• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

I nuläget är inget "hugget i sten" utan det var en fråga.
Av de svar jag fått verkar det som om vi skall ha två alternativ, ett för telefoni och ett för mobilt bredband.

Håller med. Själv har jag Telenor i mobilen med ett tvillingkort till en Android-platta. Båda kan man dela ut och man får med sig internet "på stan" vilket är mycket viktigt. Dock kvarstår ju problemet med att andra uppkopplade plattor och mobiler ser det som vanligt WIFI och slukar datamängd.

Men måste jag välja så ett telefoniabonnemang för data måste vara åtkomligt även utanför husbilen (eller båten).

Anders
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ingen verkar någonsin fått det där smsét om att datamängd/period (1gb/7dygn) är på väg att ta slut, inte heller jag dom gånger jag köpt. dom kan börja med att lösa det problemet... när den köpta mängden/perioden är slut så vill jag att internet stannar helt och vi slipper den där j-la 29kronan. vill jag surfa vidare så köper jag en ny period/mängd.

1 vecka /1 gb,
Skulle dom kanske kunna hitta ett alt.2 med ex 2 veckor/2gb för ett ännu bättre pris?
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ingen verkar någonsin fått det där smsét om att datamängd/period (1gb/7dygn) är på väg att ta slut, inte heller jag dom gånger jag köpt. dom kan börja med att lösa det problemet... när den köpta mängden/perioden är slut så vill jag att internet stannar helt och vi slipper den där j-la 29kronan. vill jag surfa vidare så köper jag en ny period/mängd.

1 vecka /1 gb,
Skulle dom kanske kunna hitta ett alt.2 med ex 2 veckor/2gb för ett ännu bättre pris?

Ja, antal dagar är mycket bättre
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi jobbar på att förbättra regelverket/funktionerna runt surfpaketet.

Telenors kundtjänst är informerade om Husbilsklubbens surfpaket, informationen var inte synkroniserad. Vi ställer som krav i nästa steg att Telenors kundtjänst skall ha aktuell information.

Vi jobbar vidare med de två alternativen, telefoni resp. mobilt bredband.

Skriver här när det finns ny information.
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Detta använder jag,visserligen för företag men det måste gå att göra om för privat bruk.

"ERBJUDANDE för dig som reser inom EU. 3 GB data för endast 149.00 kr! Svara "JA" för att ta del av erbjudandet som börjar gälla vid första uppkoppling efter köp och i 90 dagar framåt eller tills volymen är förbrukad. Tänk på att du kan behöva aktivera Data roaming i telefonen och att ditt företag kan ha en policy som inte tillåter användning av mobilen i utlandet.
Hälsningar Telenor"
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Detta använder jag,visserligen för företag men det måste gå att göra om för privat bruk.

"ERBJUDANDE för dig som reser inom EU. 3 GB data för endast 149.00 kr! Svara "JA" för att ta del av erbjudandet som börjar gälla vid första uppkoppling efter köp och i 90 dagar framåt eller tills volymen är förbrukad. Tänk på att du kan behöva aktivera Data roaming i telefonen och att ditt företag kan ha en policy som inte tillåter användning av mobilen i utlandet.
Hälsningar Telenor"

Det där är bra grejer. 3 GB. Kan ett litet företag få det, måste väl en stor förening kunna ha minst samma villkor.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det där är bra grejer. 3 GB. Kan ett litet företag få det, måste väl en stor förening kunna ha minst samma villkor.

Problemet med Telenor och de flesta andra operatörer är att företagsabonnemangen är mycket dyrare - företag kan klämmas åt tydligen. Dessutom kan bara privatpersoner teckna Telenors abonnemang med samma surf i Norge och Danmark som i Sverige. Så trots att vi har företag har jag Telenorabonnemanget privat.

Anders
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Problemet med Telenor och de flesta andra operatörer är att företagsabonnemangen är mycket dyrare - företag kan klämmas åt tydligen. Dessutom kan bara privatpersoner teckna Telenors abonnemang med samma surf i Norge och Danmark som i Sverige. Så trots att vi har företag har jag Telenorabonnemanget privat.

Anders

Det stämmer inte. Jag har haft företagsavtal med flera teleoperatörer.

Där kostade:

- Telematikkort 17kr/mån (simkort för kredikortsläsare och annan teknisk utrustning)
- Simkort till anställda. 58kr/mån tal/data. Vi var dock inte i behov av utlandstrafik så det var spärrat.

Vi hade även 4G simkort som backup i dataväxeln med obegränsad volym. Kommer inte ihåg priset men det var inte dyrt. tror det låg runt 300kr/mån

Vi hade ca: 300 simkort totalt i det avtalet.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

"Telenors abonnemang med samma surf i Norge och Danmark som i Sverige."

Ups, finns detta??:confused:

Det skulle man haft i Norge i somras!

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Finns, ingår i alla privatabonnemang. Och visst, har man ett litet företag och inga volymer att förhandla om/med så är operatörerna dyrare med företagsabonnemangen, som minst kommer momsen på på motsvarande privatanonnemangs pris och ofta mer därtill.

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har kontrollerat detta erbjudande med Telenor.
Det var ett sommarerbjudande till Telenors företagskunder.
Priser till företagskunder är alltid exkl. moms.

Detta använder jag,visserligen för företag men det måste gå att göra om för privat bruk.

"ERBJUDANDE för dig som reser inom EU. 3 GB data för endast 149.00 kr! Svara "JA" för att ta del av erbjudandet som börjar gälla vid första uppkoppling efter köp och i 90 dagar framåt eller tills volymen är förbrukad. Tänk på att du kan behöva aktivera Data roaming i telefonen och att ditt företag kan ha en policy som inte tillåter användning av mobilen i utlandet.
Hälsningar Telenor"
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har kontrollerat detta erbjudande med Telenor.
Det var ett sommarerbjudande till Telenors företagskunder.
Priser till företagskunder är alltid exkl. moms.

Har använt detta flera gånger sista åren,senast nu 14 sept o gäller 90dgr så sommarerbjudande stämmer inte,var i usa i feb o fick erbjudande 5gb i en månad för 399:-allt via Telenor.

Moms tillkommer :wink:
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag kan inte svara annat än med det besked jag får från min kontaktperson på Telenor.

"Det bifogade erbjudandet var en sommarkampanj som riktade sig mot företagskunder, det innebär att priset är exkl. moms 149 * 1,25 = 186,25."
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag tycker att avtalet är bra som det är! Vill man ringa vanliga telefonsamtal kan man mycket väl använda sig av hemnallen. Drt är ju inte så dyrt längre såvida man inte är maratonpratare och är man det så kan man ju använda ip-telefoni. Efter flera år av sökande efter bra utlandsuppkoppling med höga kostnader och en massa besvär så tycker jag att Telenors erbjudande är fullständigt enastående! En liten anmärkning: när kvoten är förbrukad borde man få ett erbjudande om en ny vecka. Att fortsätta använda abonnemanget efter det att kvoten har förbrukats med högre kostad är mycket tveksamt. Annars ett topperbjudande!

Jappe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Arbetsgruppen och Telenor har nöjet att presentera ett avtalsförslag för Mobilt Bredband samt en förändring av surfpaketet.
Obs, detta är en förhandsinformation, surfpaketet färdigställs under vecka 41 och mobilt bredbands-abonnemang under vecka 45.

Med vänlig hälsning
Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation
 

Bilagor

  • Avtalsförslag 2015-10-02.pdf
    426,5 KB · Visningar: 94

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Har läst avtalet. Den stora positiva förändringen verkar vara utom HBK abb:

Till något av Telenors abonnemang, befintliga eller nytecknade, inte kontantkort, kan Husbilsklubbens medlem beställa tilläggstjänsten SURF50 som innebär 1GB/30dagar för 89kr med uppkoppling utanför Sveriges gränser men inom nedan angivna länder.

Kunde dock inte läsa mig till om man åker på den vanliga 29 kronan när 1GB är slut. Att bevaka sms i routern är svårt. Speciellt när vi är två på den
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Kombinationen med Mobilt Bredbands-avtalet och SURF50 gör att man har stor möjlighet att undvika 29kr/dygn.

Ett befintligt abonnemang i kombination med SURF50 och dess förändring från 7 dagar till 30 dagar innebär att man har chans att få ett sms då datavolymen håller på att ta slut. Vi kan framföra önskemål om när ett sms skall sändas ut. 20MB, 100MB eller 200MB, vi väljer men det blir ett av alternativen för Husbilsklubben, inte ett per abonnemang.

Det skickas inte något sms när tiden, tidigare 7 dagar, går ut. Detta gjorde att den som hade datavolym kvar när 7dagars-gränsen passerade inte fick något sms.
Glöm tidigare "mackel" med uteblivna sms, det skall Telenor reda ut innan vi omstartar SURF50.

Vi håller på med att skriva anvisningar för hur man kan hantera sms via en router.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack för svaret.

Jag tolkar det som att man åker på 29 kr om man inte ser sms:et när 1 GB tagit slut. Är det rätt uppfattat? När man inte har det kompletterande HBK abonnemanget utan bara ett vanligt billigare Telenor abonnemang.
 
Senast ändrad:
Toppen