• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde 4000d (Diesel)

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Hej

Tänkte vi kunde ha en tråd att diskutera Aldes nya dieselpanna (Alde Compact 4000d). Jag har läst lite tester och resultaten verkar positiva. Som vanligt när det gäller dieselvärmare så är det den tickande pumpen som verkar vara den största farhågan.

Undrar hur möjligheterna att byta ut en befintlig gasolpanna till dieselvarianten kommer se ut. Vad jag förstår krävs skorsten på taket för att leda bort avgaserna och även brytare runt fönster och takluckor för att minimera risken för förgiftning.

Blir också spännande att se vilka husbilstillverkare som hoppar på och erbjuder 4000d. Jag hade gärna haft en bil utan gasol där värme går på el & diesel, kylskåp och spis på el.

Pannan börjar levereras i maj 2025.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Förstår inte varför en pump till dieselvärmare ska låta. Det är väl ingen rymdforskning direkt. Jag har en dieselvärmare som jag kompletterat med och där har jag satt pumpen och filtret på en plyfaskiva som är upphängd mellan övergolv och undergolv…..helt tyst.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När min gamla Truma Aquatherm lägger av så är denna nya vattenburna dieselpanna en kandidat, misstänker dock att den inte kan konkurrera prismässigt med kineskopiorna.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag har kört med Truma dieselpanna sen 2013 och den tickande pumpen är ljudlös. Det går alltså att hänga upp den och få bort ljudet. Innan dess (tillverkad 2007) var tickandet också tydligt.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag hade gärna haft en bil utan gasol där värme går på el & diesel, kylskåp och spis på el.

Jag har svårt att förstå den negativa inställning till gasol som många har. Enligt min mening är gasol ett mångsidigt bränsle med hög energitäthet, som dessutom – i många avseenden – är säkrare än bensin och diesel.

Dessutom: De flesta som erbjudit "gasolfria" husvagnar/husbilar har insett att diesel är det lämpligaste drivmedlet för spisen – inte el.

Pålle

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Jag har svårt att förstå den negativa inställning till gasol som många har. Enligt min mening är gasol ett mångsidigt bränsle med hög energitäthet, som dessutom – i många avseenden – är säkrare än bensin och diesel.

Dessutom: De flesta som erbjudit "gasolfria" husvagnar/husbilar har insett att diesel är det lämpligaste drivmedlet för spisen – inte el.

Pålle
Jag har egentligen inte något emot gasol i sig. Det är mer begränsningarna i möjligheter till flaskbyte/påfyllning. Vi står mycket fritt på vintern i fjällen. Där finns dåligt utbud att byta flaska likväl att fylla LPG. Samma sak gäller våra längre vistelser i alperna vintertid. Diesel går att tanka överallt och dessutom skulle tanken med diesel förhoppningsvis räcka betydligt längre än två P10-flaskor.

Toppen