• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köra med öppen gråvattenventil....

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
På vår resa idag på RV 26 körde det ut en husbil strax före oss. När vi kom närmare såg vi hur vatten rann ut från gråvattentanken. Vår vindruta blev prickig av hans avloppsvatten och jag blev ganska irriterad, körde om honom och signalerade och pekade mot hans husbil. Ingen reaktion, jag saktade då ner farten framför honom och blinkade in mot vägkanten. Han stannade då och jag påpekade vänligt att det rann ut vatten på vägbanan från hans husbil.

-Det gör inget, det är bara lite tvättvatten förklarade han för mig.

Det kan nog stämma, men jag vill inte åka på vägen och få vår bil nedstänkt med ditt tvättvatten, svarade jag, tycker du ska stänga din ventil. Fick ingen reaktion på detta och min fru uppmanade mig att åka vidare eftersom hon märkte att jag blev ganska uppretad. Vi stannade till lite längre fram och såg att han fortsatte köra med sin ventil öppen.

Inte att undra på att vi husbilsägare får dåligt rykte när en del gör på detta viset. Men jag tror det är bra att vänligt påpeka att det inte är så klokt att göra så här, till slut kanske även denna nonchalanta husbilsägare förstår att detta är ett felaktigt beteende.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Bra gjort Håkan! Du är förbanne mig en vardagshjälte! Nu tycker jag att vi alla följer Håkans exempel och verkligen reagerar! För snart har övriga samhället tröttnat rejält på oss husbilister. Vi gnäller för att vi får taskig förståelse från kommuner mm. Jag tror vi till stor del har oss själva att skylla. Tar vi inte itu med snusket, snålheten och egoismen internt, får vi kollektivt betala priset!

:-/<rister
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Suck....att en del inte kan begripa att deras beteende förstör för en hel grupp med andra människor! Jag blir så förb-- på dessa, att det är så många som har total avsaknad av självkritik och eget ansvar. Trenden tycks gå mer och mer åt hållet "sköt dig själv och skit i andra".
Samma resonemang när man pratar med folk om miljöengagemang, "varför ska jag göra nåt när alla andra skiter i det".
Vart är vi på väg??? Tror att det är viktigt att i uppfostrar våra barn att lära sig visa hänsyn och respekt för sina medmänniskor, uppenbarligen finns det en eller flera generationer som inte fått lära sig detta.
Samhället går mot allt mer egotrippade ideal, folk ska "unna sig" både det ena och det andra utan att ta ansvar för att deras handlingar påverkar både andra människor och vår miljö.

/Ludde
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Klantade till det en gång när jag tömt på rätt ställe. Glömde stänga kran.
Körde kanske 10mil och rastade, använde vattenkran till lite disk och annan spolning.
Gick sen ut för en bensträckare och upptäcker att kranen står vidöppen och läcker ut gråvatten.

Fan vad jag skämdes. Kommer inte att göra om det jag lovar....:rolleyes:

Bosse
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Skulle jag se något sådant skulle jag publicera reg numret här på forumet. Tyvärr lär vi kanske få se mer av det eftersom en del bilar numera utrustas med möjlighet att öppna utsläppet inifrån utan att gå ur bilen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

I min föregående bil, en Kabe, skvätte alltid omkring 20-25 liter färskvatten ut genom skvallerröret när jag körde efter att ha fyllt fullt. Inget stort flöde, det nog säkert 1 timme att bli av med denna vattenmängd. En gång blev även jag stoppad av någon som kanske trodde att jag tömde avloppsvatten.

Det fanns inget jag kunde göra åt problemet annat än att inte fylla på så mycket; skvalleröret satt otillgängligt till bakom vattentanken och jag ville naturligtvis oftast ha så mycket vatten som möjligt med på resan.

aake
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Jag är väl av många som glömt att stänga ventilen nån gång, men det är ju inte något man gör som en regel! Men färskvatten släpper jag ut i naturen när jag skal åka hem - utan problem. Tycker ni det också är fel?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

Ja...
Även om jag så klart tycker att man ska tömma sin gråvattentank på där för anvisad plats så måste jag nog ändå säga att det är mer irriterande med "fritidspoliser" än lite diskvatten på vägen... :wink:

Min intention var ju att upplysa föraren av husbilen att han glömt stänga sin gråvattenventil. Jag skulle vara mycket tacksam om någon berättade för mig att jag glömt stänga den.

Hur du kan få en vänlig upplysning till samma sak som att "leka fritidspolis" förstår inte jag.:confused:

När jag förstod att inte brydde sig om att ventilen var öppen åkte vi därifrån.

Blir också lite nyfiken på om du också anser att det är helt OK att köra på en riksväg och där släppa ut sitt spillvatten bland andra trafikanter
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

I min föregående bil, en Kabe, skvätte alltid omkring 20-25 liter färskvatten ut genom skvallerröret när jag körde efter att ha fyllt fullt. Inget stort flöde, det nog säkert 1 timme att bli av med denna vattenmängd. En gång blev även jag stoppad av någon som kanske trodde att jag tömde avloppsvatten.

aake

Förstår att det lätt kan förväxlas men i detta fallet såg jag klart och tydligt att det var spillvatten som rann ut.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

allt som rinner från en rullande husbil måste ju vara förkastligt,,
det e ju väldigt svårt att avgöra va de handlar om,,det är ju bara en själv som vet,,ock,, de räcker ju inte naturligtsvis,,
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Att köra med öppen gråvattenventil....

allt som rinner från en rullande husbil måste ju vara förkastligt,,
det e ju väldigt svårt att avgöra va de handlar om,,det är ju bara en själv som vet,,ock,, de räcker ju inte naturligtsvis,,

Nu får du väl ge dig. Om färskvatten skvalpar ur genom skvallerröret eller överfyllnadsskyddet är det väl inte förkastligt. Det är helt Ok tycker jag.
 
Toppen