Sv: Amstel i Grekland
Paralia Elaia, tisdag 19/11
http://maps.google.com/maps?q=37.3696,21.6864&iwloc=A
Ja, idag blev det faktiskt stopp ordentligt!
När vi kom till Elia, denna helt underbara skog vid stranden med hundratals fina, rymliga platser så var vi inte nöjda med första parkeringsvalet. Där borta är det finare! Är det inte alltid så? Känner ni igen det? Det var just där vi körde fast i sanden! Shit happens!
Trots två timmars idogt grävande, fyra anti-slirmattor, 10m.-spännband, många plankor och väldigt många goda råd från en växande åskådarskara husbilsgrannar så fick jag till slut besinna mig. Jag kände mig besegrat och tog det nederlagsbetonade, men ack så kloka beslutet, att cykla i väg till närmaste bonde. Mindre än tio minuter bort. Han kom omgående med sin fyrhjulsdrivna traktor och inom två minuter stod vårt hem på farbar väg igen. Bonden fick 30€ och en kram från Stina, (vilken Grekisk Costas kan motstå det?) och vi fick nöja oss med en något sämre plats. Det var idag det!
Efter fyra dagars åskoväder med storm, mycket regn och sju dagars leda på campingen, men med rena lakan och kläder, så fortsatte vi till Katakolon. Där låg inga kryssningsfartyg inne så en i övrigt mycket välmående by var helt igenstängd, död alltså. Även det Antika Teknikmuseum hade stängd. Man kan inte se allt!
Katakolon är alla kryssningsfartygens stora angörings hamn, härifrån bussas och tågas alla passagerare till Olympia. Inga fartyg i hamnen? Då håller byns mycket dyra och lyxiösa affärer, restauranger och serveringar stängda! Vi övernattar framför coastguardbåten.
Dagen efter åker även vi till Olympia. Stina sprang 2 x 200 m. i originalet Olympiastadion. Nej, tiden får jag inte avslöja! Mycket imponerande Olympiaby, det som är kvar alltså! Olympiamuseum var lika imponerande som vackert! 2-3 tusen år gammal högtstående kultur! I norra Europa vid denna tid försökte de vända och räta upp stenar och gick omkring i björnskinn! Tvådagars besöket var väl värd all tid och pengar. Nog med kultur! Dags för badflickor, och –pojkar igen! Havet är fortfarande 22,2 gr.C., luften något kallare men solen som lyser på en klarblå himmel igen ger ca. 33gr. I bukten mellan Katakolon och Kyparissia, Kyparissiakos Gulf, finns så många vackra fina platser, hundratals badplatsparkeringar med stranddusch och belysning, att vi blir bortskämda. Vi inspekterar ca. fem om dagen och väljer den vackraste eller där vi kan stå närmast strandduschen.
Nu blir jag euforisk igen! Vilket husbilsland! Vi bunkrar fullt med mat och dryck i Amaliada, Pirgos, Olympia och Zacharo och njuter av Greklands stränder och kultur. Holländarna som vi har rest tillsammans med sedan Albanien, lämnade oss efter Olympia och kvar är Gunilla & Bosse HBK1318 som vi ofta har kontakt med, vi reser inte ihop men träffas ofta. KGB träffade vi redan på Sicilien 2011.
Egentligen har jag så mycket att berätta men jag hinner bara inte, vi lever livet, det tar sin tid! Ställplatser vadå? Hela Peleponnesoskusten är en enda stor gratis ställplats. Var så god! Stå var du vill! Behöver ni något? Var så god! Grekerna är helt fantastiska och hjälpsamma. Bönder bjuder på hela påsar med mandariner/apelsiner utan att man ens har frågat. Alla vill att man skall stanna vid just deras ställe/servering/restaurang för att äta/dricka, de är väl medvetna om att även vinterturisterna ger dem lite inkomster.
Jag brukar vara generös med bilder men idag är det omöjligt. Min trådlösa router med antenn, hänger i en 6m hög bambukäpp ovanför husbilen. Utan den hade jag inte fått iväg detta meddelande! Bilder kan vi glömma för idag! Sorry!
Vår kallaste natt hittills har varit 10gr. Just nu, kl.21.00 är det 22 gr, som i havet.
Här på Elea står ett femtontal övervintrare. Flest tyskar, några holländare, en polak, en österrikare, m.fl. och två svenskar.
Vi har inte den blekaste aning hur länge vi står här, en dag, en vecka, resten av månaden? Tiden är inte viktig längre! Det ska’ va’ gött å leva!
Hälsningar från Stina, Bonnie & Julian.