• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

F

F.d. 4220

Guest
Sv: 5G 2018

Läste för länge sedan att en vision för att få maximal täckning för 5G var att alla hushåll skulle få en 5G-repeater installerad vid fiberuttaget.

Om det fortfarande är den gällande visionen så torde det innebära att alla utan fiber behöver förlita sig på att det finns grannar tillräckligt nära med fiber, förutom de vanliga masterna.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Är detta tanken med 5G ??
Din tanke kanske..

Ibland formulerar du dig så olyckligt så att man lätt kan förledas att tro att det är fakta..;)

Det är aktörerna bakom 5 G som förutspår detta, varför lägger de ned ca 100 miljarder per år i forskning och utveckling om de själva inte är övertygade att endast 5G kan tillgodose kommande teknik?

Varken du eller jag kan påverka det faktum att tekniken utvecklas i rask takt.

Fasta kablar vare sig det gäller koppar eller fiber är en parentes i sammanhanget, frågan är bara hur många år parentesen varar.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Fasta kablar vare sig det gäller koppar eller fiber är en parentes i sammanhanget, frågan är bara hur många år parentesen varar.

Kortade lite.

Ja det påståendet kommer med all säkerhet varken du eller jag att få reda på eftersom våra liv med all säkerhet ryms inom den parentesen ;)

Helt klart kommer 5G att innebära bättre möjligheter för mobil kommunikation precis som 4G gjort eller i alla fall gör på pappret. Vårt land är dock väldigt glest befolkat i stora delar av landet. Där förlitar jag mig knappt på 3G.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det är aktörerna bakom 5 G som förutspår detta, varför lägger de ned ca 100 miljarder per år i forskning och utveckling om de själva inte är övertygade att endast 5G kan tillgodose kommande teknik?

Varken du eller jag kan påverka det faktum att tekniken utvecklas i rask takt.

Fasta kablar vare sig det gäller koppar eller fiber är en parentes i sammanhanget, frågan är bara hur många år parentesen varar.


Vad sägs om att presentera lite fakta/källhänvisning som visar att de som ligger bakom 5G påstår att 5G tekniken skall "pensionera fasta kablar helt och hållet" ?

Att du själv tror/vill/hoppas det är ju trevligt men det blir lätt lite fel (och farligt) när glada amatörer tar reklamsnack från marknadskrafter och vrider om det till absolut fakta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det verkar som om fiberfanatikerna kom av sig!

Nja, det känns bara så ointressant att sitta och jämföra en teknik som inte ens finns ännu med en teknik som finns och är tillgänglig redan idag.
Vi kan väl väcka den här tråden igen om 5-6 år då 5G beräknas vara någorlunda tillgänglig för en del av oss vanliga dödliga.

Även jag ser fram emot 5G som en ersättare till 3G och 4G när den tiden kommer men det hjälper ju ingen idag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Fint med 100 GHz forbindelse mellom basestasjoner/noder i 5G nett, men det vil muligens forutsette fri sikt eller svært minimal vegetasjon. Avstand mellom nodene blir og svært begrenset, men fullt mulig. En full mesh routing på IP ver 6 kan og fungere. Kul programmering av roamingen mellom noder for en terminal i full fart (500 kmh er EU kravet). Selv laveste bærefrekvens for node til node setter store begrensninger på avstanden mellom noder.

Ser for meg en node i hver eneste gatelykt og gatelykter eller nodemaster langs alle veier. Testing er en ting full skala utbygging noe helt annet. Noe som også er spennende er hvilken hastighet og kapasitet som oppnås ved bærefrekvenser under 1 GHz - spesiellt 450 MHz båndet som en må regne som aktuellt for de nordligste län i Sverige.

For mer teknisk bakgrunn les 5 Things You Should Know About 5G Cellular | Line of Sight og artiklene som denne peker til.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Det verkar som om fiberfanatikerna kom av sig!

Jag ser den diskussionen som avslutat när du efter jag upprepat två enkla frågor snart 10 gånger i flera trådar utan tillstymmelsen till svar.

Men jag gör ett försök till:

Du verkar ju ha tillgång till spåkula så svara gärna på följande:

När kommer 5g vara tillgängligt för alla och i övrigt vara bättre än dagens fiber? Då menar jag fri surf, acces utifrån och en månadskostnad på ett par hundralappar. (Vi kan ju ta Torlarp som ett exempel, en by 3km utanför Lagan där jag bor och endast 4km från E4an värt att nämnas är att man knappt har 3G täckning där nu men fiber är på ingång.)

Och vad menar du att man ska göra innan den dagen kommer?

Uppenbara skillnader som att ett helt område måste dela på samma frekvensspectra med trådlös teknik jämfört med fiberlösningen där var och en har tillgång till hela spektrat kan vi ju diskutera senare.

/Peter
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

På tal om kom av sig...

Jag hade inte räknat med att få några svar på mina frågor men några nya halvt ovidkommande visioner om hur 5g kommer att bli trodde jag nog skulle komma i alla fall!

//Peter
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Från mej får du bara en gäspning :)
Jag har fiber hemma och 4G i husbilen. Räcker gott och väl för mina behov. Visst kan 5G bli kul, men för mej kräver det även nya grejor och andra mer krävande tjänster för att jag ska bli intresserad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Hörde på vår vägförenings årsmöte i går att vi kanske ska få fiberanslutning - och då kanske redan nästa år.

De som provat på mobilt bredband här på landsbygden (knappt 2 mil från Uppsala centrum) har i bästa fall samma hastighet som vi har via ADSL.

Att vänta 10 - 15 år på 5G-täckning här, känns inte som någon lösning...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.897
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Dom där herrarna verkar ha en helt annan spåkula än vad vår Knarrevik har :D.

Det står bl.a att de räknar med en hastighet på 100Mbit/s på 5G

Hmm. För att mobilt bredband ska få kallas för 4G så måste det leverera 100Mbit/s !!

Vem har det, inte jag iallafall, jag är glad när jag kommer upp i hälften 50Mbit/s.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5G 2018

Är det verkligen någon som tror att 5G någonsin kommer till landsbygden? Det finns massor av platser som inte har täckning av något slag fortfarande, och 5G kommer att kräva ett ännu finmaskigare nät av sändare än sina föregångare för att fungera.
Är 5G till privatpersoner överhuvud taget ett behov, eller något som skapas för att få oss att återigen köpa nya prylar?
 
Toppen