Sv: Amstel i Grekland
"Befälhavaren", den nya, har bestämt att vi skall ta det lite lugnare söderut, inte bara för att hon kör lite lugnare (läs långsammare) än "Styrman", men också för att den till åren komna "Vakthållare" tillika "Utkik", inte mår riktigt bra efter den senaste Leptospirosvaccinationen. Dagsetapperna har alltså kortats betydligt (läs halverats) men eftersom vädret i vår del av världen är enastående bra just nu, gör det inte så mycket. Vi har sällan bryt oss om att dokumentera, ens nämna, hur vår resa söderut har fortlöpt, vi ville bara, fortast möjligt, komma ner till medelhavet. På begäran kommer jag alltså att skriva en hel del "rappakalja", de närmaste dagarna, om vår resa söderut.
Vi vaknade av tystnaden vid Grimeton. Efter frukost visade det sig att museet håller öppet endast på vardagar, så här års. Men vi gjorde den imponerande rundvandringen och fick lärt oss mycket nytt. "En dag då man inte lär sig något nytt, är en meningslös dag!" Mitt motto!
Trots att vi inte träffade en "kotte", kände vi oss mycket välkomna på denna plats!
Dags att köra vidare söderut. Dags för lunch! Vi är nära havet, Skummelövsstrand! "Vi ställer oss på stranden!" utropar Navigatören, vi har n.l. extremt god vana av det!
http://maps.google.com/maps?q=56.46229,12.91464&iwloc=A
Det finns tre förbudsskyltar: Campingförbud, Hundförbud, Husvagnsförbud. Vi har inte tänkt campa, hundförbudet gick ut 15 sept. och vi kör en husbil. Det sägs att husvagnsskylten också gäller husbilar, må så vara (eller inte), vår husbil är en personbil enligt svensk lag. Den sista skylten gäller alltså inte oss! Dessutom är storleken på skyltarna av fel format för att gälla i enlighet med lagen. Det finns flera personbilar på stranden, folk sitter med bord och stolar utanför sina bilar och nyttjar lunch. Världens självklaraste sak! Vi gör visserligen inte så, vi äter oftast inne! Men efter lunchen sätter vi oss också i en stol på utsidan. Jag är väl medveten om att alla HBKare som har varit här (väääääldigt många), gjort så och även stått här parkerat på natten.
Då kör polisen förbi på stranden, jag hälsar glad med handen, de hälsar glatt tillbaka. Vi känner oss mycket välkomna på Skummelövsstrand!
Tyvärr måste vi vidare, målet för dagen är Malmö. På eftermiddagen är vi framme på Parkeringen vid Sibbarbsbadet i Limhamn, också här känner vi oss alltid välkomna, även nattetid! Då kom jag på att slå en signal till Mona & Charlie för att höra var de håller hus. Vi blir bjudna hem, vilket vi självklart hade hoppats, hade en himla trevlig kväll och bjöds på frukost dagen efter vid nio. Det är så härligt med goda vänner! Tack så hjärtligt M&C, vi ses snart igen!
Vi kör över Öresundsbron, kostar 360SEK med Brobizz och Stora Bältbron som kostar 400SEK.
En liten omväg på ca. 20 mil jmfrt. med Rödby-Puttgarden. I pengar räknat går det inte ut på nå't, vi vinner kanske lite på friheten, beroende på hur man ser på saker och ting. Målet för dagen var egentligen Kaltenkirchen men Bonnie börjar tröttna så vi svänger av vid Rendsburg och ställer oss på Stelplatz vid kanalen för 10€.
http://maps.google.com/maps?q=54.30535,9.71181&iwloc=A
Här är fullt med endast tyska husbilar, helgen börjar. Vi fick sista lediga platsen, många efter oss fick vända. Som enda utländska husbil känner vi oss väldigt välkomna!
Som sagt, det går inte fort men vi kommer väl fram nå'n gång!
Hälsningar,
Stina, Bonnie & Julian