• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac

Rosten12

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örebro
HBK-Nr
33521
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur många dbl. En Dometic FreshJet 2200 avger..går det att sova med AC:n påslagen? Tacksam för svar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Slängde ut vår nästan nya 2200, den startade/stoppade den hela tiden om det var svalare än 27 grader ute (var det varmare fungerade den/kylde bra) men den förde ett ”väldigt” liv. Har nu bytt till 3000 som ska vara väldigt mycket tystare o det ska vi sätta på prov i Kroatien i sommar.
2200 har felmonterad avfrostnings givare. Det är därför den slår av och på hela tiden.
Har flyttat den givaren på ett tiotal enheter med gott resultat.
 

Blomstrand

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
34999
Medlemskap
2025
2200 har felmonterad avfrostnings givare. Det är därför den slår av och på hela tiden.
Har flyttat den givaren på ett tiotal enheter med gott resultat.
Absolut, verkar vara så. Läste mycket om det förra sommaren när jag höll på att få spelet på ACn. Dometic måste ju rimligtvis veta om detta och det konstigt kan man tycka att dom inte åtgärdar detta, vore väl en enkel sak för dom att meddela ÅF och be dom fixa problemet ? Dock så återstår att den är ganska högljud (enligt vårt tycke) så vi valde att byta ut den då vi räknar att ha kvar denna husbilen i några år till.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har varken AC eller maxfan.... Ändå känns hb inte så varm på sydligare breddgrader om sommaren...
Täcker också styrhytten med en reflekterande filt, styrhytten brukar hundarna då gilla eftersom den blir svalaste platsen :spinny:;)

IMG_20210530_141955.jpg
 
Senast ändrad:

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Har provat att åka söderut vid ett par tillfällen utan AC och det är inget som vi kommer att göra igen. Vi har en Dometic FreshLight 2200 som vi är nöjda med. Störs man av den nattetid så låt den stå och gå tills det att ni ska gå och lägga er. När vi är nere kring Medelhavet så står vår ac på hela dygnet. Funkar mycket bra tycker vi. Lycka till!
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Vi har en Telair där kåpan på taket med åren blivit ful och väderbiten. Min tanke är att montera ner den och lacka om den. Någon som monterat ner och hur sitter den fast i själva maskineriet?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi har en Telair ... hur sitter den fast i själva maskineriet?
Har ingen, och inte monterat ner någon heller. Men hade bruksanvisningen nedsparad efter att funderat på att köpa en husbil, där en sådan var monterad. Tittar man på den bilden, ser den ut att vara skruvat underifrån, på utsidan med 6 skruvar. Så kanske så enkelt att man bara tar bort de 6 skruvarna och kan lyfta kåpan sen.

1683872230721.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du funderat över att måla kåpan på plats, på taket. En god rengöring och en riktigt god maskering. Sedan jobba med en god färg på spraytub en vindstilla dag. En bra färg på spraytub håller 5-6 år! Det hade jag övervägt. Har bytt takAC vid ett tillfälle för några år sedan. Då var arbetet värderat till 7 000:-. Bara ur och i! Men du är kanske som min fru..., hon hade insisterat på att jag skulle lacka insidan också! :D
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har ingen, och inte monterat ner någon heller. Men hade bruksanvisningen nedsparad efter att funderat på att köpa en husbil, där en sådan var monterad. Tittar man på den bilden, ser den ut att vara skruvat underifrån, på utsidan med 6 skruvar. Så kanske så enkelt att man bara tar bort de 6 skruvarna och kan lyfta kåpan sen.

Visa bilaga 228275
Hej.
Kollade på samma skiss fick samma tanke, tänker testa i alla fall hoppas det funkar.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har du funderat över att måla kåpan på plats, på taket. En god rengöring och en riktigt god maskering. Sedan jobba med en god färg på spraytub en vindstilla dag. En bra färg på spraytub håller 5-6 år! Det hade jag övervägt. Har bytt takAC vid ett tillfälle för några år sedan. Då var arbetet värderat till 7 000:-. Bara ur och i! Men du är kanske som min fru..., hon hade insisterat på att jag skulle lacka insidan också! :D
Kanske man skulle det när man ändå monterar ner den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske man skulle det när man ändå monterar ner den.

Tänk på att om du skall spruta på plats måste du täcka hela taket för att inte få färgdamm överallt. Ta hellre ned huven och jobba på marken.
Du behöver slipa den med fint slippapper, sedan finns det speciell grundfärg för plast, och använd billack på spray som täcklack, den har mycket bättre kvalitet, och tål uv-ljus och nedfall bättre.
 
Toppen