• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ansluta till elstolpe

caytommie

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
14131
Medlemskap
2024
Brukar ni stänga av EBL:en innan ni kopplar upp er mot 220V? Har för mig att jag läst det någonstans. Mitt elektroblock har pajat och nu undrar jag om det kan bero på att jag slarvat med att stänga av det före inkopplingen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nej, jag stänger inte av något före inkoppling. Med elektroblock från CBE, so i min bil, har 230V inget med blocket att göra annat än att batteriladdaren går igång och att den i sin tur gör så att indikeringen på manöverpanelen tänds och att kylskåpet får signal att också byta.

Om det skulle vara som du säger borde detta stå med STORA bokstäver i manualen till bil eller elektroblock.

MVH
Hans
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Brukar ni stänga av EBL:en innan ni kopplar upp er mot 220V? Har för mig att jag läst det någonstans. Mitt elektroblock har pajat och nu undrar jag om det kan bero på att jag slarvat med att stänga av det före inkopplingen.

Samtidigt som man kopplar in 230V så jordar man husbilen. Har man då otur kan man få blixtskador eller andra EMP-effekter på husbilens elektronik. 2009 pajade jag en TV på det viset. Om man kan undvika det så koppla inte in 230V.

Står du dessutom på en campingplats och det finns en massa andra som har apparater som kopplar in och ur lite då och då kan bli spikar i campingens elnät.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Samtidigt som man kopplar in 230V så jordar man husbilen. Har man då otur kan man få blixtskador eller andra EMP-effekter på husbilens elektronik. 2009 pajade jag en TV på det viset. Om man kan undvika det så koppla inte in 230V.

Står du dessutom på en campingplats och det finns en massa andra som har apparater som kopplar in och ur lite då och då kan bli spikar i campingens elnät.
Mot den typen av fel som du har råkat ut för hjälper det inte att stänga av EBL under inkopplingen. Enda motåtgärden är, som du säger, att aldrig stå inkopplad på stolpe.

Det kan ju vara bra att tänka på att alla(!) som är inkopplade på samma transformator i elnätet delar skyddsjord och nolla (de är ju hopkopplade). Dessutom är bilens 12V minus hopkopplad med skyddsjord via chassit. Så indirekt är alla 12V minus också sammankopplade.

Detta skall dock sällan vara ett problem. Transienter (spännings-spikar) kan visst förekomma men är, i Sverige, inte så vanligt.

M;VH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
I min Laika har jag en separat switch vid inkommande elanslutning, samma enhet som en jordfelsbrytare.
I Laika-manualen står att jag ska ha switchen off när jag ansluter elkabeln, därefter slå på switchen.
Vid urkoppling tvärtom, slå av switchen, ta bort elkabeln.
Har CBE utrustning, alltid på.
 

caytommie

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
14131
Medlemskap
2024
I vår bil sitter en EBL från Nordelletrica. Den har allltså gått sönder. Hittade en firma i Norge som reparerar EBL:er. Teknikern där påpekade att många komponenter i både Schaudt och Nordelletrica är av lägre kvalitet. Så när han nu bytte de trasiga delarna passade han på att byta även de som han vet brukar gå sönder mot delar av högre kvalitet. Schysst tycker jag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag brukar alltid testa jordfelsbrytaren i stolpen.
Ibland fungerar dom inte.
En jordfelsbrytare ska motioneras minst två gånger per år vad jag kommer ihåg.
Jag använder en egen JFB om det saknas.

Överspänningsskydd, kanske något att ha före EBL om man är orolig.
Dock hjälper inget mot Åskan som Hans skrev.

Sen kan man nog räkna med om det riktigt gamla ( vanliga stickkontakter )elstolpar är det 4-ledare system i marken och i stolpen. Det innebär att skyddsjord och nollan går igenom samma kabel, PEN-ledare. Fasen i den andra.

Skriver inte vad som är faran med gamla elstolpar och förvisso belysningsstolpar med 4-ledare system.
Jag undviker gamla elstolpar som lutar allt för mycket.
 
Toppen