Sv: Alkohol
Fick mailsvar från sonen boendes i Frankrike.
Han har inte hört om någon alkoholmätare, han undrade om det möjligtvis är för yrkestrafiken?
Däremot är det väldigt mycket fartkontroller plus att dom inte längre behöver varna för detta vid kamerorna.
Tror att det är lättare att åka dit för fortkörning än för att inte ha alkomätare!
Det gäller även privatbilar. Men det är nog som du säger lättare att åka dit för fortkörning...
Första året härnere fick jag 7 fortkörningsböter..
Men man lär sig så småningom...
Men det är också som du skriver att det är gott om alkoholkontroller. Bakgrunden är nog att det inte är så många år sedan man sänkte från 0,8 till 0,5 promille, och jag tror inte riktigt att franmannen i gemen insett att det är skillnad. Acceptansen för den nya gränsen var dålig i början - även i poliskåren, så det var dåligt med kontroller.
Jag tror därför att ett vanligt argument när man nu åker fast, är att "jag hade ingen aning om att det jag drack skulle innebära att man kommer över 0,5".. Med den här lagändringen vill man komma bort från det, man ska alltid kunna kolla...
Det hela blir ju inte lättare av att de flesta bra restauranger ligger ute på landet, dit bilkörning är nödvändigt. Dessutom har man 2 timmars lunch, vilket gör att det lätt blir ett extra glas innan man åker tillbaka till jobbet...
/Bertil