Då fick man en liten kurs i lödning också! Har hittills bara lött på nya kontakter på hörlurar, vi får väl se hur mycket ny kunskap som får plats i min hjärna innan jag börjar gå runt såhär -->

. Problemet med varmvattenberedaren sparar jag tills stommen är reparerad och tät.
Har stretat i tisdags och onsdags men var lite för uppe i det för att sätta mig ned och skriva om det hela. I tisdags rev jag upp golvet hela vägen ned och det var faktiskt inte så illa (?!

) Jag har bytt den yttre "syllen" och lite av plywooden under men isoleringen såg ok ut och fick sitta kvar.

Fick spendera ett antal timmar på att sitta på knä och skära bort ett lager med lim från en tidigare lagning.
Det känns lite trist att jag stöter på tidigare skador i princip på exakt samma ställen som jag är på och lagar nu. Det är som en liten nedsänkning på taket för takräcket och det verkar vara där det har läkt. Det blir massa skruvar uppifrån i.o.m. takräcket samtidigt som det blir massa knäckar och dylikt i tätningslisten och så kan det bli stående vatten om man parkerar framåtlutat. Så jag har bestämt att jag skall försöka byta tätningslisterna. Därmed har jag också vågat öppna upp plåten lite för att komma åt. Det satt massa skruvar utifrån också som jag behövde skruva ur

Det kanske räcker att laga med blå-tejp eller vad tror ni?

Det är i alla fall skönt med lite nytt trä i bilen. Jag var och köpte lite rostfri skruv igår eftersom att jag tänkte att jag inte ville lämna samma skruvelände bakom mig.. Men tyvärr var den alldeles för spröd, det är väl delvis en vanesak, men man är ju van att kunna dra ihop saker rätt rejält. Jag köpte i alla fall lite 30mm rostfri skruv som jag kan ha invändigt.
Jag har just limmat på ny plywood invändigt men den sitter i spänn just nu så då tänkte jag passa på att käka lunch och skriva en uppdatering. När den har härdat om någon timme så kan jag börja byta ut reglarna. Jag har köpt lim från imex som jag tänkte använda för att limma trästommen och isoleringen mot aluminiumplåten. Jag ringde till en av deras säljare som menade att man skulle lägga på med en tandad spackel och att åtgången var ca 3-4 patroner per m2, med tanke på att de kostar typ 200kr/st så känns det lite väl häftigt , måste verkligen frigoliten limmas över hela ytan? räcker det inte med att dra strängar istället?

Jag funderar också på förarbete innan man kan börja limma. Såhär ser det ut lite överallt. Jag har skrapat med en hårdmetall skrapa så att jag kommer ned till aluminium men blåsorna är ju fortfarande fyllda av gammalt lim och bös (osäker på vad det är för lim, det är lite blågrönt). borde jag tvätta med typ T-röd/Aceton eller använda någon primer eller liknande?
Hälsningar från grishuset.