• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat VS Manuel

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Så vad blev svaret :))

Kostnader får vi så fort vi skriver under ägarpapprena på ett fordon :)

Är det bättre med manuell låda i alla lägen, eller är det beroende på vikt?
Har varit med om rasad låda och en rasad koppling på manuella lådor.
Upplever att utväxlingen på lådorna i Fiat gör att man "slirar" för att få lagom fart i trånga utrymmen....eller vid backning.

Hörde att man förstärkt manuella lådorna på Fiat efter någon årsmodell, 2012???

Jens
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Det finns inga gammal hederliga automater i moderna bilar längre Det blir hysteriskt dyrt att reparera om någon kan överhuvudtaget.

Nja, de moderna elektroniskt styrda automatlådorna är enklare uppbyggda än de gamla.
På de nya sköter elektroniken växlingarna med hjälp av solonoidventiler.
I de gamla fanns ett otal av fjädrar, kolvar och ventiler som var ett helsike att hålla ordning på.
 

ThePirate

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Det där med att krypköra o backa sakta, vilket det finns oändligt behov av vid husbilande, hur funkar det med robotlådan? I och med avsaknaden av koppling så finns ingen finjustering utan det är allt eller inget eller hur löser man det?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Min sista husbil,en Niesmann+Bischoff var en med robotlåda.
Den sålde jag i September.

Jag går nu å ventar på nu husbil som jag bestält,också den
med robotlåda.Kommar aldrig att anskaffa annat.

Tenk va bra för växel-lådan att släppa alla idioter som ska rycka
å dra i den vexelspaken.Är det konstigt dom går sønder imellanåt??

För inte att tala om Fiats kopplingar som erfarenhetsmässig inte
är världens besta,som man också ser går sönder tid för annan.

Nej du Lasseboy,lyssna til dom som har haft den här "automaten"
nån år,ock köp den!!
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Automat VS Manuel

Min uppfattnning är att en datorstyrd robotlåda är mycket bätre på att välja rätt växel än majoriteten av förare. Upplevde själv att jag troligen växlade ner alldeles för sent på förra bilen utan Robotlåda. Betydligt lugnare körning i trafiktäta miljöer.
Mycket nöjd med Fiats robotlåda.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Då jag köpte min så var det olika lådor på 3.0 och 2.3 vet inte hur det är idag. 3 liters hade en 3 axlad låda o 2.3 en 2 axlad. Sen så har jag inte upplevd att det skulle vara dåligt att backa eller krypa sakta. Varje gång jag kommer hem måste jag backa bilen ca. 20 m för att komma in i carporten.

Leif
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Hej! Har nu kört husbil i 11år både med robot låda och vanlig automat dock med Mercedes men helt utan problem. Vi skulle inte kunna tänka oss att köpa ny bil med manuell låda. Så var inte rädd för automat det underlättar mycket när man kommer på främmande platser och ska krypköra in på ställen med träd eller dylikt.

Hälsningar Sanddammaren
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

När man diskuterar automatlådor är det mycket viktigt att hålla isär de två typer som förekommer på husbilar.

A/ Den vanligaste typen i husbilar är en robotväxlad manuell växellåda med samma typ av torrkoppling som en manuell.

B/ Den andra typen, "riktig automatlåda" har hydraulisk momentomvandlare och bakom den en hydrauliskt manövrerad planetväxellåda. Denna typ sitter på 99,x % av alla personbilar och pickuper med automat.

Typ A har sämre tillförlitlighetsstatistik än typ B.
Typ A har en koppling som kan bränna/slitas ut/dubbelmassesvänghjul och all annat som kan gå sönder lika som en manuell bil.
Till detta kommer en del problemhistorik med robotväxlingen.

När det gäller att köra sakta med stor belastning är det extrem skillnad mellan typ A och B.

Om vi nu håller oss till sk automatlådor per def, så kan man övergripande urskilja tre huvudgrupper;
a) "konv automater" med t.ex hydraulisk momentomvandlare.
b) "robotstyrda" i st för manuellt styrda växellådor (t.ex Fiats "ComfortMatic").
c) Övrigt förekommande typer av automatlådor (främst avseende p-bilar); t.ex Volvos "Powershift" och Volkswagenkoncernens DSG-lådor som anv av bla VW, Audi, Skoda, mfl.

Grp b) och främst c) används numera som "automater" i allt större omfattning detta för att skapa hög komfort och lägre bränsleförbrukning/miljöutsläpp som ligger på jämförbar nivå med manuellväxlade fordon (eller tom lägre). Användning av grupp a) vxl-lådor leder oftast en ca 5-10% högre bränsleförbrukning vilket är bakgrunden för spec p-bilstillverkarna.

Betr dina slutsatser;
¤ betr "automatlådor", intressant om du redovisar källan till t.ex ">99% av automater i personbilar utgörs av a) konv automater"?
¤ inte heller inser jag varför en i grunden mekanisk växellåda, på något sätt skulle bli sämre av att "optimeras och därmed skonas mekaniskt" med hjälp av en kontrollerad och tvångsstyrd automatisk robotväxling!?

Egna övriga synpunkter;
¤ i valet mellan man/aut och just Fiat skulle jag baserat på egna erfarenheter av dessa saklöst välja aut-varianten (i varje fall inte högre bränsleförbrukning och dessutom högre komfort!
¤ Merpris för denna aut ligger på ca 17':-/överkomligt och gör det dessutom lättare att få frugan att köra (mer tid för övriga delar i körandet)!
¤ kör även p-bilen (Volvo CC-14) med en "Powershift automatlåda" (mycket vanlig, se c/ ovan = typ DSG)
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Har Skoda med DSG, WV med DSG og Fiat Sunlight T67 med robot.
Kommer ikke til å kjøpe noe annet en automat. Alltid riktig gir, mindre å tenke på, bruker ikke "mere" drivstoff. Det eneste negative med DSG, er rygge 50 cm med kald olje i girkassa. Plutselig ble det nesten 2 meter. Fiatroboten er ikke hissig.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.217
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Det kan säkert vara så att en robotstyrd låda är bekvämare och kanske också bränslesnålare, men om man som jag tycker det roligaste som finns är att köra bil, då är ju växlingarna en viktig del i njutningen. Provade på V4an att plocka bort synkringarna för att kunna vänsterbromsa fullt ut men med motorbromsning tillslagen. Tyvärr kom jag inte riktigt överens med varvtal och växellåda så ringarna sattes på plats igen.
Så länge jag har rörlighet i högerarmen och tycker bilkörning är kul så blir det manuell låda även i kommande husbilar.
Jag tror ändå att viktigast är hur bilen är inredd så den stämmer med "kravspecen", det är ju i bodelen man kommer att vara mest.
Lycka till med husbilsköpet!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.756
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Automat VS Manuel

Betr dina slutsatser;
¤ betr "automatlådor", intressant om du redovisar källan till t.ex ">99% av automater i personbilar utgörs av a) konv automater"?

Det behövs inte.
Jag har fel, jag glömde alla DSG lådor som VAG koncernen levererat.

Det som dock kvarstår, är att robotväxlade lådor med enkel koppling inte finns på personbilar klass 1.
Det har funnits, men inte nu längre. (vad jag vet)

DSG vore fint att få till husbilar, mycket fin körbarhet och kan byggas mycket robust.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.459
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automat VS Manuel

Fast det har ju varit mycket problem med DSG och motsvarande, speciell i krävande användning som man väl kan räkna husbilar till.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Automat VS Manuel

Vet inte så mycket om "robot" automatlådor, men det viktigaste är att det fungerar i praktiken. Vi har en "klassisk" automatlåda i vår MB av nyare datum som vi tycker fungerar utmärkt. Den är modern med minimum motstånd jfrt med gamla automatlådor med flera liter olja, den går att styra manuellt, den ger oss lägre bränsleförbrukning inte minst med start-stop funktion, den ger lägre CO2 utsläppsvärden än manuell sådan (om man ska tro MB siffror & det som Hedin står för), samt erbjuder otrolig bekväm körning i trånga lägen som stadstrafik, köer, branta backar osv... Den ende som inte tror på fördelar (CO2 utsläpp, trygghet, säkerhet, bekvämlighet, osv.) är tyvärr Skatteverket :swoon:. Men om vi ska överväga mellan bekvämlighet och säkerhet kontra konstiga & t.o.m. lagstadgade formler från våra politiker, då väljer vi ABSOLUT fortfarande automatlådan. Ty, trots allt handlar det ändå om ens säkerhet och bekvämlighet där lägre CO2 utsläpp gör det inte till en nackdel heller...
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Fast det har ju varit mycket problem med DSG och motsvarande, speciell i krävande användning som man väl kan räkna husbilar till.

Så har även jag hört talas om.Jag menar dom största
problemen med robotlådan,är människan bakom ratten.

Nån använder växel-lådor (ock kopplingar) helt vansinnit.
Ingen kunnskap...ingen känsla med bilen över huvet taget.
Otroligt vad man kan uppleva av sjåförer rundt om.
Inget at undra på redskapen går sönder inte.

Jag har användt min 5-tonnare i bratta berg i värme ock köld,
där den verklig har fått "ta i".Det samma nedåt,med stark
motorbromsning,men ingen problem med robotlådan inte.

Nu får jag ny bil med robotlåda.Inget annat som gjälder numera.
Jag har åkt långtradare i många år,så det "roliga" med den
manuella växlingen finns inte längre.Bekvämt ska det vara.
 
Toppen