• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att brygga kaffe

F

F.d. 8491

Guest
Hur gör ni vid kaffebryggning? Jag kokar vatten på gasolplattan och häller i filtertratt och ner i termos. Finns det 12 v kaffebryggare som är bra?


Annika
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Vi gör som du, tycker det går bra.
Jag sitter vid bordet och väntar medans frugan bryggar.
Okej jag dukar fram först.
Hls Laika
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Hej jag använder en inverter och använder en vanlig kaffe bryggare drar ioförsig en hel del ström men ja brygger bara kaffet å använder termos för å
hålla kaffet varmt
 
B

Båtis

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Hejsan!
Vi använder mest pulverkaffe (magen vill inte ha bryggt kaffe) men jag kokar alltid vatten och häller på termos.

:msn_coffee: maggan :bye:
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Att brygga kaffe

För rätt många år sedan köpte jag en 12v kaffebryggare för biklen. Köpte den på Micro bildelar. En lten söt svart sak. -Men jag höll på att dö av kaffetörst innan den var klar med två ynka koppar. Dessutom var kaffet knappt fisljummet. En flopp !! Jag har gett bort den till en svåger som är båtägare nu !
Det handlar naturligtvis om effekt. Om jag minns rätt var den på 65 w. Alltså mindre än en tiondel av en vanlig kaffebryggare. Inte konstigt att det tog tid !
I källaren har jag en trasig perkulatorkokare. Den har jag planer på att bygga om till 12v. Element för 50 A och grova kablar samt en kontaktor för 50 A så borde det fungera! Sen är risken förståss att hela projektet stannar i mitt huvud !
// Göte J
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Hej,
När vi vill ha riktigt god kaffe i bilen använder vi vår "italienska" mokka-bryggare (tror jag det heter); en liten bryggare i två delar: vatten nederst, sen finmalet espresso-kaffe i kaffebehållaren och en tom färdig-kaffebehållare överst. När man sätter denna på gasspisen bubblar de en stund och kaffet stiger upp till översta behållaren.
Gott, vid bra kaffe fullt jämförbar med espresso!
Sen får det bli snabbkaffe om man har mer bråttom!

hälsning jyrki&anita 274
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Att brygga kaffe

Vi har gjort som ni gör men nu ska jag kila iväg till Clas Ohlson och inhandla en Bodum Santos. Den rymmer 1liter (8 koppar). Den hade tidigare en föregångare som hette Don Pedro. Den består av två delar i glas och man fyller vatten i den undre och i den övre lägger man i kaffet, sedan på med gasen. Fungerar i stort sett som en Perculator fast utan el.

Hälsningar Hasse & Lisbeth
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Att brygga kaffe

Frugan brygger kaffet som du gör med undantag att hon sätter filterhållaren direkt i koppen och vi hade en 12v bryggare i husvagnen innan men det tog ju 40 minuter innan 1 kopp var klar ....

( Det är bara jag som dricker kaffe)
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Hej, husbilslivet är väl underbart. När vi är ute med husbilen så vaknar jag var dag till doften av nybryggt kaffe, oftast är nya brötschen oxå inhandlade av hustrun, så när kaffet är uppslaget så kliver Nilsman ned ifrån alkoven o sätter sig till bords. Kan man ha det bättre. Det gäller förstås att ha en morgonpigg o underbar hustru, men det har vi väl alla. Efter all kaffedoft så måste jag tillägga att hustrun brygger på vanligt vis i filtertratten, kokar vatten på spisen. Häls. Nilsman
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Det bästa sättet att "brygga" kaffe på, som vi tycker, är en pressbryggare. Dom finns i olika storlekar, är det bara vi 2 så har vi en för 2 koppar, har vi kaffefrämmande så har vi en på 1l.
Man kokar upp vatten på gasolen, 2mått kaffe i pressbryggaren, kokande vatten över, låter det stå en stund och sen pressar man ner pulvret sakta men säkert. Världens godaste kaffe, jag lovar!! :yes: Alltså 1mått/kopp vatten, det är ganska så lagom.:D

PS. Hos oss är det jag som blir bortskämd ;), gröt, kokt ägg och nybakade bagetter och en god kopp kaffe, gör gubben iordning medans jag får "tryna" tills det är färdigt och då har han dessutom tänt ljusen på bordet, det är en frukost som heter duga det ;) DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Vi gör som ni, tror det är det snabbaste sättet.
Tror även att det blir det godaste.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Det är skillnad på olika!

Jag har bestämt oss: ingen 12 V kaffebryggare! Det ska var äkta vara, där vattnet rinner långsamt ner igenom filtret i den tjusiga termoskannan inköpt på alltmöjligtaffären i Katrineholm 2006! Sen kan morsan ta sig kopp hela halva dagen!

Det var väl först när vi var gifta som Agne erkände att han hellre ville ha té till frukost!

Nu laddar han kaffebryggaren till mig varje morgon innan han åker till jobbet och min morgonrunda är: köket tryck kaffet på on, vardagsrummet tänd i vitrinskåpet, kontoret starta datorn, badrummet ...?... och sen köket igen! Another day in paradise!

Men jag ser i andras inlägg att det finns fler som är bortskämda! :wink:

/elisabeth
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Att brygga kaffe

Vi kokar vatten på spisen och slår det i filterhållaren på kaffebryggaren ,det står stabilare än att balansera en melitahållare ovan på en termos.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Men Claes / Mia

det finns specialtrattar som har längre rör nertill, på vår vita 104-modell hela 6 cm! Den klarar sig utomförträffligt även om campingbordet lutar lite. Tror att den är införskaffad i samma spännande affär i Katrineholm.

Det här börjar låta som riktigt avancerad högteknologiskt verksamhet! Tar en slurk kaffe till dårå! :)

/elisabeth
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Att brygga kaffe

Hej!
Fick i present av pappa en panna som ser ut som gammaldags kaffepanna ungefär.Han påstod att en sån hade alla husvagnsägare....som han då!
Fungerar jättebra,dessutom ger den visselton ifrån sig när vattnet kokar.
Köpte på ÖB en filterhållare med förlängd tratt ner, en sån som Onslow pratar om.
Hade vanlig filterhållare först men efter haveri med kaffe över hela golvet i
nystädade husbilen.....suck!
Den här funkar kanon,man slipper hålla i den!
Marina
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Hej Alla!

Kaffe är ju en alltid "het" fråga, vi har både bryggare och kaffepanna med oss.
Står vi på Camping så brygger vi vårt kaffe, är vi ute i skogen så kokar vi kaffe och om vi mot all förmodan skulle vilja ha bryggt kaffe ute i skogen så startar jag elverket.

/Gunnar
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Vi blev rätt trötta på den vanliga kaffebryggaren, ska den vara riktigt bra ska det ju vara något a la Moccamaster men den tar ju alldeles för stor plats.
Nu kör vi istället med en Percolator från Clas Ohlsson, tar mycket mindre plats och den har ju också värmeplatta som håller kaffet varmt.
Man skall dock tänka på vilket kaffe man använder, Zoegas Presto passar fint till denna bryggare. Och så ska man låta kaffet stå ett par minuter efter att lampan talar om att kaffet är färdigt.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Hej!
Vi har faktiskt en sån där "värdelös" 12 volts bryggare. Den är kopplad direkt till bodelsbatteriet med riktigt grova kablar och då funkar det ganska bra.

Cigg-kablarna som är monterat från fabrik fungerar ej. Cigg-uttaget smälter!
Och så tar det en evighet.


En fördel med denna lösning är att kunna brygga kaffe under färd!

Jessica :wink::wink::wink::wink::wink::wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4811

Guest
Sv: Att brygga kaffe

Jag har skickat efter en termobryggare fr Ellos för 99,- (2 stora muggar). Kalasbra, gott kaffe och det håller sig varmt länge.:wub:
 
Toppen