• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

F

F.d. 51386

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Tekniska prylars intelligens är något vi matat i dom så att påstå att det är intelligent att med undermotoriserade och överlastade fordon alltid hålla jämn fart oavsett väglut då tycker jag vi matat i dom ointelligent beteende och tycker fortsättningsvis att det är ointelligent att uppskatta detta när det gäller husbilen. I min rejält motoriserade personbil dock inget problem. Så tänk till lite.

Tror dock det dröjer mycket länge och kräver enormt med sensorer innan någon konstruerat en automatlåda och farthållarkombination som är så intelligent att den kan fatta att detta långa lätta motlut är bättre att ta med högsta växel i och accetera 5 km lägre fart än att trampa pedalen i botten och rusa motorn i 3100 varv. Kräver både gyron, framåtseende kameror, höjdkurvskartor mm. Men allt detta har vi människor ju....
Det finns redan.......Men den arbetar inte med stenåldersteknik som gyro och kameror. Det systemet arbetar betydligt effektivare än den som sitter bakom ratten!
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

1) momentomvandlande (traditionell aut, som mer eller mindre är på utgående)

Grupp 1 = är varken bränslesnåla (+ca 10%) eller momenteffektiva

¤ jag har uppfattat att CM tydligen är självlärande betr ett "60-tal körsituationer/handlingsalternativ" och som succ med tid/körning lagras i CM ...

Är det möjligen denna inlärningsprocess för olika förare på en och samma bil som dyker upp i dessa sammanhang när vi som olika individer beskriver hur vi upplever CM?

Jag tror inte att "riktiga automatådor" med momentomvandlare är på väg ut. De är i mångt och mycket överlägsna andra lådor vad gäller komfort och slitage.
Momentomvandlaren ger även ett högre moment vid exempelvis start än en vanlig koppling. Moderna momentomvandlare har dessutom sk Lock-up på de högsta växlarna som undviker slirning i momentomvandlaren.
Det har även visat sig att denna typ av automatlådor ofta är bränslesnålare i framför allt stadstrafik då de växlar exemplariskt i motsats till de flesta förare.

Vad gäller inlärning av förarens körsätt så har de flesta styrenheter för såväl motor som växellåda sk "adaption" som lagrar hur fordonet framförs/förarens körsätt.
Det finns då två typer av adaption: Multiplikativ adaption och additiv adaption.
Den multiplikativa adaptionen lär in körsättet under en längre tid (timmar) medan den additiva adaptionen kompenserar snabbare (minuter) för ändringar i körmönstret.
Adaptionen lagras i flyktiga minnen så kopplar man bort batteriet eller nollställer adaptionen får man "börja om från början".
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det finns redan.......Men den arbetar inte med stenåldersteknik som gyro och kameror. Det systemet arbetar betydligt effektivare än den som sitter bakom ratten!

jo jag inser att det är olika nivå på många sätt på dom som sitter bakom ratten så det finns det säkert...

Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Svaret är egentligen enkelt ... Det skall fungera med farthållare och automatlåda oavsett vilken modell det är på automaten samt skall den växla ner/upp .

Är bilen så ny så det finns garantier kvar så är det väl upp till återförsäljaren att finna felet .
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hej Bozze! inlägg 29
Ett stort tack för svar!
Jo vår 2010 3.0 Automat Totalv. 4000 kg "2axlar",
som nybliven bil växlade den det samma Från 6-4:an i uppförsbackar!
Vi har kört 5500 mil & dom sista Ca: 3500 milen har förutnämnda inte skett.
Glumslövs backar upp för i Ca: 90 km farth. Farthållaren ger mer gas Håller samma fart & växel = 6:an, Behöver den växla ner t.ex. i Norge så är 5:an nästa lägre växel.
Jo visst skal ett fordon köras in ( vår Volvo automat V70 1998 & Ca: 450000 km privat, tar mindre soppa / mil i snitt ju äldre den blir) det märker vi på Fiaten.
Det började m. ner växlingen , "Smällande" motor vid kall start (mindre nu) & bränsle förbrukningen Håller sej "glatt" under litern / mil!
Jo jag betonade 4000 kg & två axlar !
Mvh. "Ps" skulle inte förvåna mej om jag växlat "ner" ca: 2 Miljoner gånger manuellt på V70:an vid inbromsning, fort sätter i samma stil m. Fiaten! "Men"!
"Ds"

Denna fråga kan jag svara på.
Ja det gör den från 6 till 4an på plan väg vid lite motvind.
Bosse
 
F

F.d. 56382

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Tjena moss!
Vi har en Knaus Skay TI 700 meg med Automatlåda och den funkar bra jag har en Knapp på instrumentbrädan som jag trycker på om jag ska uppför en riktig brant backe och samma om jag ska ner för Backe då växlar den ner eller upp själva. Jag vet inte vad Du har för Bil eller årsmodell vår är 1år gammal. Detta är kanske extra tillägg på dom nyare bilarna!
mvh.Onni Lönnqvist!
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hur gör man om säljaren och generalimportören är samma person? Om man inte år någon hjälp alls? När inte FIAT Italien eller FIAT Danmark heller bryr sig?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Fiat sin "automat" låda er ikke en automat låda!

Dette er en -manuell låda- som har gear/clutch betjening som er elektro hydraulisk.

Mao akkurat som på en manuell låda, så vil fartholder koble seg ut når man gearer, og man må reaktivere den selv etterpå, akkurat slik som på en manuell låda.


Så enkelt :)

Hej,
Stämmer inte riktigt,
På min sambos Volvo V70 2014 manuell 6vx. är det så här
Har du aktiverat farthållaren och växlar (med kopplingspedal) upp eller ner så avaktiveras farthållaren så länge kopplingen är nertramad, och återaktiveras när man släpper upp kopplingen, allt för att slippa hålla på och återaktivera farthållaren.

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag tror inte att "riktiga automatådor" med momentomvandlare är på väg ut. De är i mångt och mycket överlägsna andra lådor vad gäller komfort och slitage.
Momentomvandlaren ger även ett högre moment vid exempelvis start än en vanlig koppling. Moderna momentomvandlare har dessutom sk Lock-up på de högsta växlarna som undviker slirning i momentomvandlaren.
Det har även visat sig att denna typ av automatlådor ofta är bränslesnålare i framför allt stadstrafik då de växlar exemplariskt i motsats till de flesta förare.

Vad gäller inlärning av förarens körsätt så har de flesta styrenheter för såväl motor som växellåda sk "adaption" som lagrar hur fordonet framförs/förarens körsätt.
Det finns då två typer av adaption: Multiplikativ adaption och additiv adaption.
Den multiplikativa adaptionen lär in körsättet under en längre tid (timmar) medan den additiva adaptionen kompenserar snabbare (minuter) för ändringar i körmönstret.
Adaptionen lagras i flyktiga minnen så kopplar man bort batteriet eller nollställer adaptionen får man "börja om från början".

Håller helt med Wizard.
Riktiga automatlådor, de någorlunda moderna, är outstanding vad gäller växelval m.m.
har även lock-up för ekonomi, och kommer knappast att ersättas av robotlådor.

"Robotlådor" som felaktigt kallas automatlåda på en del ställen, är enligt mej, en "snikvariant" av en automat, mycket billigare och enklare konstruktion, kan dock ha avancerat styrning, och har bevisligen funnit ganska stor acceptans hos brukarna av husbilar, men inte bland personbilsbrukarna bl.a. p.g.a sin extremt långsamma växlingsprocedur, förväxlas inte med dubbelkopplingslådor.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Håller helt med Wizard.
Riktiga automatlådor, de någorlunda moderna, är outstanding vad gäller växelval m.m.
har även lock-up för ekonomi, och kommer knappast att ersättas av robotlådor.

"Robotlådor" som felaktigt kallas automatlåda på en del ställen, är enligt mej, en "snikvariant" av en automat, mycket billigare och enklare konstruktion, kan dock ha avancerat styrning, och har bevisligen funnit ganska stor acceptans hos brukarna av husbilar, men inte bland personbilsbrukarna bl.a. p.g.a sin extremt långsamma växlingsprocedur, förväxlas inte med dubbelkopplingslådor.

Och så finns ju framtiden, DSG-dubbelkopplingslådorna som wolkswagen introducerat men som nu dyker upp allt mer.

Manuell låda med dubbla kopplingar. Växlar numera blixtsnabbt och ryckfritt. Bäst av två världar.

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Kanske förutom att VW har ganska stora problem med sina sådana, så stora så att de i många fall kommer att ersättas med konventionella automater.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Kanske förutom att VW har ganska stora problem med sina sådana, så stora så att de i många fall kommer att ersättas med konventionella automater.

Det visste jag inte. Dyker ju upp på många märken och Honda inför samma låda på massor av motorcykelmodeller.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

DSG lådans akilleshæl er dimmensjonen på de to koplingene i forhold til motorkraften/vekten på bilen. Løsningen oppstod først på F1 biler da CVT ble forbudt på disse.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det finnes ulike typer koplinger til DSG lådorna. Våtkopling og tørrkopling. Det er vel VW DSG 7 som er en 7 trinns låda med tørrkopling VW har hatt mest problem med. Deres DSG 6 med 6 trinn og våtplatekopling har ikke hatt de samme problemene . Så er det andre leverandører av DSG kasser. Getrag som blant annet leverer til Ford og Volvo der heter lådan Powershift og er en 6 trinnslåda med våtplate kopling. Har selv en Volvo. Der fungerer låda og perfekt både med og uten husvagn tilkoblet selv om bilen har passert 100000 km
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det var bättre förr med DAF varvomatik,,, som nu finns i prius den växlar inte alls bättre finns inte drar 042 på landsvägen 032 i stan slå det om ni kan, synd bara att det inte finns i fiat att få ,,:swoon:mvh håkan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det var bättre förr med DAF varvomatik,,, som nu finns i prius den växlar inte alls bättre finns inte drar 042 på landsvägen 032 i stan slå det om ni kan, synd bara att det inte finns i fiat att få ,,:swoon:mvh håkan

Den "fuskar" ju med elmotordrift.
Men jag slår din landsvägssiffra med min slitosläng-bil
Chevrolet Aveo 1,3diesel 2012, 0,29L/mil som bäst annars 0,35.
Dock måste jag växla själv, öööhh :-(
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Tittar man på hur Mercedes gjort, så stoppar dom inte i sin "robotlåda" Sprintshift i chassin över 4500kg, finns förmodligen en anledning (?).
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Jag tror inte att "riktiga automatådor" med momentomvandlare är på väg ut. De är i mångt och mycket överlägsna andra lådor vad gäller komfort och slitage.
Momentomvandlaren ger även ett högre moment vid exempelvis start än en vanlig koppling. Moderna momentomvandlare har dessutom sk Lock-up på de högsta växlarna som undviker slirning i momentomvandlaren.
Det har även visat sig att denna typ av automatlådor ofta är bränslesnålare i framför allt stadstrafik då de växlar exemplariskt i motsats till de flesta förare.

Wizard, i t.ex denna artikel (fler finns) så redovisas "en del avvikande uppfattningar", se Färre vill växla - DN.SE har de kanske fel?
Artikeln handlar om "moderna automatlådor och vissa jämförelser betr bränsleeffektivitet/förbrukning", mm!

Att en momentomvandlare kan ge ett "högre moment" ... hänger jag inte riktigt med på, inkluderar väl isf ett växlingsskifte?
Vad gäller komfort inkl handling, så uppfattar vi ofta komfort utifrån olika personliga kriterier, så är det nog.

För min del tycker jag utifrån mina egna erfarenheter att min Fiats ComfortMatic (from 2012) och min Volvos Powershift (from 2014) båda tillgodoser mina krav på mycket hög komfort och bra handling, givetvis med hänsyn taget till det handlar om helt olika fordonstyper (= men inte racerbilar, lastbilar eller andra tunga arbetsfordon)!
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Bugatti Veyrone har en motor på 1001 Hk og en motor på 1200 Hk . Begge leveres med dobbeltkoplingskasse. Det er tydeligvis at effekten ikke er problemet. Er det da vekten som er som er problemet? Jeg tror at husbilar med totalvikt på 3500 kg ikke er for tunge for anvending av dobbeltkoplingskasse.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Passaten som har problem med sin DSG låda har lameller är torrlameller samt 6växlade.
Sedan finns dom som har lameller i olja och dessa är inga problem med, iallafall inte mer än vanliga.

Jag är helnöjd med min 7stegs S-tronic (audi dsg).
Grannen har kört 22000 mil samt nu 10000mil i 2 olika multivan dsg, inga problem.

Till trådskaparens fråga så bör han ha garanti kvar=egentligen bara lämna in och fixa bilen.
 
Toppen