Vad säger ni alla kloka? Hur skall jag tänka? Går det att lappa och laga på gammal plåt?
---Rufus......
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
Hejsan, det där med så klok vet jag inte

men jag kom på en gammal reparation som jag gjorde på en husvagn med små fläckvisa uppfrätta hål i ytterpåten. Det var inte frågan om att på den byta ut yttrplåten eller inte ens att hellimma på ett lager till utanpå den gamla.
Det var på några ställen så där tråkiga "frätskador" fläckvis.
Jag tog några aluminumplåtbitar (2m.m. hade jag men tjockleken har nog inte så stor betydelse) som täckte över ett område med frätskador. I mitt fall så blev det kanske 6x2dm. På den ena plåtytan så bredspacklade jag sikaflex eller liknande polymer lim/tätningsmedel och tryckte dit plåten över området med skador, på
insidan alltså...... Det är ju naturligtvis för tunn och sladdrig plåt för att bli bra, men på utsidan en lagom stor plan och kraftig skiva, typ spånskiva eller liknande, och en likadant skiva på insidan. Mellan spånkivan på utsidan och plåten med sina frätskador får man lägga en
tunn plast så inte spånskivan fastnar i det sika som sipprar ut genom hålen. Kan vara lämpligt att även skydda skivan på insidan med plast för det kommer ut sika på sidorna om plåtbiten.
Det optimala sedan vore ju en jättetving som greppar runt skivan på insidan och skivan på utsidan.....
I brist på en sådan så fick det bli en stämpbräda mellan typ en husvägg på utsidan och en stämpbräda på insidan av vagnen så man fick bra klämverkan på plåtarna medans sikan härdade. Vid skador på taket och avsaknad av ett garagetak över bodelen eller liknande på utsidan så borde det funka med något tungt, typ någon eller några betongplattor eller liknande på yttre träskivan och en stämp inne i vagnen mellen golvet och skivan i taket.
När sikan har härdat så tar man bort klämplattorna och så får man jobba lite med plasten på utsidan för den har fastnat lite i sikan som sipprat ut genom skadorna/hålen. Ett industrirakblad i en lämplig hållare för att skala bort det mesta av överflödet av sikan på utsidan går rätt bra faktiskt.
Ev. lite färg på utsidan sedan klarar sig faktiskt skadorna troligen rätt länge och syns inte mycket alls, och man slipper ju en ful plåtlapp på utsidan av plåten i alla fall.
Det här ger i alla fall en tät yta på en fläckvis uppfrätt plåt och funkar rätt länge, i alla fall tills man funderat ut "the final solution" på problemet.
M.v.h. JANKRO.