Sv: Automatlåda eller inte?
Mange av dagens automater og dsg-lådor er elektronisk/hydraulisk styrte manuelle lådor med tørrplat kopling. Lamellene kan fort bli brent om en insisterer på å kjøre agressiv automatstil - som en taxi-kusk
(sorry Sir - kunne ikke holde igjen). Viskose koplingene som var enerådene på automatlådor tidligere spiser endel kraft og drivstoff.
Mitt drømmedrivverk er en vellprøvet konstruksjon fra store diesel-lokomotiver -- elektrisk drift direkte på hjulene forsynt via et mellomlager fra en optimal generator. Flat dreiemoment fra 0 til max, og gjerne langt over hva en kan få til med tradisjonellt drivverk. Det finnes noen busser i Umeå med dette drivverket, husker ikke nå om de har en dieseldrevet generator ombord eller om det er varianten med lading av batterier ved endeholdeplass for ruten. Mener de bussene har 1500 Nm på hvert av drivhjulene, og direkte kontroll av motoren i hvert hjul.