Stina van Amstel
HBK Medlem (P)
Sv: Amstel på Kreta
.
.
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
[FONT="Verdana","sans-serif"]Sagiada, 21 mars 2016[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Med urvakna blåa ögon och ljudet av porlande vatten i öronen, startar vi dagen med rostat bröd till frukost.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Naturen här är bland det vackraste Albanien erbjuder. Särskilt nu på våren är det sagolikt. Om de ändå kunde plocka och samla sitt skräp![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Charterturister från Korfu, tar dagligen en kort färjetur till Sarandë och åker i flera busslaster på utflykt till Blue Eye. Vägen har betydligt förbättrats i år men kommer snart att köras sönder igen av bussarna. När vi åker därifrån står de trevliga vakterna vid vattenfördämningen och begär 2€. Vår terapeutiska nattparkering kostade alltså sammanlagd 3€.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vi åker till Sarandë för att handla lite proviant. Fortsätter till Ksamil som vi inte känner igen, här har byggts enormt mycket nya sommarbostäder, hotel, restaurang, på bara tre år. Även Campingar och Autocamps hittar vi flera nya. Efter Ksamil hamnar vi vid färjeläget i [/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"]Butrint[/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"] där vi först har lite lunch och sedan bestämmer jag, något vi bittert får ångra. Att åka över med lilla kabelfärjan var väl kul och första fem kilometrarna var heller inget problem men sedan börjar eländet (läs helvetet). 6 Km asfaltväg fullt med stora potthål, med 1m. mellanrum. Där får vi åka slalom, "svart pist", medelhastighet ca. 10 Km/h. Sedan 6 km grusväg, "svart puckelpist", fullständigt sönderkört, medelhastighet mindre än 5 Km/h. Tur att det inte har regnat på en vecka, en skur och vi hade suttit fast där. Till slut kom vi upp på den några år gamla, fina välasfalterade vägen mellan Sarandë och gränsen vid Konispol. Kommer ni i trakten? Strunta i färjan, gör inte det vi gjorde idag, bara dumt! Nu är ni varnade![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Besök gärna fantastiska Butrints Världsarv men kör tillbaka till Sarandë och ta den nya vägen till Konispol. Minst två timmar kortare och skonsammare för både husbil och blodtryck.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vi tackade den albanska gränspolisen så mycket för att ha haft äran att besöka hans vackra land. Han sken som en sol![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]En grekisk tullare frågade om vi var "Tourists?" Man har god lust att svara, "No, Alban refugees!" Vi lyckas knipa. Han ville titta in i husbilen, jag öppnade bodelsdörren. Nästan döve Bonnie ser plötsligt en främmande uniformerat person i dörröppningen och skäller ut han för allt hon är värd, den tunga rösten har hon i alla fall kvar. Tullaren försvann väldigt fort utan att säga ett ord och vågade antagligen inte ens fråga efter hundpasset, om han nu brydde sig. Den något vänligare passpolisen tittar slött med en snabb blick, i våra pass och vinkar oss vidare med baksidan handen.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vi är åter i Grekland och skyndar oss till vårt kära [/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"]Sagiada, Paralia Strovili[/FONT][FONT="Verdana","sans-serif"] där vi hinner sänka blodtrycket, i solen på stranden, alldeles gratis.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Hälsningar från SBJ / Julian [/FONT]
Visa bilaga 110566
Visa bilaga 110567
Visa bilaga 110568
Visa bilaga 110569
Visa bilaga 110570
Visa bilaga 110571
Visa bilaga 110572
Visa bilaga 110573
Visa bilaga 110574
Visa bilaga 110575
Ha! Åk den färja, för all del! Men ta vändande tillbaka!!!Det är ju just sådana där övningar som gör att man har något att minnas. Vad betyder 2 timmar om några år. Jag vill oxå åka färjan... Du skrev inget om tempen, men det borde vara bättre nu?
[FONT="Verdana","sans-serif"]Två gånger tidigare har vi av olika anledningar kört förbi Kotor utan att se på världsarvet. Idag måste det bli av! Ett annat efterlängtat önskemål är att köra bergsvägen mellan Kotor och Montenegros gamla huvudstad Cetinje. Den turen förutsätter gott väder utan regn eller dis men gärna med mycket ljus för bildbevisets skull.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]En timme i världsarvet räckte för oss, visst är det fint men i vår smak kan det inte konkurrera med Monemvasia (Gr), Monsaraz (Pt) eller Monteriggioni (It). Kotor är mera jämförbart med Dubrovnik. I vilket fall som helst, stort är det och nu har vi sett det, våckert![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Dags får vår italienska bergsget att bekänna sin röda färg. Borde inte vara ett problem, så mycket nya delar den är updaterat med. Vägen upp, P1, består av ett trettiotal serpentiner till en max. höjd av 1400 m.ö.h.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Men CHEEEEEESES!!! Vilka vyer! Helt sanslöst! Finns inga bilder som kan beskriva upplevelsen och ord går inte att uttrycka när man blir andlös. Jobbigt? Visst! Men väl värt det! Jag har sagt det förr, jag är en lycklig CO som har en styrman som klarar uppgiften galant. Hon körde hela dagen och jag fick kramp i avtryckarfingret.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]På ca. 1370 meters höjd delar sig vägen, till vänster den något kortare och bekvämare(?), till höger en smal väg genom Naturreservat Lovcén, kostar 2€ per pers.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag frågar den uniformerade skogsvaktaren: "Hur är vägen att köra, finns det snö? Jag har visserligen snökedjor men kör på sommardäck!" - "Inga problem!" säger han, "Som ni har kört hittills men smalare, endast 2,5 m. bred med mötesfickor! Upp till 30 cm snö vid sidan om vägen kan förekomma men jag lovar att vägen är fri från snö och torr!"[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag får svälja några gånger men tar beslutet: "Vi gör det!" Han fortsätter, hövligt och vänligt: "Mycket vacker natur med milsvida panoramautsikter till tre städer, och ni får parkera och övernatta vid hotellet om ni vill, gratis!" Jag betalar 4€, får två biljetter och ett kvitto, han öppnar bommen och alla vinkar glatt.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vi har inte ångrat oss, vi tog det lugnt, åt lunch vid hotellet och kom ner till Cetinje, en mycket sliten stad. Är det fortfarande krig här? frågade vi oss. Från Cetinje går en större väg till Podgorica men alla vägreparationer gjorde den långsam. Podgorica idag, är mycket modern, staden blev fullständigt sönderbombad redan under WW2. I morgon skall vi se om det finns något kvar av det gamla Podgorica. [/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]När spänningen är som bäst och vackrast! Idag har vi sett världsarvet Kotor, hela Kotorbukten uppifrån, ett naturreservat i snön, Cetinje och huvudstaden Podgorica.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Dagen slutar på enda ställplatsen strax utanför staden, Autocamp Izvor. Här finns 8 platser med el, VA, Wifi, toaletter, m.m, allt inklusive för 10€[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Dagens tripp var välplanerat sedan något år tillbaka. Jag kan verkligen rekommendera den om man har god körvana, gillar att ratta mycket och har en husbil som inte är större än en plåtis men definitivt inte under högsäsong. Vägen till vänster vid länken skall gå bättre för lite större husbilar. På reservatvägarna har jag svårt att se att, exempelvis en 8m. 4,5 tonnare, skulle kunna möta övrig biltrafik på ett säkert sätt. Många turister trafikerar vägarna här, på sommartid med personbilar. Som vi kunde se idag fanns inga begränsningar för vägen, varken i vikt, bredd, längd eller höjd. Det fanns en tunnel utan höjdangivelse (uppskattningsvis 4,5m). I reservatet fanns långa sträckor med dålig väg, bredd 2,5m. utan mötesfickor. Vi hade inte backat med 30 cm snö på varje sida! En månad senare hade vi inte gjort det med vår husbil och för två veckor sedan var det fortfarande för mycket snö. Jag tackar Stina för ett skickligt genomfört arbete idag![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian[/FONT]
Visa bilaga 110096
Visa bilaga 110097
Visa bilaga 110098
Visa bilaga 110099
Visa bilaga 110100
Visa bilaga 110101
Visa bilaga 110102
Visa bilaga 110103
Visa bilaga 110104
Vad gäller tunnlarna är det inget problem under 4m men väl med längder större än 9-10 m. Kommer svårligen genom en del branta hårnålskurvor. De lastbilar och bussar vi har sett där var alla relativt korta, <10m och högt på hjulen. Jag skulle vilja se två turistbussar mötas i de brantaste serpentinerna på väg P1 mellan Kotor och Cetinje. Jag avråder om man inte har god vana att köra där.Hej går det att köra där med stora husbussar jag tänkte på höjden på tunnlarna
[FONT=Verdana","sans-serif]29/3 Stinas kalas på Diros[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Denna dag var det många som kom på Stinas födelsedagskalas och hon fick många platta runda presenter. [/FONT]