• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda eller inte?

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Kör personbil, åtta-stegad automatlåda. Kommer nog inte gå tillbaka till manuell växellåda. Har bättre körsäkerhet i trafiken med automat. Den husbil jag har idag är manuell sexväxlad Fiatchassi. Var nära köpa en Dethleffs på Fiatchassi med "robotlåda", men tvekade på automatiska kapacitet i denna låda.
Nästa husbil blir nog en på Mercedeschassi och deras sjustegade låda.
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Förr i tiden hade man en vev för att starta bilen, sedan uppfann man en liten maskin som heter startmotor för att man skulle slippa "veva" så mycket, numera finns det en annan maskin till de flesta bilar som heter automatväxellåda, även den underlättar för föraren så han slipper "veva" så mycket.
:yes:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Till skillnad från de flesta här, så kör jag med manuell växellåda. Vi har fn en Fiat årsm.-07, och två nya personbilar, samtliga manuella.
Kanske trampar nån på tårna men jag anser att automatlåda är ett handikapphjälpmedel, eller att den är till för de som inte kan köra bil.

Välkommen till HBK ditt första inlägg lägger du på en nivå som gör att dina efterföljande bara kan bli bättre.
Du menar väl inte att alla taxichaufförer är dåliga bilförare? Att du inte har automat på din husbil är ganska självklart då det var svårt att få det 07.
Förmodar att du valt bort abs och andra hjälpmedel på dina bilar oxå då de bör klassas på liknande sätt.

Som sagt Välkommen till HBK.

Lars
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Jag har automatlåda i både PB och HB. Kommer nog aldrig återgå till manuell låda. Automat i PB har jag haft sedan mitten på 80-talet. Nja, PB, den första var en Cheva-Van klassad som lätt lastbil med bodel som var väldigt populära att ta hem från USA på den tiden. Det var efter en tur med den och Kabe 640 genom Europa som husbilstanken kom på allvar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda eller inte?

För att försöka ge ett seriöst svar på frågan, om man vill åka bil köper man automatlåda, om man tycker om att köra, undviker man de artificiella hjälpmedlen, och kör själv och utvecklar eller bibehåller sin körteknik och ser en utmaning i det. Jag för min del tycker det är kul att köra alla fordon från gräsklippare och uppåt på land, vatten, spår och i luften, så barnslig är jag!
:mcride:
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Förr i tiden hade man en vev för att starta bilen, sedan uppfann man en liten maskin som heter startmotor för att man skulle slippa "veva" så mycket, numera finns det en annan maskin till de flesta bilar som heter automatväxellåda, även den underlättar för föraren så han slipper "veva" så mycket.
:yes:

Den moderna automatlådan kom redan 1940 hos GM Oldsmobile.
Patentet för förlagan till moderna automatlådor togs redan 1898!

Cadillacägarna slutade veva 1912, idag har väl de flesta av oss slutat veva :wink:
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda eller inte?

Till skillnad från de flesta här, så kör jag med manuell växellåda. Vi har fn en Fiat årsm.-07, och två nya personbilar, samtliga manuella.
Kanske trampar nån på tårna men jag anser att automatlåda är ett handikapphjälpmedel, eller att den är till för de som inte kan köra bil.

Tror faktiskt att du behöver läsa på en hel del om automatlådor och kanske om handikapphjälpmedel också! Och definitivt behöver du kolla upp detta med "att kunna köra bil"!Hälsar Hasse B...:)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Jag skulle aldrig någonsin välja en bil med automatväxel (jo, jag har kört mer än 30000 mil med automatväxel i både personbil och tunga fordon fast det har inte varit mina egna).
Den högre säkerheten håller jag inte alls med om, med mindre att göra är det lättare att "slöa till" och vintertid skedde ett antal oönskade växlingar som direkt påverkade säkerheten.
Dessutom är det oerhört tråkigt att köra med automat.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Har kört yrkesmässig trafik i 17 år både buss och lastbil med manuell och automatlåda.
Har nu automatlåda i husbilen och skulle aldrig byta till en manuell låda igen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Automatlåda eller inte?

Till skillnad från de flesta här, så kör jag med manuell växellåda. Vi har fn en Fiat årsm.-07, och två nya personbilar, samtliga manuella.
Kanske trampar nån på tårna men jag anser att automatlåda är ett handikapphjälpmedel, eller att den är till för de som inte kan köra bil.

Om autolåda skall klassas som handikapphjälpmedel...vill jag att Landstinget hör av sig till mig...har inte sett till något bidrag.:confused:
För övrig så trivs jag att köra anpassat för handikapp...svårt att tänka mig manuellt i en husbil.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda eller inte?

Visst är det bekvämt med automatlåda, men dessutom upplever jag det som säkrare. Genom åren har jag lyckats skada kopplingen på ett par husbilar med manuell låda i samband med uppdragning av fiskebåten, något fall av haveri på lamellcentrum (om jag nu minns mekanikerns utlåtande rätt) och ett par fall av svårt brända lameller. Aldrig några sådana bekymmer när jag kört med automatlåda (och iofs inte heller när jag dragit med 4WD och tillsatslåda/lågväxel).
I lite mer krävade före på vinterväg så upplever jag att just kombinationen av fyrhjulsdrift och automatlåda gör körningen mindre stressig.

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Sportbil, självklart manuell växellåda.
Husbil, självklart automatisk växellåda,
finns roligare "joysticks" att dra i än vx-spaken på en husbil :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda eller inte?

Jag skulle aldrig någonsin välja en bil med automatväxel (jo, jag har kört mer än 30000 mil med automatväxel i både personbil och tunga fordon fast det har inte varit mina egna).
Den högre säkerheten håller jag inte alls med om, med mindre att göra är det lättare att "slöa till" och vintertid skedde ett antal oönskade växlingar som direkt påverkade säkerheten.
Dessutom är det oerhört tråkigt att köra med automat.

Du kanske vevar upp glasbitarna också "för säkerhetens skull" :)
 
Toppen