• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkohol

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Den rubriken måste dra många läsare. Hur många av er skall till Frankrike i år? Vet ni om att man måste ha någon form av alkoholmätare med sig i bilen. Från och med den 1Juli blir det lag på att ha en fungerande alkoholmätare i bilen med verkställighet den 1 November. Så det är väl bara att komplettera packningen.

Google Översätt

Glöm inte ta med! Checklista
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Alkohol

följdfrågan är då vad dom ställer för krav på noggranhet på mätaren som skall medföras ?

Vad jag tycker mig förstått är att det är väldigt få (eller ingen ?) av dom elektroniska som finns här hemma som har sådan noggranhet så man kan lita på dom fullt ut. Visst dom ger alltid en fingervisning om hur du ligger till men jag menar en som man verkligen kan lita på.

Den mätare som tex polisen har kostar mycket pengar och ska också kalibreras regelbundet för att vara rätt och riktig.

Är det någon som hittat en vettig och kan tipsa om ? :bock:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Alkohol

Hej.

Enligt dagens tidning så ska det finnas godkända "engångsvarianter" att köpa vid ex. gränsövergångar. Enligt samma artikel till det facila priset av 1euro.

Ha en skön söndag
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Alkohol

Ja, jag har köpt "gamla hederliga" engångs glasampuller på HyperU. Finns i 2-pack för ett par €.

/Bertil
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Alkohol

VA !! Jag som aldrig dricker alkohol skall man vara tvungen att köpa en sådan utrusning bara för att andra inte kan "sköta sig" .

Låter som ett aprilskämt ...

Håller med dig Bengt-Åke. Verkar vara rena vansinnet. Jag dricker visserligen alkohol och gillar särskilt wiskey. Men, men. Aldrig någonting i närheten av bilkörning. Håller benhårt på 0,0. Förstår inte vitsen med mätare.

Skall jag njuta av en virre så vill jag åtminstone ha en 6-a. Att sitta o pilla med några droppar och blåsa i en mätare. Låt bli helt och ta i stället en dubbel vid hemkomsten. Gäller även vin och öl.

:mcride:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Alkohol

Det finns idag salivtester Info | alkostickan enkelt o ha i handsfacket, samt ett billigt alternativ till dyra alkomätare som ständigt måste skickas in på kalibrering.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Alkohol

Vad jag kan först så är det en enkel alkoholmätare och inte alkolås.
Sveriges Trafikskolors riksorganisation som undertecknad är medlem i har som policy att alla personbila skall vara utrustade med alkolås. Kostnad runt 10.000 per bil.

Mvh Jan I
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Alkohol

Tyvärr är det sant att Frankrike infört en lag om att vi skall ha en alkohol testare med oss i bilen. Vi kan tycka vad vi vill om detta men faktum är att lagen finns hur vida man stoppar alla bilar för att kolla eller hur kollen går till vet jag inte och förmodligen inte heller Fransmännen.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Alkohol

Förstår inte riktigt poängen, är det för att polisen skall slippa ha med en egen?

Bara för att jag har en sådan i handskfacket så betyder det väl inte att jag har använt den varje gång jag startar bilen? Det var ju inte alkolås vilket skulle vara mer logiskt, även om det är drygt på morgonen när eländet skall värmas upp innan man kan starta bilen (har såna på jobbet).
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Alkohol

Enklast är väl att hålla sig nykter, sen kan Du ha vilket sk-t som helst som mäter alkohol. Det kommer ändå att var polisens som gäller.
 
Toppen