• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkohol

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Alkohol

Enklast är väl att hålla sig nykter, sen kan Du ha vilket sk-t som helst som mäter alkohol. Det kommer ändå att var polisens som gäller.

Kan så vara. Men om reglerna säger alkoprovare i bilen så känns det som att det är den dom är ute efter. För spiknyktra är vi väl alltid när vi kör bil hoppas jag.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Alkohol

Fick mailsvar från sonen boendes i Frankrike.
Han har inte hört om någon alkoholmätare, han undrade om det möjligtvis är för yrkestrafiken?

Däremot är det väldigt mycket fartkontroller plus att dom inte längre behöver varna för detta vid kamerorna.

Tror att det är lättare att åka dit för fortkörning än för att inte ha alkomätare!
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Alkohol

Fick mailsvar från sonen boendes i Frankrike.
Han har inte hört om någon alkoholmätare, han undrade om det möjligtvis är för yrkestrafiken?

Däremot är det väldigt mycket fartkontroller plus att dom inte längre behöver varna för detta vid kamerorna.

Tror att det är lättare att åka dit för fortkörning än för att inte ha alkomätare!

Det gäller även privatbilar. Men det är nog som du säger lättare att åka dit för fortkörning...
Första året härnere fick jag 7 fortkörningsböter..:D Men man lär sig så småningom...

Men det är också som du skriver att det är gott om alkoholkontroller. Bakgrunden är nog att det inte är så många år sedan man sänkte från 0,8 till 0,5 promille, och jag tror inte riktigt att franmannen i gemen insett att det är skillnad. Acceptansen för den nya gränsen var dålig i början - även i poliskåren, så det var dåligt med kontroller.

Jag tror därför att ett vanligt argument när man nu åker fast, är att "jag hade ingen aning om att det jag drack skulle innebära att man kommer över 0,5".. Med den här lagändringen vill man komma bort från det, man ska alltid kunna kolla...

Det hela blir ju inte lättare av att de flesta bra restauranger ligger ute på landet, dit bilkörning är nödvändigt. Dessutom har man 2 timmars lunch, vilket gör att det lätt blir ett extra glas innan man åker tillbaka till jobbet...

/Bertil
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Alkohol

Inte för att jag ska köra till frankrike innom närmaste åren, men skulle nog kolla det närmare.
en fransk tidning, idag:
Google Översätt

Googletranslate:ad, inte bra såklart, men hovra med musen över en mening så får du den halvdant översatt.

Jag skulle inte lita på "jag kollade med x, som inte hört nått", för vi vet ju alla att det är svårt att hålla reda på alla aktuella ändringar som sker. (förutom bensinpriset som basuneras ut)

/Jonas
*edit*
Kanske inte var fransk tidning, men ser ut som franska för mig. ;)
 
Toppen