• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Frågan kanske är lite känslig men använder ni erat kassaskåp/värdebox eller är det bökigt för er också att komma åt ?

Det satt ett Alko värdeskåp monterat i våran bil och det väger ju 12,5 kilo men placeringen av det är så att det är även svårt för oss att använda det , vi har ju iofs inte så mycket av värde i lösöre utan mera plånböckerna men dom lägger man ju inte där i (gps och telefon ser jag inte som så väredefullt utan mera som prylar).

Det kan ju visserligen sitta där det sitter men det tar ju lite plats i lådan samt är det ju extra kilo till ingen nytta ( säger man nu när inget har hänt ) .

Om skåpet är säkert så borde det ju kunna placeras så man kommer åt det enklare .
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Litet skåp, under soffan, svår att komma till men används hela tiden. Passen ligger där, hemlandets valuta och bankkort när vi är utomlands plus alla bank-koder och kod-boxar.

GPS, kamera, dator osv ryms inte, skulle inte kunna förvaras där heller, används ju varje dag!

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Hei! Pass og ubrukte/ekstra kort av typen Visa og Euro og eventuelle kontantreserver har sin faste plass der. Det gir meg et godt argument ovenfor forsikringsselskapet dersom jeg skulle få besøk av ubudne og langfingrede gjester. Og forlater vi bilen uten å ta med kamera ut, ligger det også der. Telefonen bærer vi alltid på¨oss, men GPSen bør ikke ligge fremme og friste mulige tyver.
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Så fort vi parkerar över natt eller lämnar bilen obevakad så läggs det som är värdefullt in där.

Mvh
Tommy
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Jag har bultat fast ett värdeskåp under den franska sängen,lättillgängligt. Där förvarar jag lap-top kameror gps väskor m m. Ganska praktiskt när man skall på stan eller ngn sevärdhet.Alla utrymmen larmade med rörelse-dekar,larmet ringer mej på mobilen. mvh kent
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Skåpet används alltid (har haft ett inbrott för mycket) till pass, extranyckeln, pengar, kort, gps, kamera mm tyvärr får jag inte in datorn men den går ju ganska lätt att fixa ett lönfack till den om man klurar lite eller också så skaffar man sig en bärbar med 9" skärm som jag hade tidigare så går den också att krångla in men då kanske kameran får stanna kvar ute.

Det här med placeringen är ju viktigt det måste vara enkelt att nå men ändå sitta bra fast, har haft tur i båda mina bilar att hitta bra ställen. I den första Fiat -97, satte jag det helt enkelt längst fram i hytten i mitten och så hade skåpet ett kodlås. Det var snabbt och enkelt att både ta fram och stoppa in prylar när man stannade. Var det sitter i min andra bil får blien hemliget tills vidare.

Använd skåpet hälsningar Torbjörn :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Nej - inte än.
Har ett litet lättåtkomligt under passagerarstolen fram.
Har ännu inte använt det - men om det blir nån resa till mellan-/södra Europa - DÅ kommer det säkert till användning.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Det förhåller sig förmodligen med värdeskåp som med mycket annat i ens omgiving. Det är först efter att man själv eller ens närmaste vänner har blivit utsatt för inbrott som man själv inser värdet av att göra vad som göras kan för att skydda sina värdesaker.
Absolut ingen höjdare att t.ex. bli av med körkort, kontokort, kontanter, kamera och dator. Det blir lite besvärligare att ständigt hålla på med sakerna som ska in och ut ur värdeskåpet, men det besväret tycker jag klart överväger risken att bli utsatt för brott.
Vårt värdeskåp ger möjlighet till att ha datorn på laddning när den förvaras i skåpet.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Trevligt att se så många olika lösningar på hanteringen av sina värdesaker. Det viktiga är väl att
man inte i onödan visar vad man har speciellt när man av olika anledningar lämnar bilen. Själv skruvade jag in ett litet safe i garaget som är lätt åtkommligt åtminstone för mig.Övrigt hoppas jag att det förblir så (att ingen annan också tycker att det är lätt åtkommligt).
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

vi har ju iofs inte så mycket av värde i lösöre utan mera plånböckerna men dom lägger man ju inte där i (gps och telefon ser jag inte som så väredefullt utan mera som prylar).
Kanske inte värda så mycket i pengar men definitivt stöldbegärliga. Så lås in GPS'en, plånböcker mm på natten eller åtminstone göm den. En sönderslagen ruta är inget man vill ha, varken på resan eller annars.

/Roggan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Det viktigaste är väl att inte lämna prylar synliga utifrån. Ögonblicket gör tjuven!

Sedan kan man ju undra om det inte är lika bra att ha bilen olåst, då blir det i alla fall ingen åverkan på fönster och dörrar. Detta förutsätter naturligtvis att man tagit med sig alla värdesaker när man lämnade bilen.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Vi använder också vårt värdeskåp. Nattetid åker laptopen, gps, nycklar(inte husbilens) och plånböcker in. Dagtid när vi inte är i bilen finns det mesta här också. /Jeanette
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Hej
Det är inget litet värdeskåp om laptopen får rum.
Hur mycket väger detta skåp?
Var placerar man ett så stort värdeskåp?
/Vidhem
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53059

Guest
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Skåpet används alltid (har haft ett inbrott för mycket) till pass, extranyckeln, pengar, kort, gps, kamera mm tyvärr får jag inte in datorn men den går ju ganska lätt att fixa ett lönfack till den om man klurar lite eller också så skaffar man sig en bärbar med 9" skärm som jag hade tidigare så går den också att krångla in men då kanske kameran får stanna kvar ute.

Det här med placeringen är ju viktigt det måste vara enkelt att nå men ändå sitta bra fast, har haft tur i båda mina bilar att hitta bra ställen. I den första Fiat -97, satte jag det helt enkelt längst fram i hytten i mitten och så hade skåpet ett kodlås. Det var snabbt och enkelt att både ta fram och stoppa in prylar när man stannade. Var det sitter i min andra bil får blien hemliget tills vidare.

Använd skåpet hälsningar Torbjörn :spinny:
Hej Torbjörn. Har också en Argos 747. Har funderat på att skaffa kassaskåp/värdebox. Var har du hittat en bra plats för den? mvh Johan
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Vad finns det för modeller på värdeskåp som rymmer datorer och liknande? Själv har jag byggt ett förvaringsskåp med Abloylås och brytskydd. Nästa version blir nog större men det är enklare med färdiga skåp. Har funderat på skåp från Jula och ta dörren från och bygga till lite. Kanske de e lite överdrivet att ha ett brandklassat skåp.... Bygger man själv och avviker man från standardlösningar och gör de klurigare att bryta upp.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Ett tips! Lägg inte pass och körkort i kassaskåpet utan lägg detta tillsammans med en mindre summa pengar i ett låst skåp lätt åtkommligt.

En eventuellt rånare vet att pass och körkort alltid finns med. Kräver han även dessa så kan man tvingas att öppna kassaskåpet och blir då av med allt däri.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Använder ni erat kassaskåp/värdebox ?

Det tog en liten stund innan jag fattade logiken i ditt resonemang, Gunnar, men är det inte ändå så att de allra flesta husbilsägare som drabbas av tjuvar gör detta i form av inbrott (när inte ägarna finns på plats) och inte rån. Att drabbas av rånare skulle jag nog vlja säga är avsevärt mycket ovanligare.

Själva gör vi precis som många andra redan har nämnt här i tråden, låser in alla våra värdesaker (inklusive GPS, kameror och liknande) i vårt kassaskåp såväl när vi lämnar bilen som under natten. Datorn finns gömd i ett specialgjort lönnfack.

Staffan
 
Toppen