• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC bodel eftermontering

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
372
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Tack för infon.
Hittade inte din modell när jag gjorde en snabb sökning men faktiskt ett par andra. När jag läser infon om en de jag hittade så vill den ha ganska mycket ström 16-42amp/h skriver dom. Det bör ju betyda att man måste dra fram ett rejält kablage ända upp i taket. Vitsen skriver de är att man slipper inveter eller elverk men man tappar ju möjligheten att köra på 230V de gånger man har tillgång till landström så frågan är om det är så stor vits att ha en 12Voltare istället för 230V med inveterdrift.
Vad säger expertisen i gruppen?

Hälsningar
Peter

 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.212
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hej Rolf. skulle gärna veta mer om din installation. JAg har jagat Adria men får inget svar tyvärr om ritning för taket. kunde vi jämföra bil så kanske jag kan hitta rätt plats för min AC
Här får du ännu ett alternativ att begrunda, hur en AC kan vara monterad på en Adria Matrix 2015.

HG:s Skadeservice i Mantorp utförde jobbet och jag tycker, att dom fixade till det riktigt bra.
Inget synligt kablage i innertaket och vikten fördelas jämnt mellan väggarna till toa / dusch
och jag fick behålla alla spotlights och takluckor intakt.

Det enda som fick stryka på foten var den lilla vikdörren in mot sovrummet,
men det är inget som jag direkt har saknat.

Använder kanske inte AC:n alltför ofta, men det är ju en helt annan fråga...

IMG_9202.jpeg IMG_9203.jpeg
 

Gunhal

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
40460
Medlemskap
2024
Jag har en gammal husbil med en Dometic FJ 1100 takmonterad AC. Den fungerar inte som den ska. Den har både 12v likström och 240V enfas inkopplad, 12v förmodligen för styrning.
När jag slår på 240V går den igång, men troligen bara fläkten. Fjärrkontrollen ser ut att fungera, reaktion på alla knappar syns på displayen, men ACn reagerar inte, kan inte ens stängas av.
Någon som känner igen problemet - vad kan man göra?
 
Toppen