• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC kompressor i bilen

olivia

FD HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
I somras, när vi var ute på resa, började det lukta rök i vår husbil, kollade men hittade inget. Körde vidare, lukten försvann, och när vi kom hem åkte vi till verkstan och där konstaterades att det var remmen till AC kompressor som gått av.
Är det någon som vet om man måste byta både kompressor och rem som verkstan sa eller räcker det att byta bara rem.

Ewa och Bernt

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Sv: AC kompressor i bilen

Svårt att säga då flera faktorer kan göra så att
den remmen går av.

Trasig/skuren kompressor.
Trasiga/t /skurna/et lager i kompressorn.
Trasigt/skuret lager i remskivan på kompressorn.
Skadad remskiva på kompressorn.
Skadad magnetkoppling
Trasigt/skuret lager i vändrullar och eller spännrullar.
Andra aggregat som är trasiga som drivs av samma rem.
Skadad vevaxelremskiva.
Dålig rem. Torrsprickor mm
Yttre åverkan på remmen som tex sten som
studsat upp i rembanan och skadat remmen och/eller remskivor.

Jag har varit med om alla av dessa felen.

olivia

FD HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024

Okej, det var inte lätt. När vi var in på verkstan direkt när det hänt tyckte dom vi skulle åka och köpa en trisslott. Eftersom remmen gått av så kunde den tydligen åka in i motors och då hade den skadats.
Vi får åka in på en verkstad och låta dom avgöra vad som måste göras.
Tack!
Ewa och Bernt

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Näe det är en avancerad drivlina. :)
Går den av direkt så är chansen rätt liten att den
hamnar bakom vevaxelremskivan men om den går sönder
så att "ribborna" lossnar så kan dessa rätt enkelt dras in där bakom och in
genom kåpan och sedan följa med runt alla axlar med ett kamaxel/ventil
haveri som följd.
Ni hade iallafall tur. :)
Ja det är nog bästa att någon kunnig kollar på vad som orsakat
att remmen gått av. Remmen kanske kan berätta om den slirat vilket den
borde gjort om det varit röklukt, sedan får man titta på remskivor, rullar och
kompressor om någon är trasig.
Känner/hittar man inget fel så skulle jag byta alla rullar + spännanordning +
rem och starta upp motorn med en kamrat tittandes ner på remmen.
Starta kompressorn/AC:n och vara beredd på att slå av motorn och/eller
AC:n om något skulle hända.
Lycka till och varsågod. :)

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, lägg ström på magnetkopplingen och känn om kompressorn går att snurra på, vore kanske en bra början.

Det liknar lite en annan tråd om en generator.... Det är inte säkert att ex. en genertorn är trasig bara för att den inte funkar, om man orkar att kolla :p:. Ja jag vet, lite kryptiskt kanske, men så fort något händer så skall det bytas till nya delar rätt över och ofta utan koll till svenska fantasipriser, och kunder som inte vet så mycket om konstruktionen förväntas att bara svara JA utan motfrågor. :confused:.
Men det finns ju en del firmor som anstränger sig lite mer än andra.... Har jag hört talas om :p:.

Sorry, ja jag vet att jag är lite pessimistisk, men senaste året har jag blivit rådfrågad om så många stolligheter så jag börjar tappa förtroendet för det mesta i serviceväg.

M.v.h. JANKRO.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

På äldre kompressorer så går det att "snurra" yttre skivan
alltså den del som dras in mot magneten och på detta viset
går det att känna om kompressorn går att dra runt men det är ingen säker
test för att kolla om lager har blivit dåliga men man känner ju om kompressorn är helt stum eller går att röra.

Nyare kompressorer har ingen magnetkoppling utan regleras med att
ändra kolvarnas slaglängd och är således "kompressionslösa" i avstängt läge.
Man kan dock känna om lagren är trasiga men det ser man också då "brottytorna" runt centrum på remhjulet är trasiga och remhjulet snurrar helt fritt.
Lyckades en gång ha sönder en sådan. För mycket varvtal när kompressorn
slog till på full kylning. Pang sa det och inget AC mer.
Kompressor bytet fick firman betala. Tur att inte jag fick notan. :)

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Sorry, ja jag vet att jag är lite pessimistisk, men senaste året har jag blivit rådfrågad om så många stolligheter så jag börjar tappa förtroendet för det mesta i serviceväg.

M.v.h. JANKRO.

Jag är på hopplöst humör ikväll. 2ggr har jag skrivit 7rader men båda är raderade. Nu blev det 3st offtopic.
Tråkigt att höra att du också tappat förtroendet. Jag gör dock ett bra jobb men minst en om dagen gnäller på mej om kostnader, dåligt utfört arbete mm dom haft/fått på andra märken. Undrar vad kunderna säger om mej när dom är på fest hos polarna. Tråkigt att vara misstrodd. Inget agg mot dej JANKRO bara i allmänhet. Gillar alla din inlägg var det än handlar om.:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan tony, du hör troligen till den kategorin som man får förtroende för,
som jag skrev i förra inlägget.

"Men det finns ju en del firmor som anstränger sig lite mer än andra...."

Det blir ju svårare och svårare att både hitta fel och att laga dom, till stor del beroende på att elektroniken blandar in sig i nästan varenda mekanisk del i våra bilar.
Beroende på det så kunde man ju tycka att märkesfirmor och deras verkstäder skulle kunna hitta och fixa fel på ett smidigt sätt med hjälp av datorer och experter bara ett telefonsamtal bort.
Men när man märker att även de många gånger bara verkar gissa och byta delar på kundens bekostnad tills det funkar igen. Då dyker tanken upp att det skulle blivit billigare att köpt alla delar till EU priser och bytt själv, än att en verkstad har gissat sig fram till felet när garantierna är slut.
Jag har också sett så många dåligt och fult utförda arbeten av proffs på en del husvagns och husbilsfirmor så man fattar inget.

M.v.h. :) JANKRO.

Toppen