• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

avfallstank

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: avfallstank

Många djur inkl. katter och hundar tycker om den söta smaken hos Glykol. Slickar dom i sig en liten mängd bara så riskerar dom att dö i fruktansvärda plågor. Dom fräts sönder inifrån!

Ingen glykol i naturen!

Jappe
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: avfallstank

Hej!
Hur är det med spolarvätska, är det bättre? Fick tips av husbilsfiman/servicekillen att man kunde ha i lite i alla vattenlås för frysrisken, vad säger ni om det?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: avfallstank

JA du i värsta fall, men det är bättre att blåsa ur ledningarna, går att göra på macken om man inte har egen kompressor,en dammsugare m utblås går oxså eller en våtsugare, lämna alla kranar öppna så att ni inte frysspränger dom,frostskyddsmedel kan äventyra rör o kopplingar limmet kan lösas,
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: avfallstank

När vi campare i -25 och rejäl blåst så hade vi inga problem med tankarna .

Skall bilen stå så kan man ju ta spolarvätska i vattenlåsen om man inte har möjlighet eller orkar tömma dom .

Samt stängde jag av elen och öppnade kranarna och blåste rent i slangarna sen stängde jag kranaren igen eftersom jag har strömbrytare i kranarna samt har jag värme på .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3910

Guest
Sv: avfallstank

Hej!
Vattenlåsen till kök och handfat i toa är ju inget problem med att tömma, men hur är det med vattenlåset i duschen, det kommer i vart fall inte vi åt på något enkelt sätt, så där blir det en skvätt spolarvätska. Eller hur gör ni med den?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: avfallstank

Man kan tillverka giftfri Glycol
Recept;
Socker Vatten

Koka vattnet häll i massa socker

Var försiktig att det inte blir för tjockt och torkar i rör eller i pump.
 
Toppen