• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

avfallstank

Sv: avfallstank

Många djur inkl. katter och hundar tycker om den söta smaken hos Glykol. Slickar dom i sig en liten mängd bara så riskerar dom att dö i fruktansvärda plågor. Dom fräts sönder inifrån!

Ingen glykol i naturen!

Jappe

Hej!
Hur är det med spolarvätska, är det bättre? Fick tips av husbilsfiman/servicekillen att man kunde ha i lite i alla vattenlås för frysrisken, vad säger ni om det?

JA du i värsta fall, men det är bättre att blåsa ur ledningarna, går att göra på macken om man inte har egen kompressor,en dammsugare m utblås går oxså eller en våtsugare, lämna alla kranar öppna så att ni inte frysspränger dom,frostskyddsmedel kan äventyra rör o kopplingar limmet kan lösas,

Om ni har värme på tanken behövs väl inget extra, men om ni menar under vinterförvaring så häll billig matolja i vattenlåsen då fryser det inte.

När vi campare i -25 och rejäl blåst så hade vi inga problem med tankarna .

Skall bilen stå så kan man ju ta spolarvätska i vattenlåsen om man inte har möjlighet eller orkar tömma dom .

Samt stängde jag av elen och öppnade kranarna och blåste rent i slangarna sen stängde jag kranaren igen eftersom jag har strömbrytare i kranarna samt har jag värme på .

Senast ändrad:

Hej!
Vattenlåsen till kök och handfat i toa är ju inget problem med att tömma, men hur är det med vattenlåset i duschen, det kommer i vart fall inte vi åt på något enkelt sätt, så där blir det en skvätt spolarvätska. Eller hur gör ni med den?

Man kan tillverka giftfri Glycol
Recept;
Socker Vatten

Koka vattnet häll i massa socker

Var försiktig att det inte blir för tjockt och torkar i rör eller i pump.

Tillbaka
Toppen