• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag gav upp och gick in på MEO (största operatören) i Portugal och köpte 15 GB för 15 € som räcker i 2 veckor.:)

Behövde inte visa upp något, bara lämna pengar så aktiverade dom simkortet åt mig. Skriver på det nu. Telenor hann debitera mig 29 kr till före jag tog ut det ur routern. Har det nu som telefon i min dualsim mobil. Blev för krångligt och dyrt att använda... Få se vad som händer när avtalet är klart?

bbk_resultat (12).jpg
Mitt nya MEO 4G sim
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag felanmäler denna händelse men behöver ditt mobilnummer, datum och klockslag när det inträffade.
Dessa uppgifter skickar jag vidare till min kontaktperson på Telenor.

I fortsättningen, det finns en del intrimning som behöver göras, så skall felanmälan ske till Telenors kundtjänst.
Under intrimningsfasen, fram till dess vi har ett etablerat avtal för mobilt bredband och telefoni, kan synpunkter lämnas till mig via sms, internt meddelande här eller via mail.
Beskriv då störningen, ange mobilnummer, datum och klockslag.

På så vis håller vi denna tråd öppen för information från Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation till medlemmarna.

Skärmklipp 2015-09-05 18.56.00.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Maila, skicka sms eller skicka ett internt meddelande till mig men skriv inte i denna tråd som är till för arbetsgruppens information till medlemmarna.
Vår information kommer annars att drunkna bland all annan information här.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Är nu på Rügen och allt funkar perfekt. Jag har simkortet i min Huawei router som jag har en app till där jag kan ställa in min förbrukning så jag har koll när det börja ta slut. SMSade via routen inga problem.
 
Senast ändrad:

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Maila, skicka sms eller skicka ett internt meddelande till mig men skriv inte i denna tråd som är till för arbetsgruppens information till medlemmarna.
Vår information kommer annars att drunkna bland all annan information här.

Varför skulle denna information gömmas undan? Jag tycker nog att den info som dryftas här är värdefull.
Det går lätt att fixa så att både info och övriga upplysningar får plats på forumet om viljan finns.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Information från Arbetsgruppen och information från anvädarna av tjänsten skall vi ha. Inte semesterbilder och text om fritidsaktiviteter.
Väntar nu på Telenors förslag.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Är nu på Rügen och allt funkar perfekt. Jag har simkortet i min Huawei router som jag har en app till där jag kan ställa in min förbrukning så jag har koll när det börja ta slut. SMSade vi routen inga problem.

Perfekt info.
Vilken app använder du?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har en Dovado router. Det verkar inte som om Huawei-app fungerar ihop med annan router än Huawei.
Jag testar Data Manager, gratis, finns för både iPhone och iPad.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Använder nu surfpaketet. Det finns några detaljer som måste fixas.

1. Man får inget sms om det finns datamängd kvar men 7 dagar har gått. Håll reda på antalet dagar själv tills vidare.

2. Vid beställning av surfpaketet kan man få beskedet: Detta är inget giltigt alternativ.
Försök igen och kontrollera även att du stavat rätt och utan mellanslag. SURF50 lyckades jag med efter ett misslyckat försök med Surf50
Om det var en tillfällighet är inte känt.

3. Trots upprepade påpekanden så verkar det fortfarande som Telenors kundtjänst inte känner till vårt avtal.

Vi skall få ordning på detta och avtal om Mobilt Bredband är på gång inom några veckor. Därefter följer ett avtal om telefoni med surf.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Dom verkar ha en bugg vad gäller SURF50. Jag stavade det rätt varje gång.

SURF50
2015-08-28 08:48:51

SURF50
2015-08-28 08:50:10

SURF50
2015-08-31 09:21:47

SURF50
2015-08-31 09:22:06

SURF50
2015-09-02 10:24:16

(Taget från SMS loggen i routern)

Två gånger fick jag felmeddelanden. Ingen gång fick jag meddelande att min surf var slut. Trots avtalet. 1GB gör jag slut på, på två-tre dar. Så det finns tekniska bitar de behöver se över.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Är nu på Rügen och allt funkar perfekt. Jag har simkortet i min Huawei router som jag har en app till där jag kan ställa in min förbrukning så jag har koll när det börja ta slut. SMSade via routen inga problem.

Nu har jag provat denna app Huawei HiLink mot min Huawei router hemma.
Den app:en är ju perfekt att använda för att hålla koll på trafikmängd, skicka och ta emot sms mm. mm.

PS Väntar på ett förslag från Telenor. Det rör på sig. DS
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Status 2015-09-29:
Vi har fått ett förslag från Telenor, dels på ett förändrat surfpaket dels på abonnemang för mobilt bredband.
Vi vill gärna också ha ett förslag på abonnemang för telefoni men det drar ut på tiden och högsta prioritet har varit att få mobilt bredband på plats.
Det återstår dock några detaljer att lösa, vi kommer att ha en fortsatt diskussion under denna vecka.

När vi kommer överens om Husbilsklubbens prislista så vill Telenor ha ca 3 veckor på sig att få tekniken på plats. Det innebär i praktiken att Husbilsklubbens prislista finns på plats tidigast 1 november.
Till dess kan surfpaketet beställas och användas av Husbilsklubbens medlemmar som har ett Telenor-abonnemang så som informerats om tidigare.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi är jättenöjda med mobilsurfen. Den första beställde vi i Sverige och började använda i Tyskland och sen i Frankrike. Nästa beställdes och började användas i Frankrike och sen även i Spanien. Något meddelande om när det var slut på tid eller datamängd har vi inte fått men det tror vi oss ha fixat ändå med hjälp av telefonen. En Braxlapp dock: Vi vet inte vad Telenor har debiterat!!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är bl. a. detta vi jobbar med, hur skall vi hantera surfpaketet när det håller på att ta slut. I nuvarande läge har Telenor satt gränsen 7 dagar och har man datamängd kvar efter 7 dagar får man inget sms. Inte bra!
Risken är att man missar 7-dagarsregeln och då blir debiterad 29kr/dygn. Onödigt!
Vårt förslag är att ta bort 7-dagars regeln men förhandlingar pågår och jag skriver här i takt med att något händer.
Håll ut!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är bl. a. detta vi jobbar med, hur skall vi hantera surfpaketet när det håller på att ta slut. I nuvarande läge har Telenor satt gränsen 7 dagar och har man datamängd kvar efter 7 dagar får man inget sms. Inte bra!
Risken är att man missar 7-dagarsregeln och då blir debiterad 29kr/dygn. Onödigt!
Vårt förslag är att ta bort 7-dagars regeln men förhandlingar pågår och jag skriver här i takt med att något händer.
Håll ut!

Bra! Detta skulle förbättra abonnemanget väsentligt.:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har uppfattat det så att mobilt bredband har högst prioritet och ett telefoni-alternativ har lägre prioritet.

Med ett telefoni-abonnemang och en smarttelefon kan man koppla in funktionen "Internetdelning". Då fungerar smarttelefonen bl. a. som en router som medger att du kommunikationsmässigt kan koppla in smarttelefoner, surfplattor och datorer att använda smarttelefonens internet-anslutning.
Lämnar du husbilen så har du smarttelefonen med dig och därmed telefoni- och internet-koppling.

Med ett mobilt bredbands-abonnemang placeras SIM-kortet i en router. Den routern kan vara stationärt placerad i husbilen eller vara av typen MiFi, dvs den har ett batteri och du kan ta med den när du lämnar husbilen och kommunicera via dess internet-uppkoppling.

Verkar inte telefoni-abonnemanget mest praktiskt och som dessutom inte kräver en apparat till?
Att byta mobiltelefoni-operatör innebär numera att du kan behålla ditt nuvarande mobiltelefon-nummer.
Tänker jag fel?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ja Robert, för min egen del tänker du fel. Jag vill ha ett rent mobilt bredband där jag använder min Huawei router. Jag har inget behov att gå omkring och surfa med min mobil "på stan". Skulle det uppstå ett sådant behov tar jag med min router som har ett batteri med lång batteritid. Men när jag är nära bilen vill jag ha ett fullgott bredband. Så för mig är det tummen ned
Det lutar då åt ett Telia mobilt bredband.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telefoniabonnemanget kan man väll nyttja på båda sätten, dock en prisfråga?

En nackdel/risk med MIFI är att anslutna telefoner och surfplattor uppfattar det WIFI som skapas som ett "normalt" WIFI och då synkar sin data mot Dropbox, Icloud och andra molntjänster - Uppdatering av appar kan man visserligen slå av men synkroniseringen av data riskerar att rulla på när enheten hittar WIFI (och den funktionen vill i alla fall jag ha fungerande i andra sammanhang).

Genom att kunna använda slav(tvilling)kort mot en ringa avgift skulle varje enhet kunna vara ansluten via mobildata - Kanske är det en framkomlig väg...

Ni har börjat med mobildata - Jag tror att det bästa är att landa den delen först och sedan titta vidare på en helhetslösning!

/Tommy

PS - I min Androidtelefon kunde jag ställa in att den skulle bortse från vissa WIFI vad det gällde datasynkronisering men jag hittar ingenstans att stänga av det i IOS.
Vid närmare eftertanke så kommer dom enheter som använder min Hotspot att uppleva den som WIFI, så hur man än vrider och vänder på det så kommer data att synkas om man delar ut ett nätverk...
 
Toppen