• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akut på resa vattenpump slutat funka

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej nu behöver jag hjälp är ute med husbilen och när sambon står och sköljer disktrasan så slutar vattenpumpen gå. Jag hör brytarna i båda kranarna kollat säkring är ju samma som positionsljus och de funkar ju drar jag ur säkringen lyser de ej. Snurrat på hjulet i pumpen skakat om den. Kan pumpen bara paja så där. Eller kan det vara säkringen ändå. Sitter med vatten på kanna nu jobbigt. Toan spolar ej heller. Med vänlig hälsning, ulf
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

På en bekants husbil visade gråvattentankmätaren full tank trots att tanken var tom.

Vi kom på att pumpen styrdes av gråvattentanken genom att vi hade en kran öppen när vi slog av och till panelen ovanför dörren - då surrade pumpen till några sekunder för att sedan vara död igen. Detta hände efter vinterförvaringen

Han löste problemet genom att tanka upp gråvattentanken med vatten och sedan ut och köra så att det skvalpade runt.

//Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Om du inte har någonting att mäta med så kan det vara en bra idé att koppla loss pumpen och ge den 12v med någon kabel och se om den fungerar + och - spelar ingen roll i detta fallet, du hör om den surrar gör den det och det inte kommer vatten ändrar du bara + och - . Då kan du vara säker om det är pumpen eller problem med något annat.

Kolla säkringen genom att sätta den till en annan säkring som du ser att den fungerar t.e.x en lampa som inte drar mycket ström. Dra ur säkringen till lampan och ersätt den med pumpens säkring, lyser lampan då fungerar säkringen och du sätter tillbaka på rätt ställe.

Några meter kabel kan du säkert köpa på en välsorterad bensinstation dom kanske till och med har en 12v testlampa eller en voltmeter.

Kommer att bygga på min buss under hela förmiddagen och kommer hem igen kl 14.00
Det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig under denna tiden.

Juan
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Min vattenpump gick söder för några dagar sedan fick till svar att dem håller inte längre än max 2 år verkar stämma bara köpa ny 800 kr skit:mad:

Kan det verkligen stämma? Två år?
Köper bil för massor med pengar, sedan går saker sönder hela tiden, så besviken man blir! Två år borde gå att reklamera...annars skulle det gå på "goodwill" tycker jag.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej jag har bytt säkring vid toa och elblock hör brytaren i kranarna men pumpen är stendöd kan det vara något annat den är på 1,0 bar 15 l per minut jag har kollat på nätet hittat en av samma märke men 1,1 bar och 18 liter kan jag köpa den och hur byter jag själva vattenslangen verkar lätt men strömmen hittar ingen skarv var byts den
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Prova pumpen förs av allt om den fungerar ge den 12v och se hur den uppför sig .
En ny pump köper du på en marinfirma av mycket bättre kvalité än vad husbilarna har.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej idag sitter det en reich 15 l minut 1,0bar dränkpump hittar ingen med samma data har en.burstner ixeo674 2009
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Då vi inte likadana bilar, jag har 664 2010.
Så du tänkte köpa någon annan pump? Inte orginal från burstnerhandlare?
Jag tror inte det är farligt att sätta dit en lite starkare pump, då blir kanske duschen bättre. Om det ska vara backvemtil vet jag inte, men det kan väl inte skada?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Jag skulle vilja ha lite bättre tryck och den pump som sitter i min bil verkar sitta i de medta bilarna så det är ju ingen egen pump från burstner sim sitter i bilen möjligtvis lägger de på ett par spän på den
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Akut på resa vattenpump slutat funka

Hej den är dock på 0,5bar men ser exakt som min men det finns en på 19 l och 1,1.bar måste ju vara bättre men frågan är detta med backventil
 
Toppen