• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ad blue

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Det är uppenbarligen så att Fiat måste ha en luftficka i toppen av tanken, men att det inte är så svårt att överfylla. Jag har provat det själv på en OKQ8 - pumpen slog inte ifrån trots att jag ställt den på personbil - det rann ner för bilen. Tanken och mätaren överlevde - den gången.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är uppenbarligen så att Fiat måste ha en luftficka i toppen av tanken, men att det inte är så svårt att överfylla. Jag har provat det själv på en OKQ8 - pumpen slog inte ifrån trots att jag ställt den på personbil - det rann ner för bilen. Tanken och mätaren överlevde - den gången.

Märkligt, låter som en felkonstruktion av AdBlue-tanken ifall man kan tanka ovanför luftfickan.
Jag har aldrig sett något val på AdBlue pumparna, men det kanske finns på OKQ8, jag tankar bara på Såifa/Preem och där har jag inte sett något val.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Vi har en Fiat euro 6 150 hk 2019 men utan AdBlue, Inga problem vid besiktning, Det verkar inte vara så vanligt med det, när jag läser i detta forum, Varför är det ovanligt?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vi har en Fiat euro 6 150 hk 2019 men utan AdBlue, Inga problem vid besiktning, Det verkar inte vara så vanligt med det, när jag läser i detta forum, Varför är det ovanligt?
Därför att du bara får läsa om de som har problem. Om ALLA hade redovisat hur det går vid besiktning så hade du fått en sann bild över hur stor andel som har problem.

Fritidsfantasten

HBK Intresserad
Kommun
Örebro
Det är dessutom olagligt att programmera bort funktionen.

Vad betyder "Tyvärr så krånglar detta system extremt ofta"? Det rullar väldigt många fordon med fungerande AdBlue-system. Och många mil blir det. Jag påstår inte att det är problemfritt men det är som alltid felen man hör talas om.

Själv har jag snart kört 8000 mil med min husbil som har AdBlue. Utan problem. Men det uttalandet får jag kanske snart äta upp.
Absolut, det råder inga tvivel om. Hur pass "illa" det är i praktiken går dock att diskutera...

Samtidigt måste man ha kostnaderna i åtanke och allt vad det bär med sig. OM systemet krånglar, så behöver det oftast bytas ut vilket i materialkostnad vanligtvis överstiger 10 000 kr, lägg därtill arbetet (om man inte gör det själv). En exempel taget ur luften nu, men att "komma undan" med 4 000 kr gentemot 20 000 kr brukar vara relativt avgörande för de flesta.

Husbilar bör vara ganska förskonade dock, då de inte rullar på samma sätt som arbetsfordon eller dylikt.

Flurken

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024

Alltså jag är ingen regelivrare men vissa saker måste förbjudas. Har en vw personbil också med AdBlue. I manualen står tydligt att man endast får fylla antal liter som bilen anger i tanken, annars kan systemet skadas. Det är ju helt orimligt att man inte skall kunna ta en pump och tanka tills den slår ifrån. Råkar man överfylla med dunk så att det rinner över hela bilen skall det omöjligen kunna sabba systemet. Det är ju som om en mobiltelefon-tillverkare skulle skriva i manualen (som alla lusläser, såklart) att om man laddar över 97% går den sönder. Tillverkare borde inte få ställa krav som är orimliga vid normal hantering.

Toppen