• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Appar för navigering på Android

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Jag har testat olika appar till min Android lur.
Waze, Route66, Locations och Sygic. Tipps på fler?
Jag har hela tiden jämfört dessa med min Garmin Nüvi 3790.
På många sätt är dessa appar ”roligare” och har on-line funktioner, men som navigator betraktat tycker jag Nuvin är helt överlägsen!
Auto-zoom tycks funka mycket dålig på apparna.
Det känns som om man ”tittar ner i backen” även när man kör på landsvägen, där Nuvin zoomar ut när inga korsningar och rondeller finns längs vägen.
Däremot när man närmar sig sådana, zoomar den in så gott som steglöst, så man tydligt ser hur man ska köra.
På Nuvin kan man zooma in/ut trots autozoom utan att tappa att bilen rör sig vidare i bildcentrum.
Sygic t.ex kan få för sig att om man kör på en 90-väg som korsar en planskild väg, att man ska sakta ner till t.ex 50 som den korsande vägen har.
Bakgrundsfärgerna på Nuvin är realistiska, där man även kan urskilja topografiska nivåskillnader och typ av landskap.
Beräkningen på ankomsttid stämmer otroligt bra på Nuvin om man håller hastigheten och följer trafikrytmen. Det är apparna riktigt dåliga på!

Så jag kommer att fortsätta att prova och använda appar för jag tycker det är roligt och som komplement, men de kommer (ännu) inte ens i närheten av Nüvin!


Route66 App -------------------- Garmin Nüvi 3790
01 2011-11-29_07-40-04.jpg 01-762996.jpg
Betydligt bättre överblick med Nüvi! Båda är ställda på autzoom.

02 2011-11-29_07-42-47.jpg 02-779309.jpg

03 2011-11-29_07-45-09.jpg 03-793365.jpg

05 2011-11-29_07-48-35.jpg 05-814070.jpg

===========================================

Sygic App Garmin -------------- Garmin Nüvi 3790
11 2011-11-29_17-26-34.jpg 11-945059.jpg

12 2011-11-29_17-28-29.jpg 12-956636.jpg

13 2011-11-29_17-35-54.jpg 13-1001073.jpg
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Hej -Geva-

Min favorit, om jeg skal välge en til smartphones bliver :

Til inläggelse af egna poi filer er GpsMap pro uovertruffen, kan navigere til pladserne med Navigon eller Google. : https://market.android.com/details?...S5hcHBzcG90LndyaWdodHJvY2tldC5HUFNNYXBQcm8iXQ..

Copilot Premium er et godt program.
https://market.android.com/details?...GsuY29waWxvdC5ldW1hcmtldC5wcmVtaXVtZXVwYW4iXQ..


Alternativt er Navigon: https://market.android.com/details?...5uYXZpZ29uLm5hdmlnYXRvcl9jaGVja291dF9ldTQwIl0.

Jeg vil bare bruge dem, som backup til min Garmin, selv om jeg ikke har 3790t endnu.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Det skulle jag gärna göra!
Men har ingen lust att betala 545 kr för att testa.
För den går väl inte att testa i x-antal dagar?

Nej tyvärr, såvida du inte tar hem en fulapp som vissa gör. Det fanns en länk igår med Navigons app.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Jag har testat olika appar till min Android lur.Waze, Route66, Locations och Sygic. Tipps på fler?

Vi glömmer den som du redan har inlagd i din Android, nämligen Google Maps Navigation. Tyvärr kan man inte använda den offline såvida man inte först har förcachat kartområden.

Med den kan man kommunicera med rösten om man behärskar engelska språket, förhoppningsvis kommer den snart på svenska:

Google Maps Navigation (Beta): search by voice - YouTube
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

Är det fler som har testat dessa eller andra appar?
Kunde vara kul att samla andras erfarenheter i denna tråd :)



Waze
gratis
inte särskilt seriös kanske..


Route66
gratis test 30 dagar, sedan?
dålig grafik, kul finess är ”Follow Me” (en liten stund)


Locations
följer med HTC Sensation
känns som en bantad app, inget vidare


Sygic
gratis test 7 dagar, sedan ca 350 kr
en av de bättre


GPS Map Pro
7 kr
jag kommer att testa


Nav Free
gratis
känns seg och konstig, får prova den lite till


Navigon
545 kr, finns ingen testversion
verkar mest seriös


CoPilot Live Premium Europé
350 kr
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Den svenska Wisepilot är en av de bättre, enkel, blixtsnabb och med mycket bra sökmöjligheter. Abonnemang från en dag till två år, 1,49-29,99 euro.

En fördel är att man kan lägga upp favoriter och rutter med datorn.

PS! Kartorna i minnet, kan användas offline.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Är det så här vidareutvecklingen av Route 66 kommer att se ut?

Projicering av karta och POI:s (augmented reality) på vindrutan. Undrar om det funkar vid dagsljus?

gps-hud.jpg
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Många har berömt Navigon för Android. Jag förstår antingen inte programmet eller berömmet. Försökte lägga upp en resa till Funäsdalen från Ulricehamn. Kortaste föreslagna rutten tog mig via Karlstad och Mora, vilket är ganska kors och tvärs. Kortaste rutt är via Vansbro och Sälen. Försökte lägga upp etappmål som styr mig in på denna väg men detta ledde bara till att Navigon tycker att jag skall göra en liten omväg från Malung till Sälen och tillbaka, för att inte tala om omvägen från Funäsdalen ner till Vansbro och tillbaka.

Den borde ju lägga in etappmål i vettig ordning eller tillåta omsortering. Kunde ej heller hitta den marknadsförda möjligheten att dra i rutten. Eller något jag bommat?

Körde ner till alperna med Sygic i helgen. Den var ju heller inte speciellt smart. Lade upp ett hemresemål i Puttgarden. Sygic tyckte jag skulle åka till Rostock, ta färja till Gedser, köra till Rödby och sedan färja till Puttgarden. Detta trots riktiga basinställningar i programmet. Något av det dummaste vägförslag jag någonsin sett.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

Jag är tacksam för att få ta del av praktiska för- och nackdelar med "GPS-appar". Jag beundrar "upptäckarglädje i framåtskridandets tjänst" i form av nedlagt intresse, tid, pengar och energi! För min egen del drar jag mot bakgrund av bla denna tråd slutsatsen att "GPS-appar i mobiler" inom en nära framtid inte utgör något praktiskt/önskvärt alternativ till de konventionella GPS-apparater/funktioner som finns i dag!

Mitt intresse och behov av GPS-hjälpmedel begränsas av deras användbara status, det innebär att jag avvaktar betr "navigationsappar", speciellt som de verkar otillräckligt utvecklade och baseras på allt dyrare "mobiler/system" som ska lösa all världens verkliga och skapade problem (vilket i varje fall jag inte har omedelbara behov av, spec inte som pensionär)!

Dagen GPS-support med Garmin, Navigon, mfl = utmärkt, enkel, tydlig och billig, jag fortsätter därför med att enbart "lyssna" och ha det bra!

Funderar dock över ev konsekvenser om att underhåll och intresse för nu/tidigare ställplatslistor och annan HBK-praktisk information för dagens GPS'system avtar/försvinner/splittras som följd av alla dessa "appdiskussioner" - inte bara i denna tråd!
Något verkligt näraliggande praktiskt "appalternativ" finns inte inom synhåll, eller har jag fel i denna min oro???
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Den borde ju lägga in etappmål i vettig ordning eller tillåta omsortering. Kunde ej heller hitta den marknadsförda möjligheten att dra i rutten. Eller något jag bommat?

Navigon räknar oftast på 3 olika rutter, fick du inte upp dom?

Det beror också på inställningar, bäst, snabb, kort eller vacker, vilket vägval som dyker upp. Även "TrafficCheck" spelar förmodligen in, kanske vägarbeten, köbildning eller trafikolycka?

Även iGO räknar på fler alternativ och går lättare att skapa rutter i. Google Maps har också fler alternativ, den kortaste ca 63 mil.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

För min egen del drar jag mot bakgrund av bla denna tråd slutsatsen att "GPS-appar i mobiler" inom en nära framtid inte utgör något praktiskt/önskvärt alternativ till de konventionella GPS-apparater/funktioner som finns i dag!

Det kanske är lättare att bilda sig en uppfattning om man provar själv. Det gjorde jag och säkert flera andra och kom fram till att navigationsappar i iPhone/iPad och Android är bättre ur alla synvinklar.

Naturligtvis finns det bra och mindre bra appar men nästan alla använder samma kartor som de fasta navigatorerna. Skillnaden är att kartorna i apparna håller sig bättre uppdaterade.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Appar för navigering på Android

Funderar dock över ev konsekvenser om att underhåll och intresse för nu/tidigare ställplatslistor och annan HBK-praktisk information för dagens GPS'system avtar/försvinner/splittras som följd av alla dessa "appdiskussioner" - inte bara i denna tråd!
Något verkligt näraliggande praktiskt "appalternativ" finns inte inom synhåll, eller har jag fel i denna min oro???

De flesta navigeringsapparna har så många POI:s så att det "blir över". Dessutom går det att söka resmål med Google inifrån apparna. Vill man komma åt HBK:s lista har Hakim (medlem i HBK) gjort appen Quickstop Europe (Android 10 kr).

Ett annat alternativ är iPOI (gratis) till iPhone/iPad som klarar csv-filer (samma som Garmin). Möjligheterna är många och fler lär det bli.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Appar för navigering på Android

Navigon räknar oftast på 3 olika rutter, fick du inte upp dom?

Det beror också på inställningar, bäst, snabb, kort eller vacker, vilket vägval som dyker upp. Även "TrafficCheck" spelar förmodligen in, kanske vägarbeten, köbildning eller trafikolycka?

Även iGO räknar på fler alternativ och går lättare att skapa rutter i. Google Maps har också fler alternativ, den kortaste ca 63 mil.

Jodå, jag fick upp 3 ruttförslag, varav det kortaste var det som var kors och tvärs. Och den var inställd på "bästa" val generellt. Inget traffic check installerat. Så jag är väldigt konfunderad och besviken, så tillvida jag inte bommat något.

Angående andra kommentarer att apparna inte skulle fungera ger jag inte mycket för. Vanliga GPS:system bygger på samma mjukvara och är inte bättre tycker jag.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Appar för navigering på Android

En fråga lite vid sidan om ämnet :rolleyes:

Pga låsta abonnemang håller vi oss åtminstone 1 år till med Tom-Tom. Och Androiden får fungera som bara telefon.

Problemet är att Tom-Tom inte tar in HBK:s koordinater.
Vet att det finns en omräkningsapp för koordinater men kan nu inte hitta den.

Knarrevik, eller någon, kanske kan ge ett svar. Har för mig att jag sett den någonstans i något forum, men kan alltså inte hitta.

/Gunnar
 
Toppen