den gangen jeg overtok min første husbil var kylen svak, forrige eier haddde kjørt en periode i søreuropa på butan. Borret ut koksen fra hele brennerkomplekset og lågan ble ok, før var den gul og sotet endel. Feide skorsteinen også og fikk ut omlag en kopp med sot. Merkelig kylen ble meget bra.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Tack Gunnar....Det stämmer.... men jag har kört på Butan i mer än ett år innan problemet uppstod....så just nu tror jag att jag kan utesluta detta...

Du kan inte utsluta detta!

Vid hög utetemperatur kan det fungera "normalt" men vid lägre får du just problemet du har. Prova först att med att använda Propan, är övertygad att det löser ditt problem.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Eftersom reduceringsventilen sitter först och drabbas av föroreningar i gasolen så skulle jag byta den. Kostar ju inte så många kronor.
Kylen är ju mer känslig än de vanliga kokplattorna för rätt tryck.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Så du tror att efter ett års och mer körning på butan kan orsakat problemet.... det låter lite konstigt då det har gått bra så länge.... och åren tidigare körde jag också på butan.... det är bara när jag varit hemma i Sverige som jag har kört på propan.... och det är inte många månader de sista åren.... Sen tror jag att det finns ingen propan att köpa här söderut de har bara butan....

Angående sot/tjära i brännarröret..... så gick jag precis ut och kollade det gamla....allt jag fick ut var lite torr rost.....om rosten har varit problem så kan ju inte den nya också vara rostig.....:twitcy:nääää jag börja tro att jag fått dålig gas.....
En gång i Sverige fick jag en flaska gas (propan) när jag använde den så kom det ut typ olja med gasen.... som satte igen brännarmunstycket.... men det var en handbrännare för att lödda kopparrör som jag använde då...

Du kan inte utesluta detta!

Vid hög utetemperatur kan det fungera "normalt" men vid lägre får du just problemet du har. Prova först att med att använda Propan, är övertygad att det löser ditt problem.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Tack Håkan..... skall prova detta.....om jag hittar här i Kyparissia en firma som säljer regulator med det tryck jag behöver.... kostar nog inte mer än 10-15.-€...

Eftersom reduceringsventilen sitter först och drabbas av föroreningar i gasolen så skulle jag byta den. Kostar ju inte så många kronor.
Kylen är ju mer känslig än de vanliga kokplattorna för rätt tryck.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Kanske kanske inte..... en sak är säkert här i pelannopesien hittar jag ingen... kanske i Aten som ligger ca 250 km från där jag är nu.... men då blir det billigare att köpa på Ebay.... ca 20.-€ + frakt....


Men kan du inte hitta nån Elektroluxbutik i Grekland?
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Träffade idag en kille som varit i Marocko 3mån och använt butan. Han fick tips av en tyska att byta till en regulator med 20 mbar och det hade inte sotat då.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

20mb? Skulle det innebära att det sotar mindre om Peter vrider ned lågan på kylen?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Avgaserna sotar igen på kylen

Jag har haft samma problem. Jag fick byta del lilla silen som sitter där gasledningen kommer in, det är ett lite hål i den och det kan sätta igen. I Sverige kostar den ca 150.- Du måste ha rätt modellnummer på kylen annars kan du få fel
sil.jpg

Namnlöst-.jpg
 
Toppen