• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att bli omkörd eller överkörd..

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Apprå på att bli omkörd för att man håller en aning för låg hastighet. Det har och är en del diskussioner ibland har jag märkt. Kika ( ca 40 sek in i filmen ) Sånt gör mig riktigt besviken på människor som är totalt likgiltig för andras liv eller egendom. Bara hoppas på att "Karma" hinner ifatt.
 

Bilagor

  • GRMN1876.MP4
    220 MB · Visningar: 96

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nyinköpt av en 50 åring från Södertälje som förmodligen enbart står som ägare till bilen för att sin 27-åriga son ska kunna ha tillgång till ett fordon.
Ett indraget körkort är det enda som biter på föraren.
 
F

F.d. 64253

Guest
Nu klarar jag inte av att se videon i helhet, dåligt uppkoppling troligtvis. Men det bästa vore att folk håller skyltat hastighet, så enkelt för alla, Inte den hastighet man själv tycker är passande. Förare 1 tycker att 60 km/t är bra, förare 2 tycker att 70 är behagligt, förare 3 tycker att 80 är perfekt, förare 4 tycker att 90 är behagligt o skönt, allt på en 90 väg. Skulle alla försöka hålla skyltad hastighet så skulle det inte finnas lika många idioter i trafiken. Sen borde dom flesta lära sig att man får inte Diplom för att man kör 10km/t under skyltat hastighet när man åker förbi en fartkamera.
Nu har jag räknat upp 4 helt olika förare, hur många har vi i trafiken egentligen? Tänk vad lite skillnad det skulle vara om alla följde skyltat hastighet. Dom flesta bilar har en differens på 2-5 km/t på mätaren.
Sen finns det idioter som kör om andra med farthållare, håller på i flera 1000 meter för att köra om.
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
tja så ser det ut i sverige 2023
händer titt som tät inne i malmö o det inte bara på motorvägen, även inne i stan
dom problemen har vi själv importerad
Visst händer det här alltför ofta. Har nyligen kommit hem efter 500 mil i Europa och drabbades av det här! Jag kände dock igen både bilen och föraren. Det var det svensk kvinna..., som jag dessutom känner! Så snacket om att det här är importerat är för mig väldigt lågt!
 
F

F.d. 73249

Guest
ja där kör många som blinda, båda söder o norr ifrån
specielt söder ut, full gas i ytterfilen o sen svänga in framför alla för att komma in på grädfilen (väg 100) som vi kallar den.
så dom ska vidra mott trelleborg får stå på bromsen
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Nu klarar jag inte av att se videon i helhet, dåligt uppkoppling troligtvis. Men det bästa vore att folk håller skyltat hastighet, så enkelt för alla, Inte den hastighet man själv tycker är passande. Förare 1 tycker att 60 km/t är bra, förare 2 tycker att 70 är behagligt, förare 3 tycker att 80 är perfekt, förare 4 tycker att 90 är behagligt o skönt, allt på en 90 väg. Skulle alla försöka hålla skyltad hastighet så skulle det inte finnas lika många idioter i trafiken. Sen borde dom flesta lära sig att man får inte Diplom för att man kör 10km/t under skyltat hastighet när man åker förbi en fartkamera.
Nu har jag räknat upp 4 helt olika förare, hur många har vi i trafiken egentligen? Tänk vad lite skillnad det skulle vara om alla följde skyltat hastighet. Dom flesta bilar har en differens på 2-5 km/t på mätaren.
Sen finns det idioter som kör om andra med farthållare, håller på i flera 1000 meter för att köra om.
Resonemanget att alla alltid ska köra efter "skyltad hastighet" är att förenkla. Bashastigheten (hastigheten som gäller om inga skyltar finns) är 70 km/ h. Jag bor på landet och där finns gott om vägar där det inte är vare sig lämpligt eller ens möjligt att köra efter gällande hastighetsbegränsning. Gäller både PB1 och 2.
På andra bättre vägar tycker jag att man inte ska köra fortare än man känner att man behärskar, även om det innebär lägre hastighet än skyltad. Att överskrida sin förmåga bara för att behaga andra är inte så bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Resonemanget att alla alltid ska köra efter "skyltad hastighet" är att förenkla. Bashastigheten (hastigheten som gäller om inga skyltar finns) är 70 km/ h. Jag bor på landet och där finns gott om vägar där det inte är vare sig lämpligt eller ens möjligt att köra efter gällande hastighetsbegränsning. Gäller både PB1 och 2.
På andra bättre vägar tycker jag att man inte ska köra fortare än man känner att man behärskar, även om det innebär lägre hastighet än skyltad. Att överskrida sin förmåga bara för att behaga andra är inte så bra.
Absolut! Skyltad hastighet är högsta tillåtna hastighet. De relativa hastighetsbegränsningarna är övriga omständigheter som påverkar möjligheten att köra på ett säkert sätt. Dessa kan vara väder, underlag, sikt, trafikintensitet, fordonet, förarens vana, o.s.v.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
På 60 och 70:talet hade polisen Helikoptrar Porschar maskerade Saabturbo m.m. för att hålla ordning på oss busar. Trotts det hade vi mer än dubbelt eå många dödsolyckor, i ett trafikflöde som var under hälften av i dag.
Detta fritt ur mitt dåliga minne. På arbetstid körde jag ambulans, och på fritiden sport och tävlingsbilar, så lite inblick har jag.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
På 60 och 70:talet hade polisen Helikoptrar Porschar maskerade Saabturbo m.m. för att hålla årdning på oss busar. Trotts det hade vi mer än dubbelt eå många dödsolyckor, i ett trafikflöde som var under hälften av i dag.
Detta fritt ur mitt dåliga minne. På arbetstid körde jag ambulans, och på fritiden sport och tävlingsbilar, så lite inblick har jag.
Tror främst att halveringen av dödsolyckorna beror på betydligt säkrare bilar och bättre vägar. Det skulle vara intressant att hitta statistik enbart över antalet trafikolyckor och hur det förändrats över tid. Min uppfattning är att antalet olyckor ökar, men antalet döda och skadade minskar, mest beroende på omständigheterna ovan. Statistik över dödade och skadade i trafiken finns däremot med millimeterprecision!
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
På 60 och 70:talet hade polisen Helikoptrar Porschar maskerade Saabturbo m.m. för att hålla årdning på oss busar. Trotts det hade vi mer än dubbelt eå många dödsolyckor, i ett trafikflöde som var under hälften av i dag.
Detta fritt ur mitt dåliga minne. På arbetstid körde jag ambulans, och på fritiden sport och tävlingsbilar, så lite inblick har jag.
Kan man jämföra ett fordon ifrån 60-70-talet med en 2008 i trafiksäkerhet? eller generellt, utveckligen av bilars säkerhetssystem har nog utvecklats en del sedan dess, bl.a krav på bilbälten och använding av dessa. Kikar jag i min olympia från 52, så är den visserligen rambyggd, men skulle inte vilja krocka med den ens i 15km/h. inga bälten, plåt på instrumentbrädan, framrutan är inte av säkerhetsglas, och rattstången har ingen möjlighet att tryckas ihop.
 
Toppen