• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allvädersdäck.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Allvädersdäck.

Svar till Wiamp:

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.

Allt enl. Transportstyrelsen

// mvh Göran

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

En undran, FINNS det verkligen nåt som heter "allvädersdäck"?
Enligt de flesta i däckbranschen är det omöjligt att få fram en gummiblandning som funkar lika bra, eller i alla fall tillräckligt tillfredsställande, på het asfalt som iskall snö. Även om dom säkert överdriver lite för att sälja fler däck så är dom väl inte HELT ute och cyklar, eller..?

Kan det här vara ett allvädersdäck ??
Sista hjulet är inte uppfunnet tycks det

Bosse

R

Roffe T

Guest

Hej jyrki. jag har nog varit på din linje ang. däck. Ni har ju erfarenhet av detta, om någon skall ha detsamma.Vi har tästat bilen under helgen nu. Det har varit c.a -5 grader på nätterna men har varit jätteskönt inne i bilen. Vi är jättenöjda än så länge. häla Anita & kram till Freedie. :spinny:

Toppen