Brukar ni stänga av EBL:en innan ni kopplar upp er mot 220V? Har för mig att jag läst det någonstans. Mitt elektroblock har pajat och nu undrar jag om det kan bero på att jag slarvat med att stänga av det före inkopplingen.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Stänger du EBL stänger du flera funktioner bla laddning av batteriernaBrukar ni stänga av EBL:en innan ni kopplar upp er mot 220V? Har för mig att jag läst det någonstans. Mitt elektroblock har pajat och nu undrar jag om det kan bero på att jag slarvat med att stänga av det före inkopplingen.
Brukar ni stänga av EBL:en innan ni kopplar upp er mot 220V? Har för mig att jag läst det någonstans. Mitt elektroblock har pajat och nu undrar jag om det kan bero på att jag slarvat med att stänga av det före inkopplingen.
Mot den typen av fel som du har råkat ut för hjälper det inte att stänga av EBL under inkopplingen. Enda motåtgärden är, som du säger, att aldrig stå inkopplad på stolpe.Samtidigt som man kopplar in 230V så jordar man husbilen. Har man då otur kan man få blixtskador eller andra EMP-effekter på husbilens elektronik. 2009 pajade jag en TV på det viset. Om man kan undvika det så koppla inte in 230V.
Står du dessutom på en campingplats och det finns en massa andra som har apparater som kopplar in och ur lite då och då kan bli spikar i campingens elnät.