• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android GPS

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Android GPS

Hej.
Vill du ha Tom Tom så testa Sygic navi är en app på Market.Man får testa i 10 dagar sen kan man köpa den för 300 kr
Jag håller på att testa den jag tycker den verkar bra.:wink:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Android GPS

Använder CoPilot. Fungerar klockrent i min Xperia.(Android 2.3). Behövde dock ladda hem ett annat tangentbord för att kunna mata in. Håller med att det är lite färgglatt gränssnitt men den gör sitt jobb.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Om man har en Android behöver man inte köpa navigeringsapp. Den finns sedan en tid inlagd under Maps som först kräver en uppgradering. Då har man en förstklassig app som navigerar till resmålet med karta, röst och som pricken över i visar gatuvy (foto) när man närmar sig målet.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Android GPS

GPS map Pro virker mere og mere, som en rigtig god app, hvor man kan indlägge sine poi filer, se dem på kortet og välge google eller navigon som navigator :):)

Har nu lagt Bordatlas og Promobil ind også med deres ikoner, så ialt over 12.000 ställpladser.

Ingen andre app's har kunnet dette, og slet ikke med så mange :)

Hakim's Quickstop viser tit stellpladser i dele af landet jeg ikke önsker dem, med GPS map pro får jeg vist dem alle i närheden af mig selv, samt kan panorere med kortet til önsket destination og trykke på stellpladsikonet, så er jeg afsted :)

Visa bilaga 45674 Visa bilaga 45675

Hej Carnival,

Har du möjlighet att lägga upp en kort anvisning för hur man lägger in egna poi filer i denna app?

Mvh / Göran
 
S

stenoulla

Guest
Sv: Android GPS

Hej har en Galaxy tab med Navigon inlagd från kort som fungerar klockrent,
7 tums skärm vridbar o senaste grafik blir inte så mycket bättre.
Efter en 600 mila trip till Italien så har jag fått en bra test på programmet, viktigt bara att stänga alla kommunikationer förutom GPS mottagning då maskinen gärna vill ut och hämta någon information, kan bli dyrt.
Enda nackdelen är att POI´s är för dåliga men det är ju lätt att lägga in egna.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Hej Carnival,

Har du möjlighet att lägga upp en kort anvisning för hur man lägger in egna poi filer i denna app?

Mvh / Göran


Skal forsöge :)

Installer app'sene Andexplorer ( fil håndtering ) och GPS map Pro ( gratis version kan inta importere eller exportere )

Overför Hbk EgnaPOI 23 august 2011 GPX CSV via vores forum direkte fra din Android mobil, eller annan poifil du önsker, Un-zip dom med Andexplorer om det er en zip-fil

Andexplorer 1 find downloaded fil.jpeg Andexplorer 2 Unzip om den er zipped.jpeg


Åbn GPS map PRO:

Importer
Import 1.jpeg

Placemarks
placemarks 2.jpeg

Välg filtype
välg filtype 3.jpeg

Browse
browse 4.jpeg

Åbn den nye map
åbn den nye fil 5.jpeg

Välg Poi fil du önsker
Välg fil der önskes på Gps map pro 6.jpeg

Tryk Import placemarks
tryk import placemarks 7.jpeg

Du kan välge Hvilke af dine Poi du önsker vist på kortet
välg hvilke poi der skal vises på kort 10.jpeg

Med 3 ikoner valgt
3 ikoner valgt 10.jpeg

Med 1 ikon valgt
1 ikon valgt 11.jpeg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

GPS map PRO

Kan efter seneste opdatering, også gemme GPS tagged foto's med billedikoner

Eget foto med GPS tag.jpeg

Man kan tilvälge eller fravälge de poi, man vil se på kortet.


Forskellen imellem Dacf og Hbk poi i Frankrig

Dacf i Frankrig.jpeg Hbk i Frankrig.jpeg

Forskellen imellem Dacf og Hbk poi i Spanien

Dacf i Spanien.jpeg Hbk Spanien.jpeg
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Skrev til udvikleren imorges, om man kunne koble tekst til poi, sendte ham en lille gpx fil med tekst, samt hvad jeg mente ;)

Her til aften fik jeg en mail fra ham, hvor han havde redigeret i gpx filen, samt ændret hans app, med ny opdatering, og VIPS ;)

SC20111031-225853.jpg
SC20111031-230011.jpg
SC20111031-225920.jpg
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Hur får man in den texten under Placemark?

Thats the question :):) skal åbenbart redigeres i GPX filerne

Her er hans svar:

Aage,

When I attempt to display the contents of the GPX file inside this zip, it gives me a warning that the file is improperly encoded.
This means that the characters you are using inside the file do not match the encoding that is indicated at the top of the file, notice the value,

Windows-1252


That value for encoding does not seem correct, should it be: ISO-8859-1?

The other problem that you have with your descriptions is the HTML tags that are present: >br< and >br&lt. Since GPX is really XML, these tags cause a problem that the parser thinks that it is another XML tag, so these need to be removed. Otherwise, you also have the problem of many extra spaces and tabs. Here is a sample of what I am seeing;

Enkelsidig rastplats på vägens östra sida, i norrgående färdriktning.<hr>Avstånd från ort 10 km söder Uppsala<br>Vägnr E 4<br>Turistinformation Informationstavla<br>Latrintömning Ja<br>Toalett Ja<br>HandikappToalett Ja<br>Övrig information Lekplats. Latrintömning (bärbar)

To clean things up, I used an editor to search and replace ">br<" with " ", " >br&lt" with " ", "\t" with " ", and " " with " ".
I am attaching the revised.gpx

Keith

PS I also made some minor changes to how GPX is parsed, so altitude or elevation can now be imported, and, it now tolerates improperly formatted dates and times better. I also made more room in the Placemark Edit to see the Body (description) and use scrollbars. Enjoy!

Så skal se om jeg får tid til at leka lite med redigering af Gpx fil, har jo inta for goda resultater med dette :) :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Jag håller på att testa ZTE Skate med Gingerbread och undrar vilka bra navigeringsappar förutom Google Navigation och Navigon som finns till Android idag (även ställplatsappar är av intresse). Jag har blivit lite ringrostig eftersom min HTC Desire inte riktigt uppfyller kraven på en bra smart telefon.

Visst kan jag söka själv men jag tänkte att det skulle gå lite fortare med er hjälp.

PS! Finns det någon app som använder OpenStreetMap?
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Hej Knarrevik

Jeg har installeret Navigon incl Adac, Copilot premium live samt Gpsmap Pro, sidstnävnte kan du importere samt exportere poifiler, samt navigere til destinationen med google eller Navigon.

Om du önsker openstreet maps, sök på termen på android market :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Om du önsker openstreet maps, sök på termen på android market :)

Jag sökte på OpenStreetMap i Market och fick en mängd svar. Jag undrar om där döljer sig någon lika bra som Skobblers GPS Navigation 2 som kan användas offline?

PS! Varför har dom förstört Market och gjort det till ett färgsprakande tivoli?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android GPS

Navigon har efter Garmins köp stannat i utvecklingen så 475 kr är på tok för dyrt, CoPilot har jag tidigare testat, den var ingen höjdare men har tydligen uppdaterats. Är den bättre nu?

Är det någon som har testat Sygic? iPhoneappen var riktigt bra förutom sökfunktionen som enbart sträckte sig ned till gata eller ännu värre postnummer på landsbygden.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

jeg kan bedre lide copilot frem for navigon, copilot har desværre ikke stød i gpsmap pro, det har navigon
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Vil prova at jobba lite mere med GpsMap Pro, det jag tycker er roligt, er at man kan have forbindelse til udvikleren, och han svarer og mere til :)

Aage,

I hope it is going well. I thought I would share with you something I noticed that makes the large body of text that you have easier to view. On my devices, if I hold them landscape then the body field is larger in view, and when I tap on the field then I can view an even larger amount of it.

Also, in case you didn't already know, I thought I would tell you that you can use Images, then Import Image, and import all of the images for your locations. Then, you could Edit Placemark, and assign the image to each location.

You may also like being able to work with the database directly, if you have large volumes of placemarks to upload. When you use Database Management, Export Database, it creates an SQLite 3 database file. You can find many available interfaces and programs to work with SQLite databases, and update your data that way. Then, you can use Database Management, Import Database to load your updated data.

Anyway, let me know if I can help you further.
Keith

Så ingen tvivl, man kanske kan nå langt, om udvikleren er så positiv i sin indstilleng, som her :)

3 Timer efter jag havde forespurgt, om BODY kun indeholde mere tekst, havde han uppgraderet hans app på android market, löfter hatten for så quick respons :)


NB: Sygic provade jag i 2 dage, innan jag slettede den, tyckte inta den var bra.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Android GPS

Jag sökte på OpenStreetMap i Market och fick en mängd svar. Jag undrar om där döljer sig någon lika bra som Skobblers GPS Navigation 2 som kan användas offline?

PS! Varför har dom förstört Market och gjort det till ett färgsprakande tivoli?

Jeg bruger mest appbrain, når jeg søger app's der kan jeg søge på land, hvis det er en tysk eller dansk App jeg mangler, den viderstiller til android marked, for download ;)
 
Toppen