• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köra med öppen gråvattenventil....

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
På vår resa idag på RV 26 körde det ut en husbil strax före oss. När vi kom närmare såg vi hur vatten rann ut från gråvattentanken. Vår vindruta blev prickig av hans avloppsvatten och jag blev ganska irriterad, körde om honom och signalerade och pekade mot hans husbil. Ingen reaktion, jag saktade då ner farten framför honom och blinkade in mot vägkanten. Han stannade då och jag påpekade vänligt att det rann ut vatten på vägbanan från hans husbil.

-Det gör inget, det är bara lite tvättvatten förklarade han för mig.

Det kan nog stämma, men jag vill inte åka på vägen och få vår bil nedstänkt med ditt tvättvatten, svarade jag, tycker du ska stänga din ventil. Fick ingen reaktion på detta och min fru uppmanade mig att åka vidare eftersom hon märkte att jag blev ganska uppretad. Vi stannade till lite längre fram och såg att han fortsatte köra med sin ventil öppen.

Inte att undra på att vi husbilsägare får dåligt rykte när en del gör på detta viset. Men jag tror det är bra att vänligt påpeka att det inte är så klokt att göra så här, till slut kanske även denna nonchalanta husbilsägare förstår att detta är ett felaktigt beteende.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Svaret borde vara nej!
Den som svarat dig i din kommun har nog inte förstått frågan.
Dagvattennätet är endast avsett till att leda bort regnvatten från gator och hårdgjorda ytor.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Men det är ju inte alls det som kommentarerna handlar om, det är hur vi blir uppfattade av omgivningen! Om någon åker bakom en husbil som släpper ut vatten på vägen, analyserar han ju inte utsläppet och tänker " det är ju bara gråvatten, helt ofarligt" utan där åker det en dj..la husbil och släpper ut sitt avlopp mitt på vägen. Ingen tror ju att någon är tokig nog att först släpa med sig en massa dricksvatten ut, för att sedan släppa ut det på vägen medans han kör! Sådant här påverkar ju omgivningens uppfattning om oss, och påverkar våra möjligheter till friheten med husbil som vi alla vill ha! Så skärp er, ni som känner er träffade! :mad:



en sån fullträff montreal,,ibland hittar man inte ord,,du har gjort detta nu,,ja utnämner dej till filosof,,själv får ja väl fortsättas att betraktas som bråkstake:D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Det var tur att du satt skyddad i husbilen och inte åkte motorcykeln och vad hade han sagt om en ilsk dyngsur knutte kom upp bredvid husbilen.

Nä det var väl inte så "bra" gjort och det var ju inget misstag tydligen utan tömning med flit.

Visst kan misstag begås men då hade ju föraren svarat annorlunda och utsäktat sig.

När vi pratar MC, tänk hur halt gråvatten kan vara, tvål, hårschampoo, diskmedel, matfett, det kan bli en riktigt tråkig olycka! :wideeyed:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

HON tommy,,våran gemensamma fotograf:p,,undrar om hon har tid,,hon håller ju på för fullt med sin bok,,

förresten,,ja har beställt den,,ska bli spännande:p
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Min reaktion var mer att det känns märkligt och en aning överdrivet att (som jag tolkar det) i stort sett preja en okänd människa av vägen och till slut uppmanas av sin fru att köra vidare så man tydligen är så irriterad att man blir i värsta fall aggressiv eller i alla fall pinsam, och detta av den enda anledningen att det rinner mer eller mindre smutsigt vatten från bilen, vilket kan vara av misstag eller inte, men helt klart ganska snabbt övergående.

Men vem vet, det kanske är jag som är ute och cyklar...;)

Men snälla Lasse, nu drar du förhastade och helt felaktiga slutsatser om något du inte vet något om.

Det var inte tal om att att preja någon av vägen, vi saktade ned farten med god marginal till husbilen bakom och blinkade höger.

Visst blev jag irriterad över hans nonchalanta svar men jag lovar dig att att min kommentar till honom fortfarande var i ett vänligt tonläge, sedan åkte vi därifrån. Din kommentar om aggressivitet är helt felaktig... det stämmer som du skriver...nu är du ute och cyklar;)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Det var tur att du satt skyddad i husbilen och inte åkte motorcykeln och vad hade han sagt om en ilsk dyngsur knutte kom upp bredvid husbilen.

Nä det var väl inte så "bra" gjort och det var ju inget misstag tydligen utan tömning med flit.

Visst kan misstag begås men då hade ju föraren svarat annorlunda och utsäktat sig.

Jo, det stämmer Bengt-Åke. Hade jag suttit på MC:n och fått visiret nedstänkt med hans"tvättvatten" och knappt kunnat se då hade jag nog varit betydligt mer uppretad.

Vid nästa besök hos dig i Falköping får jag nog fundera på om jag inte tar bilen istället för MC för säkerhetsskull. För övrigt var lampan jag köpte av dig jättebra.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Men snälla Lasse, nu drar du förhastade och helt felaktiga slutsatser om något du inte vet något om.

Det var inte tal om att att preja någon av vägen, vi saktade ned farten med god marginal till husbilen bakom och blinkade höger.

Visst blev jag irriterad över hans nonchalanta svar men jag lovar dig att att min kommentar till honom fortfarande var i ett vänligt tonläge, sedan åkte vi därifrån. Din kommentar om aggressivitet är helt felaktig... det stämmer som du skriver...nu är du ute och cyklar;)

Ja, jag ser troligen ett helt annat scenario framför mig, baserat på egna erfarenheter...
Ber om ursäkt, det var inte meningen att hoppa på dig personligen!
Jag är lite snabb både med att tycka och att förmedla det ibland.
Det blir lätt så när man är van vid en lite tuffare jargong på andra forum! :)
Sorry!
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

min kommentar till honom fortfarande var i ett vänligt tonläge;)

Det är synd att folk ofta har taggarna utåt och går i försvarsläge då man påpekar något. OBS nu menar jag ingen här och speciellt inte dig Håkan.

Då jag gått på trotoaren och sett att någon lyckas klämma något i dörren då de ska gå ifrån bilen så påpekar jag det vänligt. Men först blir folk aggresiva, för de tror att jag ska klaga på parkeringen eller något dylikt.
Samma sak om man vill påpeka att de parkerat vid stoppförbud och att lapplisan står bara 200 m bort.

Man törs inte längre hjälpa sina medmänniskor :wub:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Appro på misstolkad ( lite vid sidan av huvudämnet ) har även undertecknad drabbats av , det man vill framföra förvrängs till något annat än vad som avsågs med inlägget från början.
Totte 04
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Skulle inte klubben kunna utnämna Ludde K till miljöexpert, han verkar vara bra påläst i miljöfrågor. (ingen ironi)
Tommy R

Tack Tommy...nån expert är jag inte...men har väl bara lite olika erfarenheter från diverse engagemang genom åren, pluggade på egen hand in en massa marinbiologi och tog dykcert vid 14, sysslade med akvaristik i tävlingsform under en massa år, läste extra miljövårdsteknik under gymnasiet, ville bli marinbiolog men tröttnade på skolan, är man 15-årig tjej och håller på med foto, dykning, friluftsliv, paddling, akvariefiskar och är totalt ointresserad av uteliv (krogliv) och fester så avviker man tyvärr för mycket från mönstret i andra elevers ögon om du förstår...svarta år i mitt liv...:mad:...

Uteliv för mig betyder nåt helt annat...:p:...t.ex. tälta i fjällen i 14 dagar mitt i vintern...härligt!:D

Hamnade istället på kommunens mätkontor som "pinnpojk", är kvar där än efter 26 år, fast numera som mätningsingenjör....mäter dagligen vägar, hus och annat som ska vara med på kartan, och sen ett antal år tillbaka är jag också inhyrd på timtid hos Teknikförvaltningen för att mäta in allt VA i kommunen....:cool:

Har väl ett brinnande intresse för teknik och äventyrsliv men även miljö och hälsa...därav mina svar...vill såklart inte spela besserwisser heller, jag vill istället hjälpa till att förbättra kunskapen genom att försöka förklara varför det är si eller så.

Det blev ett långt off-topic inlägg, ursäkta mig...:oops:

/Ludde

PS det är bra att ha signaturen "Ludde" när man ställer teknikfrågor på ett internetforum, där det till största del är killar som svarar, då slipper man att bli klappad på huvet.... :twitcy: DS
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

ja ha du Jangus , den kommungubben finge nog sparken ,om rätt person reagerade , TÖMMNING i dagvattenbrunnar PHU , då kan man lika väl tappa direkt vid badplatsen ,eller vid vattenintaget,IDIOTER finns det gått om tydlligen
och dom som jämför med förr i tiden är lika dom oxså , hälsningar Lasse
 
Toppen