• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att bli omkörd eller överkörd..

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ville bara talaom att att buskörning inte är nått nytt fenomen. Träffar gamla poliser ibland, dom mins väl våra duster.
Som gammal polis såg jag inte det som duster! Jag minns däremot de tragiska olyckorna, där man fick ta om hand om skadade och ibland döda personer, ofta väldigt unga personer! De bilderna försvinner aldrig!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som gammal polis såg jag inte det som duster! Jag minns däremot de tragiska olyckorna, där man fick ta om hand om skadade och ibland döda personer, ofta väldigt unga personer! De bilderna försvinner aldrig!
Ändå fortsätter polisen att jaga/hetsa både bilar o mc med gasglad förare i, finns många filmer på nätet med dessa jakter :bye:

Här är ett ex. av tusentals

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ändå fortsätter polisen att jaga/hetsa både bilar o mc med gasglad förare i, finns många filmer på nätet med dessa jakter :bye:

Här är ett ex. av tusentals


Trist att det skall behövas, men man frågar sig ju ändå vad som rör sig i huvudet på mopedkillen, när han efter att ha gått omkull ändå försöker smita igen..?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ändå fortsätter polisen att jaga/hetsa både bilar o mc med gasglad förare i, finns många filmer på nätet med dessa jakter :bye:

Här är ett ex. av tusentals

Självklart ska trafikanter stanna om de får stopptecken av polis. Att försöka köra ifrån polisen har väldigt lite med "gasglad" trafik att göra. Det är inte så sällan grov brottslighet inblandat. Polisen har våldsmonopol. Så måste det vara. Annars ska vi enbart lagföra de som är lydiga och stannar medan resten får löpa. Den diskussionen du för, har redan anammats av många. Därför minskar respekten för samhället och polisen. Jag anser att de som inte stannar är viktigast att få tag på. Det är dom det är viktigast att lagföra! Visst går det år helvete ibland, dock väldigt sällan. Men motsatsen, att alltid släppa smitare och grovt kriminella, är väldigt farlig. Sedan har svensk polis hårda restriktioner när det gäller efterföljande. Enligt mig för hårda! Svensk polis har allmänt för hårda restriktioner vid i princip all brottsbekämpning. Det ser vi dagligen resultatet av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trist att det skall behövas, men man frågar sig ju ändå vad som rör sig i huvudet på mopedkillen, när han efter att ha gått omkull ändå försöker smita igen..?
Jag tänkte nog likadant när jag var 15år och livet var att trimma mopeder, klarade mej dock då man visste hur bred en polis-mc var på 70-talet.
Men jagis fick man ibland.

Jag frågar mej istället vad som rör sig i huvudet på de 15-åringar idag som slaktar polisbilar, samt skrämmer skiten ur konstaplarna.
Det hade ingen vågat när jag var 15 :cool:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tänkte nog likadant när jag var 15år och livet var att trimma mopeder, klarade mej dock då man visste hur bred en polis-mc var på 70-talet.
Men jagis fick man ibland.

Jag frågar mej istället vad som rör sig i huvudet på de 15-åringar idag som slaktar polisbilar, samt skrämmer skiten ur konstaplarna.
Det hade ingen vågat när jag var 15 :cool:
Aha, ett erkännande! Det skulle vi kunna lagföra..., om inte de här förbannade preskriptionstiderna fanns! :D Men du ska ha ett kraftigt fy, Peter!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ändå fortsätter polisen att jaga/hetsa både bilar o mc med gasglad förare i, finns många filmer på nätet med dessa jakter :bye:

Här är ett ex. av tusentals
Hej Peter K :). Men det skulle betyda att alla som inte stannar/kommer förbi/åker i iväg från ett polisförsök att bli stoppad skulle kunna skrika YES!!! och vara säker på att hen inte kan åka fast för ingen får försöka att följa efter med risk för olyckor.
Tyvärr händer ju elände ibland och nyhetsmedia intervjuar någon anhörig till den som flydde, och som då alltid beskrivs som helt oskyldig och alla är helt oförstående om varför polisen var tvungna att jaga dom till olycka, och beskrivs då ofta även av nyhetsuppläsare t.o.m. som en helt oskyldig tvåbarnsfar som aldrig gjort något ont men hetsats till olycka.
Även om polisen senare kommer ut med att det fanns både knark och vapen i bilen som troligen var rätta orsaken till att föraren flydde och jakten behövde inledas.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter K :). Men det skulle betyda att alla som inte stannar/kommer förbi/åker i iväg från ett polisförsök att bli stoppad skulle kunna skrika YES!!! och vara säker på att hen inte kan åka fast för ingen får försöka att följa efter med risk för olyckor.
Tyvärr händer ju elände ibland och nyhetsmedia intervjuar någon anhörig till den som flydde, och som då alltid beskrivs som helt oskyldig och alla är helt oförstående om varför polisen var tvungna att jaga dom till olycka, och beskrivs då ofta även av nyhetsuppläsare t.o.m. som en helt oskyldig tvåbarnsfar som aldrig gjort något ont men hetsats till olycka.
Även om polisen senare kommer ut med att det fanns både knark och vapen i bilen som troligen var rätta orsaken till att föraren flydde och jakten behövde inledas.

M. mycket v. h. JANKRO.
Men det är väl ändå skillnad på att följa efter på lagom avstånd, jämfört med att hetsa till biljakt, orsak vet man sällan, med de har säkert någon.
Jag är 100% säker på att polisen har regler på hur ett förföljande ska gå till.
Varför folk väljer att fly vet man aldrig, därom tvistar de lärde.
Även gamla tanter flyr i bil, jag misstänker inte (olagligt) knark då.
Generellt upplever jag den svenska polisen som underbemannad och oproffsig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja PeterK, men jakten kommer ju automatiskt, Den flyende ökar för att komma undan, om då polisen inte ökar så kommer ju den flyende undan. Om den flyende inte ökar så behöver ju inte polisen öka, men så funkar det väl sällan....... Svårt fall.
Polisen har ju lite andra MC än förr också. En gammal nertyngd slö BMW med bred störtbåge och helt utan inbyggd väghållning fanns det väl en rimlig chans att glida ifrån mellan några normala grindstolpar. Eller :applaus:??

M.v.h. JANKRO.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Här kan man tydligt se utvecklingen i en krock mellan en gammal bil och en veteranbil, båda Chevy en Malibu och en Bel Air.

Tragisk at de skal ødelegge en klassiker på den måten, uten å bevise noe som helst. Sjekk støvskyene i videoen, den gamle Bel Air'en er jo gjennomsyret av rust, ikke rart at den blir knust! Selvfølgelig har sikkerheten gått langt fremover på 50 år, men denne videoen blir bare for dum. Jeg får vondt hver gang jeg ser den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den som inte stannar för polismans stopptecken får skylla sig själv om han skadar sig eller om något värre händer,
det kallas självsanering. L-G
Synd inte polisen använde det verktyget på en gång i "påskbråket" då kanske vi sluppit massa skadade poliser :wub:
 
Toppen