• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.898
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Växlar den verkligen ner o bromsar med motor? Brukar inte de som jag har kört med. Automatiskt för att hålla hastigheten i utförsbacken.

Jajamen,

Kan även motorbromsa med automatisk nedväxling genom att hålla farthållarspaken nedåt/sänka inställd hastighet på plan väg.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jajamen,

Kan även motorbromsa med automatisk nedväxling genom att hålla farthållarspaken nedåt/sänka inställd hastighet på plan väg.

Tänkt på Alperna där fungerar Fiat 3.0 mycket bra utan att jag behöver göra något.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Någon som vet om Fiat har fått ordning på Comfort-Matic lådan som beskrivs i tråden.
Borde väl inte vara så svårt att skriva om dataprogrammet, om Fiat nu har tagit åt sig kritiken och förstått problemet.
Har det kommit någon updatering av mjukvaran?
Jag ringde en Fiat verkstad men dom hade ingen aning.:confused:
Men dom var i och för sig lika konfunderade när jag anmälde felet för 1,5 år sedan.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Inget problem alls på vår körd över 115000 km helt perfekt.

Leif
 
T

TonyR

Guest
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Hade också problem med farthållaren och växellådan på vår Adria Sonic Supreme 2013 alt 2014 . På plan väg med farthållaren i så pendlade hastigheten 20-30 km/h

Problem med att få farthållaren att fungera tidvis trots mängder med försök.

Växellåda som inte växlade upp alt. ner motorn var en fiat 3,0 med automat.

Trots flera försök från Fiat verkstaden så fick dom det bara att fungera en kort stund, lämnade tillbaka bilen efter 6 månader då den var behäftad med mängder av andra fel också och hade stått merparten av tiden på verkstad,

Bilen blev nu såld i Januari till någon annan så jag hoppas att dom fick rätt på det till slut.

TonyR
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Har ju också problem med vår farthållare och 3 liters motorn har varit i kontakt med Fiat Sverige och dom har kontaktat fabriken och i höstas lovade Fiat Sverige att efter nyår så skulle det finnas en ny version. Och vi skulle kunna få den inkörd i systemet innan vi lämnade Sverige den 15/1 det var bara att kontakta verkstaden. Men när jag kollade med verkstaden viste dom ingen ting Åter samtal med Fiat Sverige då skulle den ev komma första kvartalet 2015 så dom löftena blev vi blåsta på, så nu får vi köra med vår manuella farthållare många hundra mil till:twitcy:
 
T

TonyR

Guest
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Råkade idag ut för att automat lådan hoppade till neutralt läge vid körning,
Hände cirka 7-10 ggr på en sträcka av 12-13 mil .
Fick stanna bilen och lägga in neutralen sen lägga den i växel och köra iväg
Någon som råkat ut för liknande??

Ducato 3,0 automat 2012
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Råkade idag ut för att automat lådan hoppade till neutralt läge vid körning,
Hände cirka 7-10 ggr på en sträcka av 12-13 mil .
Fick stanna bilen och lägga in neutralen sen lägga den i växel och köra iväg
Någon som råkat ut för liknande??

Ducato 3,0 automat 2012

Har råkat ut för det någon gång vid lång uppförsbacke och med farthållaren ikopplad....
 
T

TonyR

Guest
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Hade farthållaren inkopplad dom första 2-3 ggr det inträffade, efter det och med kontakt med Hedins bil så skulle jag prova med farthållaren urkopplad och då inträffade det ett antal ggr till, när jag kollade dom sista ggr så var det när den skulle växla från tvåan till treans växel.

Tony
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Om man har strul med sin växellåda och frågar efter råd vill man nog inte läsa hur förträffliga identiska lådor är.
Jag tror problemet är kompetensen hos verkstäderna .Eller rättare sagt jag är helt säker på det .
Jag kastar inte skit på någon men jag har efter flera års kontakt med många stora märkesverksäder många exempel .
Saker som man inte klarar av eller inte begriper avfärdas som skit eller mög.
Tyvärr är det nog så att ska ni få ordning på era lådor får ni söka hjälp utomlands .
 
F

F.d. 27575

Guest
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Hej!

Verkar ju bara vara problem med bilar som har den stora motorn?
Vet någon hur det är med den nya Fiat bilen, mycket på den skall ju vara omgjort.

/K
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
  • Hejjag har just hämtat hem en Fiat Kabe, med 150 hk, som jag håller på att utrusta jag har kört några småturer, och det funnkar utmarkt ännu,även med fart hållren spännande se hur den funkar fortsättningsvis, där är många förståsigpåare som har har kraxat sina teser att det inte gårbra med den motorn, utan det måste vara 180 motorn, vi får se vem som har rätt.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
  • Hejjag har just hämtat hem en Fiat Kabe, med 150 hk, som jag håller på att utrusta jag har kört några småturer, och det funnkar utmarkt ännu,även med fart hållren spännande se hur den funkar fortsättningsvis, där är många förståsigpåare som har har kraxat sina teser att det inte gårbra med den motorn, utan det måste vara 180 motorn, vi får se vem som har rätt.
det är min första husbil med automat.
 
Toppen