• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Appar för navigering på Android

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

Det kanske är lättare att bilda sig en uppfattning om man provar själv. Det gjorde jag och säkert flera andra och kom fram till att navigationsappar i iPhone/iPad och Android är bättre ur alla synvinklar.

Naturligtvis finns det bra och mindre bra appar men nästan alla använder samma kartor som de fasta navigatorerna. Skillnaden är att kartorna i apparna håller sig bättre uppdaterade.
"Bättre uppdaterade kartor(?)", om samma kartor/mtrl används i många olika appar som i befintliga, beprövade och uppdaterade GPS'er, hur skulle dessa uppdateringar (som inte medd mig) gå till i så fall?
Har nu en Garmin 760 och en Navigon 8410 Prem Edition, båda med bla kartuppdatering 4 ggr/år (de har samma kartgrundprogram), menar du att det finns fler uppdateringar än de som meddelas mig?

Att jag inte alls skulle ha provat på ex iPhone/iPad har jag inte sagt, inte heller att jag är "ointresserad" av appar, men väl att det GPS-stöd som jag behöver använda skall fungera i "skarpt läge" = dvs fungera enkelt utan tveksam- och oklarheter och då - minst lika bra som mina båda nu nämnda GPS'er gjort!

Övrigt, ex Navigon 8410 ger upp till tre st val till färdväg om så önskas, beroende på egen önskan (= känd/glasklar) alla alternativ visas grafiskt på displayen, därefter väljer man ett av de förslagna alternativen och får naturligtvis det alt som man själv valt ut (= blixtsnabb färdvägssimulering inkl översikt och bla avstånd). Kan en app "erbjuda" denna tjänst lika enkelt, bra och snabbt som ex en 8410 gör?
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Jag kör ofta min Garmin Nüvi 465T parallellt med Navigon för Android (just för att kolla vägvalen) och får oftast samma förslag från båda.
Har då naturligtvis valt samma resprofil för båda.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

"Bättre uppdaterade kartor(?)", om samma kartor/mtrl används i många olika appar som i befintliga, beprövade och uppdaterade GPS'er, hur skulle dessa uppdateringar (som inte medd mig) gå till i så fall?

Jag menade oftare uppdaterade kartor!

Det är kanske inte alla som har gratis uppdatering med 4 ggr/år på sin navigator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Kan en app "erbjuda" denna tjänst lika enkelt, bra och snabbt som ex en 8410 gör?

Eftersom en mobil använder a-gps initialt för att hitta satelliterna (triangulering) sker denna process snabbare, åtminstone med de navigatorer som jag har ägt.

A-gps kanske är inbyggt på modernare navigatorer?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Appar sitter i apparater med konstant uppkoppling. Har själv 2 st vanliga GPS:er och det väldigt sällan att man tar sig omaket att släpa in dom och koppla upp dom mot något program i datorn som man installerade kanske för 1 år sedan. Så ja, appar lättare att uppdatera och de ger även ruttförslag.

Men min fråga kvarstår, av alla er som prisat Navigon, hur får man programmet att välja etappmål i vettig ordning och var ligger funktionen att släpa rutten till den väg man vill använda?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

  • Välj resväg
  • Tryck på plus
  • Lägg till adress, poi, kontakter .....
  • Tryck på beräkna
  • Starta navigation

Tyvärr ser jag ingen funktion att ändra ordning på etappmålen som man kan med iGO, det är nog bara att ta bort och göra om.

Jag har för mig att detta gick i den gamla versionen, kanske Garmin har strulat till det. Det är nog dags för en uppdatering.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

Hej Anders!
En förklaring till att båda mina nuvarande båda GPS'er är snabba(!?) beror sannolikt på att de är försedda med extern antenn avsedda för resp GPS!
Med en extern och lämpligt placerad antenn blir GPS'erna snabbare inte bara med att starta utan blir även något mer exakta än vid mina tidigare installationer utan extern antenn!

Med extern antenn "exponeras GPS'en" normalt mot fler och mer utspridda sateliter vilket i sig ökar möjligheten till snabbare och exaktare positionsangivelser.

Fö anser jag mig sakna kompetens och mätförutsättningar för att seriöst jämföra olika GPS'typer/funktioner med varandra, men jag är mycket nöjd med dem som jag har (dvs Garmin 760 samt Navigon 8410)!
/ Hälsn, Bengt (jag får väl skylla på att jag är lite gammalmodig, svårövertygad och petig, men ... !)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Relax, du er inta den eneste, der tyckar din enkelstående navigator, gør et bra job, tyckar jag også ;)

All indmad i navigatoren, er beregnet bare til navigering, inta multitaske en masse andet også ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Fö anser jag mig sakna kompetens och mätförutsättningar för att seriöst jämföra olika GPS'typer/funktioner med varandra, men jag är mycket nöjd med dem som jag har (dvs Garmin 760 samt Navigon 8410)!
/ Hälsn, Bengt (jag får väl skylla på att jag är lite gammalmodig, svårövertygad och petig, men ... !)

Jag kan förstå att man inte gärna byter det gamla invanda som man trivs med mot något nytt. Så tycker jag när det gäller bildbehandlingsprogram där jag har använt mitt i mer än 15 år (med nya versioner förstås).

När det gäller appar av skilda slag är det annorlunda, de kan ofta ge en aha-upplevelse. Jag tycker att de bästa navigeringsapparna har tagit navigerandet till en högre nivå genom sin snabbhet och enkelhet. Med en stor skärm (iPad) blir de ännu bättre.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Finns det någon navigeringsapp, där man också kan se bilens hastighet
i samma ruta som appen navigerar till utsatt mål? De appar/gps jag
använt syns bara hastigheten då jag använder appens/gpsens karta utan
direkt mål.
IGOs app är väldigt tjatig, då den hela tiden anmärker på för hög hastighet
trots att gpsen visar att hastigheten ligger inom rätt område. Frågan är om
jag kan ta bort hastighetsvarningen i appen. Någon som vet?

/arne
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Appar sitter i apparater med konstant uppkoppling. Har själv 2 st vanliga GPS:er och det väldigt sällan att man tar sig omaket att släpa in dom och koppla upp dom mot något program i datorn som man installerade kanske för 1 år sedan. Så ja, appar lättare att uppdatera och de ger även ruttförslag.

Men min fråga kvarstår, av alla er som prisat Navigon, hur får man programmet att välja etappmål i vettig ordning och var ligger funktionen att släpa rutten till den väg man vill använda?

Det finns ju möjlighet att lägga in ett eller flera delmål för rutten, och på så vis själv styra ruttsträckningen.
Detta görs i min HTC, inne i navigationsläge, genom att välja Meny/Resväg/Infoga etappmål. Där kan man söka på adresser, egna sparade platser samt söka i Navigons egna POI.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Finns det någon navigeringsapp, där man också kan se bilens hastighet
i samma ruta som appen navigerar till utsatt mål? De appar/gps jag
använt syns bara hastigheten då jag använder appens/gpsens karta utan
direkt mål.
IGOs app är väldigt tjatig, då den hela tiden anmärker på för hög hastighet
trots att gpsen visar att hastigheten ligger inom rätt område. Frågan är om
jag kan ta bort hastighetsvarningen i appen. Någon som vet?
/arne

Det finns inställningar i iGO så att du kan se hastigheten även när du navigerar, jag har också lagt in höjd över havet som kan vara intressant.

Det finns 3 nivåer av mångordighet, låg, mellan, hög.

Varning för fortkörning går att ändra på många sätt, tex i procent av hastighetsgräns, visuellt eller akustiskt eller båda.

Det finns inställningar för varningspunkter, visuell guidning med motorvägstjänster, tunnelvy med mera med mera. Så kan man hålla på hur länge som helst, det enklaste är nog att själv gå igenom alla inställningar i lugn och ro och framför allt i god tid före användandet.

iGO Primo är enligt min mening den främsta navigeringsappen på marknaden just nu mycket tack vare att man kan göra inställningar enligt egna önskemål.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Jo, men meningen med en navigator är ju att den skall hitta vägen, inte jag. Sedan kanske jag av olika orsaker vill kunna styra över den till en annan väg, t.ex. välja A9 till alperna i stället för A7, 4 mil längre men 3-filig och mindre trafik. Som det är nu skickar Navigon mig först till alperna och sedan till vägpunkten lagd halvvägs. Detta är helt otroligt och jag har svårt att tro det är sant. I alla de navigatorer och appar jag har och har haft har man kunnat styra ruttvalet med delmål, men inte i Navigon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

I alla de navigatorer och appar jag har och har haft har man kunnat styra ruttvalet med delmål, men inte i Navigon.

Jo, visst går det att lägga in delmål, upp till 24 st tror jag.

Svårigheten är om man vill sortera om dem som man kan i iGO. Någon kanske vet hur man gör?

Det finns också en spärrfunktion som tvingar navigatorn att välja alternativ väg under tiden du kör.

Så här ser min resa till Alperna ut med alternativa vägar, resvägstyp snabb.

bild-754683.PNG
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

Jag kan förstå att man inte gärna byter det gamla invanda som man trivs med mot något nytt.....
... När det gäller appar av skilda slag är det annorlunda, de kan ofta ge en aha-upplevelse. Jag tycker att de bästa navigeringsapparna har tagit navigerandet till en högre nivå genom sin snabbhet och enkelhet...
Jag delar ditt intresse och nyfikenhet på ny teknik Knarrevik, testar gärna allt jag kommer åt.
Men när det gäller navigation är jag inte särskillt imponerad av de appar jag hittils sett.
Använder iofs båda min Garmin och Androidlur, men Garmin för att den är överlägsen, div appar för det är kul.
Ganska bra mix tycker jag :)
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

Hej Anders!
En förklaring till att båda mina nuvarande båda GPS'er är snabba(!?) beror sannolikt på att de är försedda med extern antenn avsedda för resp GPS!
Med en extern och lämpligt placerad antenn blir GPS'erna snabbare inte bara med att starta utan blir även något mer exakta än vid mina tidigare installationer utan extern antenn!

Med extern antenn "exponeras GPS'en" normalt mot fler och mer utspridda sateliter vilket i sig ökar möjligheten till snabbare och exaktare positionsangivelser.

Fö anser jag mig sakna kompetens och mätförutsättningar för att seriöst jämföra olika GPS'typer/funktioner med varandra, men jag är mycket nöjd med dem som jag har (dvs Garmin 760 samt Navigon 8410)!
/ Hälsn, Bengt (jag får väl skylla på att jag är lite gammalmodig, svårövertygad och petig, men ... !)
Hej Bengt!
Jag har har också en Garmin 760, men har för ett år sedan också köpt en Garmin 3790.
Tycker att 760 funkar hygligt utan extern antenn, men 3790 har ändå bra mycket bättre mottagning, den hittar bra fix tom inomhus.
I bilen ligger precisionen på ca 3-5 meter.
Men det som gör den riktigt trevlig, är att den behöver aldrig stängas av, bara sätta den i viloläge! Då startar den och får fix på några sekunder.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på iPad

Men när det gäller navigation är jag inte särskillt imponerad av de appar jag hittils sett.
Använder iofs båda min Garmin och Androidlur, men Garmin för att den är överlägsen, div appar för det är kul.
Ganska bra mix tycker jag :)

Har du provat iGO i en iPad?
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

"+ det går att sätta fartgränsvarningen i procent (ex 70 +15%=80) i iGo"

Citerade detta från ett annat inlägg av dig Knarrevik. Min fråga är,
om man går in under "avancerade inställningar" och sedan
"korrigering av positionsfördröjning" för att ändra lite i fartgränsvarningen?
Annars lönar det sig att sätta sig ner och verkligen utforska iGO - där
fanns mycket att "leka" med. Bl.a. har jag nu lagt in hastighetsinformationen
i ruttkartan.
Tack än en gång.

/Mariarne

Det löste sig! Jag hittade platsen där jag ändrade fartgränsvarningen.
Ibland känner man sig lite dum, men det får jag bjuda på.

/Mariarne
 
Senast redigerad av en moderator:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på iPad

Har du provat iGO i en iPad?

Nej, faktiskt inte!
Kanske jag får låna din? :wink:

Allvarligt talat, finns den till Android?
På deras hemsida står bara "Contact us today to get detailed information about our offers!"
Inget om priser eller möjlighet till nerladdning för test.
Går det att ladda ner kartorna inför en utlandsresa?

Jag skulle gärna testa den på min Androidlur med 4,3" skärm. Kan tänka mig att så småningom skaffa mig en 7" platta, som naviigator.
(Upp till den storleken går det att placera den på vättigt sätt i HB)
 
Toppen