• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Frågan kanske är lite känslig men använder ni erat kassaskåp/värdebox eller är det bökigt för er också att komma åt ?

Det satt ett Alko värdeskåp monterat i våran bil och det väger ju 12,5 kilo men placeringen av det är så att det är även svårt för oss att använda det , vi har ju iofs inte så mycket av värde i lösöre utan mera plånböckerna men dom lägger man ju inte där i (gps och telefon ser jag inte som så väredefullt utan mera som prylar).

Det kan ju visserligen sitta där det sitter men det tar ju lite plats i lådan samt är det ju extra kilo till ingen nytta ( säger man nu när inget har hänt ) .

Om skåpet är säkert så borde det ju kunna placeras så man kommer åt det enklare .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Det stämmer nog men det blir tyvärr allt vanligare med rån, vid något tillfälle av hela bilen.

Pass, körkort och en mindre summa pengar bör man ta med sig när man lämnar husbilen i vart fall i utlandet så därför behöver de inte förvaras i kassaskåpet.

Var och en finner egna lösningar som passar dem.

I min förra husbil hade jag monterat en dold knapp som startspärr ifall vi skulle bli rånade på startnyckeln. Det kändes tryggt fastän vi aldrig själv blivit utsatta av rån eller inbrott.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Även vi har ett värdeskåp i husbilen. Skåpet sitter under den ena långbädden. Mycket svåråtkomligt för en tjuv. Långbädden måste skruvas bort. Skåpet är bultat i golvet.Finns ingen plats till att använda brytverktyg. När vi skall lägga in våra värdesaker ( pass,Gps,kamera,pengar,nycklar osv ) får vi ligga på knä. Men det gör vi så gärna. Bättre med lite besvär, än att bli bestulen på sina värdesaker. Vi har aldrig värdesaker framme när vi lämnar bilen eller ligger och sover. Men det är ju ändå så, att man kan aldrig skydda sig för en skicklig tjuv. Själer de hela bilen ligger man risigt till !

Hälsn........Ce-eN ! :santa1:
 
F

F.d. 15255

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Vi andvänder vårat.Nycklar hem, pengar,pass m.m Lyfter på sofflocket ganska lätt att komma åt tycker vi.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Hej
Det är inget litet värdeskåp om laptopen får rum.
Hur mycket väger detta skåp?
Var placerar man ett så stort värdeskåp?
/Vidhem

Om det är mitt inlägg du syftar på så har vi detta skåp
HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis
Placeringen håller jag för mig själv,
och det är en ASUS Eee-mini laptop vi har, knappt 25x30 cm. /Jeanette
 
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Värdeskåp | Stockholm | Blocket
Såg ju fint ut OM man har plats för det, t.ex. i garagedelen.

Har själv ett mindre HADAK skåp som väntar på installation.
Sökte på blocket på "värdeskåp" kom upp en hel del annonser som skulle kuna nyttjas i husbil. Om man kan avvara några få kilon i lastförmåga.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Vi använder vårt kassaskåp när vi är ute och reser i Europa, fast kanske mest för sånt som man inte behöver komma åt varje dag: pass, eventuella båtbiljetter eller liknande, extra kontokort, kontanter i valutor i länder som vi kommer till senare osv. Vi tänker nog på det som en backup. Om man skulle ha otur och råka ut för rån eller stöld så har man förhoppningsvis några av de där allra viktigaste sakerna kvar, så man på något sätt ska kunna lösa situationen....

Kassaskåp i husbilen | Freedomtravel
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Har ett litet kassaskåp under sitsbänken vid matbordet.Flyttar på dynan så är det lätt att komma åt.
Förvarar Pass, reskassa, kamera och gummans guld när vi åker hemma och utrikes.

Problemet är var gömma nyckeln säkert.

Jägarn :eek:
 
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Ha det i en tätslutande plastlåda monterat under vagnen, ja vet dom som har ...skåpet e me i fall att de behööövs , att gömma en liten jägermäster i, == godis.
 
F

F.d. 27075

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Jag önskar att jag använt mitt bättre,men på grund av svårt att komma åt,så hadde jag bara röda nycklen o kodkortet där sammt vicktiga medeciner,till mitt rese sällskap,men nu är det borta och sönder skurit,det var det enda dom inte varit inne i när vi hadde inbrott,fast dom fick även med sej nycklarna till det,och det var inte lätt att få bort skåpet ur bilen,och försöker få ett med samma mått ,men tyvärr har slutat med det måttet,så det blir att bygga om på något annat sätt,
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Läser denna tråd med förvåning.
Vad händer ifall en inbrottstjuv finner ett säkerhetsskåp i en husbil ?
Jo, han blir skitglad och tar fram kofoten och bräcker loss det.
Tjuven öppnar sen skåpet i lugn och ro hemma i hopp om att finna reservnycklar, kontokort, kontanter etc där.
- Tala om att hjälpa tjuven på traven att hitta värdesakerna snabbt på gemensam plats.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27075

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Jo men vi var ibilen,och det tog två timmar på verkstad ,med vinkel slip,och kofot,innan dom fick bort det,sen var det ju lätt att skära upp baksidan med en kapskiva,så jag tror inte det var riktigt skräp eller dåligt fast satt, fast jag hadde önskat de då det togs loss,för det kostade nästan 1700kr att få loss det
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

det satt ett sådant i vår bil oxå, ska ärligt säga att vi inte använt det, nu har det gått i baklås och vi hittar inte koden, vad tusan gör man, går det att få det omprogramerat någonstans?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Det finns med all sannolikhet även en nyckel som man kan "nödöppna" med.

(sen kan det vara så illa eller enkelt att det räcker att slå vilka 4 siffror som helst och sedan trycka A för att få upp skåpet. En bekant slängde ut skåpet på grund av denna anledning)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Gunnars inlägg (nr 20) är klokt och beprövat, men måhända lite overkill sett i relation till den sannolikt minimala risken för väpnat rån.
Själva använder vi ständigt vårt värdeskåp vid resor inom Europa, men när jag luffade i bergen i Afganistan flera månader 1965 och 1967 (där det verkligen fanns landsvägsrövare!) så använde jag mig av en variant på Gunnars taktik: Plånboken med lite pengar i fickan, i ryggsäcken en skenbar förmögenhet i form av värdelösa förkrigssedlar på 1000 Reichmark, lite US-dollar, en del italienska granna liresedlar och annat som jag gärna skulle ha skilts från under vapenhot.
Den verkliga reskassan (i kontanter, för flera månaders resa bortom banker och andra bekvämligheter) förvarade jag i en skinnpåse gömd på kroppen. Jag fick aldrig användning av denna list och tur var kanske det, vid ett skarpt rån av de fruktade afganska landsvägsrövarna så hade man sannolikt tagit även mina kläder; i vilket fall lär väl ingådda skor ha varit ett eftertraktat rånbyte där och då.
aake
(som vid mogen ålder lever ett mer ombonat liv och har blivit klar över att han inte är odödlig)
 
F

F.d. 30270

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Hej ! såg ert inlägg om kassaskåp -
jag har precis köpt husbil och lämnar Sverige för att köra runt i Europa och ner till värmen i 8 månader - kör om en vecka!
Jag fick min nya laptop (15000kr) stulen för ett år sedan och fick inte ut på försäkringen ..
nu oroar jag mig jättemkt för att den skall bli stulen under resan.
Ni skrev ngt om att man kunde köpa ett kassaskåp (eller ngt liknande) på Harald Nyborg och bifogade en länk - men den länken är försvunnen - kanske var det länge sedan ni gjorde inlägget.
Snälla ni maila mig på gissavem53@gmail.com om ni kan tipsa mig om vad jag kan köpa och var som skulle fungera att förvara laptop i i husbilen...
mvh 'eva
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Finns något som kan passa, i alla fall när det gäller platsbehovet för en lapptopp med 15 tums skärm, hos Jula. Art.nr. 440-118. Problemet kan vara att hitta en bra plats i bilen där man kan skruva fast skåpet på ett tillfredsställande sätt.
Även vikten 18 kg kan vara avskräckande. De mindre skåpen rymmer knappast mer än en kamera och lite andra värdesaker, men de är lättplacerade.
En plåtfirma kan kanske fixa ett lagom stort gömsle under någon stol?
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Finns något som kan passa, i alla fall när det gäller platsbehovet för en lapptopp med 15 tums skärm, hos Jula. Art.nr. 440-118. Problemet kan vara att hitta en bra plats i bilen där man kan skruva fast skåpet på ett tillfredsställande sätt.
Även vikten 18 kg kan vara avskräckande. De mindre skåpen rymmer knappast mer än en kamera och lite andra värdesaker, men de är lättplacerade.
En plåtfirma kan kanske fixa ett lagom stort gömsle under någon stol?


Jag har tillverkat ett skåp under förarstolen i rostfritt.Tror inte en dator på15" får plats
Jag har en 10.8" som får plats utan problem

Puss o Kram Johnny
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Vi har köpt ett litet skåp på Cittygross 150kr har haft det i 2 husvagnar och nu i den andra husbilen passar i ett överskåp där man får in plånbok telefon nycklar mm. Det är väl inget supersäkert men när man springer ut o in i bilen så är det inte lika lätt för den tillfälliga tjuven att bara gå in ta saker.
Kjelle55
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Vi använder värdeskåpet flitigt. Har det i bakre överskåpet över sängen, passade perfekt i det utrymmet där det var genomgående vagnsbult till markisen bytte den till en längre och muttern inne i skåpet. Eftersom vi har ribbotten i sängen så gjorde jag en låda under den vid huvudänden där plånbok och nycklar finns när i sover. Under ena sidokjolen är en liten ask fastlimmad med reservnyckel i om man skulle bli av men nyckel av någon anledning, har faktiskt blivit av med en nyckelknippa och fick bryta mig in och det är så besvärligt att fixa efterverkning av detta på semestern.
 
Toppen