• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allvädersdäck.

R

Roffe T

Guest
Skall köpa Allvädersdäck och Lättmetallfälgar till våran Rapido 966M-07. Skulle vara intressat om någon har vetskap vilka som går tystats,slitstarkats. Däckdim. 235/65R16C115R.
Tacksam om någon vill svara på detta, Hälsn. Roffe T. 3230.:spinny:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Allvädersdäck.

En undran, FINNS det verkligen nåt som heter "allvädersdäck"?
Enligt de flesta i däckbranschen är det omöjligt att få fram en gummiblandning som funkar lika bra, eller i alla fall tillräckligt tillfredsställande, på het asfalt som iskall snö. Även om dom säkert överdriver lite för att sälja fler däck så är dom väl inte HELT ute och cyklar, eller..?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Däckbranschen vill sälja däck och byta däck två gånger om året! Jag har kört på åretruntdäck i flera år året runt i stora delar av Europa i alla sorts väder och jag tycker sådana däck är bra!

Mina erfarenheter av åretruntdäck:
Nokian: billiga, mjuka och komfortabla men slits fort!
Michelin: lite dyrare men håller längre. Lite hårdare! Nästa gång jag byter så blir det nog Michelin, för övrigt ett däcksfabrikat som jag har gillat i femtio år ungefär.

Jappe

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Allväders däck fins inget som heter det är sommar däck och vinter däck friktionsdädäck utan dubbar, är det det ni kallar för allväders däck så äedet fel benämning där fins inget däck som har alla egenskaper för att klara alla typer av väglag,

sommar däck och vinter däck har helt olika egenskaper ett friktionsdäck utan dubbar är bra p vintern, men inte på sommaren det slits fortare om man använder det på sommaren det är mycet mjukare när det är varmt och är inte behagligt att köra på det blir svaigare gång ett sommar däck hårdnar i kylan och duger inte på vintern, så man får hålla isär begreppen, allväders däck är där inget som heter.

mvh Bertil

F

F.d. 28371

Guest

Nå er det to typer friksjonsdekk, de nordiske og de kontinentale. De sist nevnte har en hardere gummiblanding og er mer beregnet på barmark kjøring i høyhastighet,men de har dårligere egenskaper på snø og is enn de nordiske

R

Roffe T

Guest

Glömde skriva Helårsdäck.Fick ett föslag på ett sådant däck som skall vara tystgående och rätt så bra på alla väglag.Pirelli chrono Four Seasons 235/65R 115/113ECOIMPACT.Att jag söker efter sådana däck beror på resor mot sydeuropa i slutet av året, samt hemresa på vårkanten, då kan man köra viken tid som passar bäst för en själv samt slipper att tänka på alla olika bestämelser. Är det någon som har erfarenhet av sådana däck?

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej!
Får Du åka med dom vid vinterväglag? Är dom märkta M&S?

Hälsningar

F

F.d. 24356

Guest

Jag går i samma funderingar på vinterdäck. Men jag bor i Italien så jag får tänka lite annorlunda. Här är det aldrig is, den saltas bort på nolltid och det blir aldrig kallare än 5 minus och bara nattetid. Däremot måste jag klara snö i branta backar och jag får räkna med att det blir plus 15 grader mitt i vintern ibland och att vägen nästan alltid är torr. En normal vinter åker jag på:

- Torr vägbana över noll grader 90 %
- Våt vägbana över noll 8 %
- Snö alltid nysnö 2 %
- Is 0 %

Dubb är förbjudet nordiska friktionsdäck för mjuka i 15 plus men jag måste klara snöiga backar på 10 % lutning ibland.

Hur tänker man då ?

Skall prova i vinter att köpa Pirelli Winter 210 kompletterade med snökedjor för kedjor är ett måste här i alperna. Däcken är ganska dåliga på is hyfsade på snö och duktiga värre på asfalt både torr och blöt i kallt väder men inte i 40 grader. Sen får jag lägga på kedjor när snön kommer som värst och det lutar 10 upp eller ner.

Men två uppsättningar behöver jag här också precis som i Sverige för när det närmar sig 40 grader på sommaren funkar inga däck för vinterväglag när asfalten smälter, och det blir inte dyrare snarare tvärt om om jag sliter rätt däck på rätt underlag för jag tror jag de håller längre om de får rätt förutsättning under gummit.

Tänker jag fel ?

T

Teddi

Guest

hej roffe,,däck som heter SEMPERIT TOP-GRIP
215/ 70 R15,,dom satt på bilen från tyskland för fyra år sedan,,dom tar aldrig slut,,dom bästa jag haft,,du får kolla upp,allrounddäck,,,
va de du som ja chinsa på i santa pola förra året??
längst upp,,sista plats???

teddi,,

R

Roffe T

Guest

Hej Teddi. Det stämmer precis.Är ni nere nu eller skall ni åka senare? Vi åker inte denna vinter p.g.a. Husbilsbyte. Håller på att utrusta denna samt vill se så allt funkar här hemma innan det bär av mot södern igen.Om allt är ok så åker vi nästa höst igen, kanske se på Santa Pola på vägen ner. Ha det Hälsn. Roffe T.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026

Tänk bara att det inte räcker med M+S märkning det måste även finnas ett
märke med en snöflinga och en alptopp.
Annars är däcken inte godkända enligt Svensk lagstifftning.
(enbart M+S står för mud and sand) och inte mud and snow som är den
riktiga betäckningen på godkända däck vid vinterväglag.

Kör försiktigt i trafiken / Bengt

T

Teddi

Guest

Hej Teddi. Det stämmer precis.Är ni nere nu eller skall ni åka senare? Vi åker inte denna vinter p.g.a. Husbilsbyte. Håller på att utrusta denna samt vill se så allt funkar här hemma innan det bär av mot södern igen.Om allt är ok så åker vi nästa höst igen, kanske se på Santa Pola på vägen ner. Ha det Hälsn. Roffe T.

de e stort roffe,,minnet hänger med:p vi fick bara en liten pratstund,,sen skulle ni vidare mot malaga har ja för mej,,
men vi är hemma ock,,vi åker nästa vinter med en ny bil,
,hur skulle man kunna sammanstråla utan samma klubb,,så ser de ut:D:D
,,kolla in däcken roffe,,ja vet inget bättre,,
vi hörs innan nästa höst,
ha en bra vinter,,ove med familj,,,

B

Bergåsen

Guest

Hej Roffe!
Har aldrig blivit kollad av polis om jag har rätt märkning på däcken.
Anpassa hastigheten bara.:rolleyes:

MVH
Jocke

Senast redigerad av en moderator:

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Vid en totalvikt av högst 3,5 ton ska vinterdäck användas vid vinterväglag. Över 3,5 ton kan sommardäck med minst 5 mm mönsterdjup användas, eller???.

//Winamp

F

F.d. 25023

Guest

Hej Roffe! Vi har nu, som vi hade på förra bilen också, Michelin Agilis Alpin. M+S. Jättebra.

Hälsning jyrki

F

F.d. 52959

Guest

Hej
Åretruntdäck fungerar mycket bra. Har haft detta sedan leverans hösten 06. Det var monterade Goodyear, nu kör jag på Nokia CR däck 215/60R/17C för 170 km/h.
Goodyear rekommenderas inte, var väldigt grovmönstrade. Nokia däcken är
mycket behagliga. Ljudnivån upplever jag ungefär desamma. Tror inte det
skiljer så mycket på detta mellan olika däcksfabrikat idag. De är MSdäck
Michelin och Contintal synes också vara bra åretruntdäck.
Mvh

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

En undran.Hur kan ni avgöra vilka däck som går tystast? Beror väl på vilken typ av vägbana.
Är radion på(Ljudboken) lär väl ingen kunna höra däcksljuden.Sedan är det väl en massa ljud från motor och vind.
HaDe Hasse

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Hej Roffe T

Mitt svar ang din fråga .

Pirelli

Chrono Four Seasons C

235/65 R16 115R

Däck Van
Alla säsonger

Fördelar:

Säkerhet på snö eller vid regn uppnås av periferikanaler kombinerade med lameller och den optimerade gummiblandningen.
Ljudnivåkomfort.
Minskning av bränsleförbrukning tack vare det låga rullmotståndet.
Lång kilometerlivslängd.
M+S-märkning (Mud & Snow). och även märkt med alptopp o snöflinga.

Toppen