• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är ju här det blir svårt:
Om merparten av din mobiltelefonanvändning under en fyramånadersperiod används i ett annat EU-land och om du vistas där under större delen av denna period samt använder ditt nationella abonnemang har operatören möjlighet att ta ut en tilläggsavgift. Du kan behöva visa intyg på exempelvis studier för att teckna ett abonnemang i ett annat land än du bor.

Man kan ju komma under gränsen "merparten utomlands" genom att alternera mellan 2 SIM-kort. Men sedan blir det ju knepigt. SIM-korten används ju inte alls i Sverige om man är borta länge så då kvarstår ju frågan som ju har varit uppe tidigare - måste man hem och använda det hemma i 2 månader eller räcker det med att inte använda det utomlands mer än 2 månader av 4. Telenor har ju lämnat flera olika besked om detta innan.

Återigen, utifrån exemplena vi fått och som skall vara godkända av Telenor är det OK att inte "ladda upp" igen via lika lång vistelse i Sverige igen men hur mycket är dessa exempel via ett forum värda vid en fakturatvist?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Om man krånglar med två olika simkort bara för att få 8 månader surf blir det ju dubbelt så dyrt per månad. Tänk på att 1 GB kostar runt 90 kr. Ni som inte har så hög förbrukning tjänar på att bara strunta i det.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är ju här det blir svårt:......
Återigen, utifrån exemplena vi fått och som skall vara godkända av Telenor är det OK att inte "ladda upp" igen via lika lång vistelse i Sverige igen men hur mycket är dessa exempel via ett forum värda vid en fakturatvist?

Skulle tro att det inte är värt ett smack.

En liten reflektion bara.

Kanske inte är så konstigt att reglerna just nu känns som ett snårigt lappverk, eftersom det finns abonnenter (självklart inte här) som ser som sin uppgift att hitta kryphålen, runda själva modellen och skapa möjligheter som leverantören sökt skydda sig från. Bara en tanke.

Läs PTS' information som Robert länkar till i sitt inlägg 380. Där kan vi läsa andemeningen med EU's fina beslut..... låt oss inte missbruka det på en gång.

Tror att ivrigt letande efter kryphålen är direkt kontraproduktivt, som bara skapar en mängd restriktioner och gör produkten sämre för de flesta. Att tro att vi skulle vinna och få igenom t.ex. slopade tidsbegränsningar och tak på volymen, är inget annat än befängt.

TommyD
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu har Telia som alternativ försvunnit, som ni kan läsa i tråden om Telia. Mobila bredbandet gäller bara i Sverige från juni. Vanliga mobilabonnemang från Telia är ju väldigt dyra.

Karusellen fortsätter, Snart är Telenor bäst igen.....

Sån tur att man fortfarande kan använda Net1 i Norge/Danmark
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Skulle tro att det inte är värt ett smack......................

Det var en märklig inställning. Stå med hatten i handen och bocka medan Telenor med fl. gör som dom vill med oss. De har nog inga skrupler att agera maximalt inom regelverket. Varför skall inte vi. Så sent som för några månader lovade dom dyrt och heligt att 24månaders bindning skulle göra oss fria från nya reglerna. Det höll dom ju bra. Nu ger dom oss olika besked varje dag och beroende på vem man pratar med. Däremellan lovar dom nya besked samma dag som de nya villkoren skall träda i kraft. Och dom skall vi vara snälla mot. Hm...

Edit: Eller låta bli att försöka få reda på vad som egentligen avses i deras "vi hade nog lite otur när vi tänkte ut denna röra"-villkor och vänta med spänning på när SMS:t kommer om 4 månader och man sitter kvar med bundet abonnemang. Inte speciellt smart tycker jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Om man krånglar med två olika simkort bara för att få 8 månader surf blir det ju dubbelt så dyrt per månad. Tänk på att 1 GB kostar runt 90 kr. Ni som inte har så hög förbrukning tjänar på att bara strunta i det.

Nej det blir det inte. Extra SIM hos Telenor kostar 40kr extra.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Sån tur att man fortfarande kan använda Net1 i Norge/Danmark

Efter mycket letande hittade jag detta:
Samtliga Net1 abonnemang går att använda i Danmark. Vi kan inte garantera att det fungerar som hemma eftersom faktorer som täckning och topografi spelar in.

Våra abonnemang med en begränsad datamängd går även att använda i Norge däremot inte abonnemang med obegränsad datamängd.

Undrar dock vad som händer 15/5. Har någon frågat eller är detta Net1:s egna nät?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

pratade med Net1, de sade att det kommer att fungera efter 15/5 också, i Danmark och Norge. De äger nätet i Danmark och norska nätet ägs av ett koncernbolag. Dock ingen surf i övriga Europa.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det var en märklig inställning. ..................

:) Nej Anders jag ser absolut inte dig som gossen vid grinden, med tår på kinden och mössan i handen, när storbonden kommer körande förbi med häst och vagn...

Nej jag ser en modern Don Quijote, med sin vapendragare Sancho Pancha uppe på La Manchas högplatå....hopkurad bakom sin rundsköld och med lansen stadigt stödd mot rusthaken i full galopp mot den närmaste väderkvarnen. Han blir spetsad på vingen, flyger genom luften och landar svårt mörbultad.

Ta det nu inte bokstavligen.....Lite humor skadar nog inte mellan inläggen i denna infekterade fråga som upprört många.

Men Anders, de svenska operatörerna kommer aldrig att acceptera att deras direkta externa kostnader är högre än det man tar ut av sin kund. De har också stöd i det från både EU's direktiv och PTS i Sverige.

Utan att veta, så gissar jag att Telenor det senaste året haft avtal med ett antal nätleverantörer i de aktuella länderna och med ett avräkningspris långt lägre än de 7.70 Euro, som nu bestämts från centralt håll.

Önskar dig en fin husbilshelg!

TomnyD
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

:) Nej Anders jag ser absolut inte dig som gossen vid grinden..........................

Och jag kommer att fortsätta min eviga kamp mot väderkvarnarna. Om inte andra vill ta del av den ärofyllda bataljen skall jag utkämpa den i mörkret ensamt och njuta av frukterna när jag sitter i min segelbåt i Danmark i sommar och surfar på speciallösningar som "De (vanliga) Svenskarna" subventionerar för att inte stöta sig med storföretagens finansavdelningar.

Undrar hur du själv ser dig. Som Den Svenske väktaren av det rättvisa och moraliska mobila bredbandspriset. Internet åt alla i hela världen till samma pris och ta fakturan som den kommer med jämnmod. Säkert får någon nytta av inbetalningarna, om inte annat så via mobilföretagens stora skatteinbetalningar på sina vinster. Håll fanan högt.

Husbilen avställd i avvaktan på husbilssäsongen i vinter. Men ha en likaledes fin husbilssommar, om än kanske lite mer frånkopplad. Själv kopplar jag mer ner nu annars blir det för krångligt kanske.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Måste "slänga in" en kommentar mitt i tuppfäktningen mellan 2 bjässar, en fäktning som inte betyder ett dugg i sammanhanget, Telenor gör som dom vill oavsett vilket (eller kanske måste efter att ha gapat "för mycket" under 2016).

Jo, det handlat om att Telia, utan mitt vetande, har ökat min surf från 40 till 60 GB/månad. Bra om det blir några bytes över, då sparas det till nästa period, bara att tacka & buga. Men ack nej, inte en Byte mer än 20 GB inom EU/EE, inte än så länge...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Och jag kommer att fortsätta min eviga kamp mot väderkvarnarna. ...................................

Hallo Anders, "Den Svenske Väktaren av det rättvisa och moraliska mobila bredbandspriset", speaking.

Tack för den fina titeln och den kommer läggas till på visitkortet, idag står det bara pensionär/hundägare....trist, men nu blir det bättre. :)

Anders det ligger en hel del i det du kallar mig, men......,

Jag struntar fullkomligt i storföretagens finansavdelningar, de behöver självklart inte en enkel pensionärs omtanke.

Nej jag är så egoistisk så jag tänker primärt på mig själv och alla andra i Sverige som idag har mobilt bredband. Vi är rätt många som faktiskt inte har några alternativ och de som ändå har mobilt bredband, är mångt flera än oss svenskar som är utomlands över 4 månader i sträck per år.

Förstår du inte konsekvenserna om teleoperatörerna skulle gå på din linje som är utan begränsningar i tid, volym och att även mobilt bredband får användas
utanför Sverige?

Lånar ett uttryck från Stefan Löfven, "det är inte raketforskning det handlar om".

Ett besök på prisjämförelsesajten Mobiltbredband prisfakta.se visar vad de olika operatörerna tar för en GB mobilt bredband:

3 100GB 4,49kr/GB
Tele2. 50GB. 5,98kr/GB
Telenor. 40GB. 6.22kr/GB
Telia. 40GB. 8.72kr/GB

Sedan finns det priser ända ner till 1,20kr/GB som t.ex vi själva betalar här ute i skogen.

Personligen ser jag inte hur de svenska operatörerna skulle kunna erbjuda det du kräver utan att höja nuvarande priser väldigt, väldigt mycket.

Det är klart det är lätt att sälja en produkt som kostat leverantören 75kr (7.70 Euro) för 6.22 kr, som det blir i Telenors fall.

Tror faktiskt att våra svenska priser står sig bra i jämförelse med andra länder och efterfrågan på svenska abonnemang skulle självklart öka.

Förstår att du tycker att teleoperatörerna tjänar för mycket pengar och borde subventionera våra surfbehov utomlands, för du tycker väl inte att operatörerna väsentligt skall höja de relativt låga priserna vi har på GB's i Sverige?

Själv tror jag att operatörerna i sådant fall måste höja våra priser i Sverige, din lösning är nog inte realistisk.

För övrigt förstår jag egentligen inte ditt problem. Du skriver "Hemvist: Portugal", i presentationen här på HBK, har du då inte ett portugisiskt abonnemang?

Vi som är halva året i Spanien har ett spanskt abonnemang parallellt med det svenska. Det är en lite fördyring för oss som har fått privilegiet att få bo i ett varmare klimat under vintern, men det får man ta.

TommyD
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är mycket du är inne och rotar i nu och påhejad av en massa andra som verkligen inte lägger 2 strån i kors. Du verkar tro att jag kräver en massa bl.a. subventioner. Dessutom undrar du vad jag har för problem och även om Portugal.

Du har konsekvent gnällt och klagat här i tråden i stället för att ta reda på vad som gäller så jag börjar bli ganska trött på dina påhopp. Var kreativ eller lägg ner!

Jag har inte krävt några subventioner. Var vi bor och vilka surfbehov vi har har du heller inte med att göra. Däremot kommer jag definitivt att luska ut smartaste sättet att kunna surfa så mycket som möjligt utomlands. Du verkar inte intresserad så vänligen läs andra trådar då. Jag kommer också framöver att hålla mina funderingar och diskussioner med Telenor och andra för mig själv. Passar det inte så får det vara som man brukar säga.

Jag vill veta vad Telenor kommer att ha för villkor.Detta verkar ingen klara ut just nu, inte ens dom själva. Har du inget vettigt att bidra med kan du i alla fall låta bli att göra dig lustig på bekostnad av vi som lägger energi på detta.

Men återigen, tycker du att det är okej att se i efterhand vad som gällde må så vara men håll det för dig själv då.

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

På den tiden när jag var ung och vacker och klädd i blazer med vit skjorta och slips så fick jag ibland höra: "näringslivets man". Systern snodde familjeförmögenheten så nu är livet annorlunda. Snart 77 år gammal måste jag arbeta för att överleva. Jag bor året runt i en gammal Peugeot Boxer från förra årtusendet. Sjuk som xxx är jag. 4 cancrar har jag klarat; den femte är igång men hålls i chack med LCHF.

Los Suecos hade bättre tur i livet så han är en "näringslivets man" och beter sig som en sådan, givetvis.

Jappe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nej, nu får det bli rättning i ledet!
Trådrubriken är:
Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Låt oss hålla oss till vad tråden är avsedd till.

Edit:
Sitt ner i båten och invänta den 10 maj!
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Är de fler av er som ändrade från bundet telenor frihet till rörligt, som har fått 60 gig , detta har hänt mig utan att ha gjort någon ändring på surfmängden?
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Är de fler av er som ändrade från bundet telenor frihet till rörligt, som har fått 60 gig , detta har hänt mig utan att ha gjort någon ändring på surfmängden?

Har också 60 gig efter byte från bundet till rörligt :wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har också fått tio extra giggar till mina 50 gb trots att jag fortfarande har bundet abonnemang. Det är väl sista dagen idag för byte till obundet ab. men jag har svårt att bestämma mig. :confused:

Jappe
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har ett bundet Frihet 50 och det verkar just nu vara 60GB.
Kanske detta är "överraskningen" som skulle komma den 10:e?
Martin
 
Toppen