• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Stockholm kommer att få den nya generationens mobiltelefonnät 5G redan år 2018. Det är resultatet av ett samarbete mellan Teliasonera och Ericsson som presenterades på en presskonferens i Stockholm i dag.

Teliasonera och Ericsson genomför nu tillsammans tester och utveckling av den nya tekniken med ambitionen att kunderna i Sveriges och Estlands huvudstäder ska kunna utnyttja tekniken under 2018.

Revolution för industrin
Enligt Ericssons VD Hans Vestberg innebär 5G framför allt en revolution för industrin:

– Fler och fler företag kommer att dra nytta av uppkoppling och digitalisering säger han i en kommentar. Tillsammans med Teliasonera byggde vi det första 4G-nätet i världen år 2009. Nu kommer vi att ligga i framkanten av utvecklingen då det gäller 5G.

Stora samhällsförändringar
Vem som än blir först med den nya mobiltelefonteknologin kommer den att innebära mycket stora förändringar för samhället. Ett exempel är bilindustrin där det nu pågår arbete med den förarlösa bilen som förutsätter att bilen ständigt är uppkopplad i realtid.

Enligt en rapport från Ericsson kommer 5G-tekniken att få ett snabbt genomslagoch det kommer i slutet av år 2021 att finnas 150 miljoner användare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Så länge inte mobilnätet har fullgod kapacitet över hela riket, kommer det att finnas behov av andra överföringstekniker.

Sitter på landet utanför Uppsala. Inne på kontoret har jag en fladdrande "pinne", och det händer ofta att telefonsamtal bryts. I ett svåråtkomligt hörn av trädgården är det tre "pinnar". Skulle gärna vilja ha fiber, men får nöja mig med ADSL.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Är fibernätet till slutanvändaren överspelat?

Nej knappast!
Varken idag eller 2018. Pratar vi mobilitet o mobila noder så är naturligtvis radiokommunikation överlägset. Men inte stationärt. Det har att göra med två saker, kontinuitet o bandbredd. Ett fibernät kan garantera en bandbredd på varje nod medans man på radionätet har flera brukare på varje (jämför switchade nät kontra nät med hubbar.

Sitter just nu med 1000/100 Mbit/s och en svarstid på 3ms samt förstås helt fri datamängd. Det idag 2015 och fibern har ingen gräns för framtida fart.
Det är bara att uppgradera ändarna så 2018 är framtiden även för fiber.

Men som sagt för mobilt 5G och för fasta noder med stora krav fiber.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Är fibernätet till slutanvändaren överspelat?

Jag ser verkligen fram emot att få 5G om det löser alla problem. Om några år. Om jag fortfarande lever då. :cool:

Jag bor centralt i en mellanstor stad - Växjö. Jag har fungerande GSM i hela huset. 3G funkar ganska tillförlitligt i några rum. 4G fungerar ibland även inomhus men oftast inte.

Som tur är har jag egenproducerad wifi via fiber som är helt pålitlig.

Den teknik jag ser fram emot är att kunna köra mobiltelefonin via min egna wifi. Den tekniken finns nu och flera svenska operatörer överväger att erbjuda den.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Jo man tackar förarlösa bilar via 5G, låter spännande :swoon:

4G har varit med sen 2009 och fortfarande måste många välja 3G för att få acceptabla kopplingar, Sverige som till 99% består av "vildmark" kommer nog inte uppnå målet "bredband till alla", såg på nyheterna att nu är pengarna slut också, taskigt för dem som inte fick plats på det tåget. :(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Man kan undra varför Kina m.fl. satsar på 5G och inte fiber?
Kommer många av oss att sitta med "Svarte Petter"?

EU och Kina har bestämt sig för att enas om en gemensam 5g-definition före årets slut. Avtalet undertecknades i måndags av EU:s it-kommissionär Gunther Oettinger och Kinas näringsminister Miao Wei.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Kan det bero på att det är vissa problem med att gräva fiber till alla hushåll i ett överbefolkat land och att man därför nöjer sig med "det näst bästa"?

Hellre Svarte Petter än ingen Petter alls på 5-8 år. Livet är för kort för att vänta på något gott...
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Stora oklarheter runt Telias 5g-löfte till Stockholm

Citat: Men hur pass utbyggt ett 5g-nät kommer att vara, hur omfattande spridningen blir eller hur användningen kan komma att se ut finns inga tydliga svar på.

Citat: Därför pratar företagen om att "uppleva" 5g, det handlar alltså inte om bred lansering av en ny generations mobilkommunikationsteknik.

Är man i branschen som jag så genomskådar man lätt denna "lansering"...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Är man i branschen som jag så genomskådar man lätt denna "lansering"...

Är det inte just "branschen" som har vilselett oss att fiber är det enda rätta?
Hade det inte varit bättre att förbättra kapacitet och täckning på det befintliga nätet?

Det har talats om bondfångeri i samband med fibernät på landsbygden eller är det bara ren och skär okunnighet?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Knarrevik, detta om fiber vs 345g har vi diskuterat många gånger tidigare och du har ännu inte förstått skillnaden. 3G 4g 5g är bra när man är ute på resa, tex i husbilen. Annars när man vill ha obegränsad kapacitet så är fiber överlägset. Ett exempel från mitt liv är när vi i höstas åkte med husbilen en helg. Dåligt väder så vi var inne fredagskvällen och tittade på spåret och skavlan och sedan lite Netflix. Andra kvällen likadant men då sa vårt sk. "Bredband " stopp. Vi hade förbrukat 10gb på det på fredag fulladdade kontantkortet. Bara att slanta upp 159kr till så man klarar hela helgen. Det kostar alltså 318kr för 4g bredband en helg. Hemma har vi fiber 100/100mb med obegränsad förbrukning. Vad skulle det kosta med 4g och 500gb i medelförbrykning/månad?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Det är det framtida mobila nätet jag talar om inte gårdagens nät med kapacitetsbrist och dålig täckning.

Om man lyssnar på TV-nyheterna idag förstår man lite bättre vad ett framtida 5G-nät står för. Inom några år 6G och 7G.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Är det inte just "branschen" som har vilselett oss att fiber är det enda rätta?
Hade det inte varit bättre att förbättra kapacitet och täckning på det befintliga nätet?

Det har talats om bondfångeri i samband med fibernät på landsbygden eller är det bara ren och skär okunnighet?

Mja, "branschen" vill tjäna så mycket som möjligt på varje abonnent. Och då är mobil kommunikation idealiskt. Fiber med obegränsad datatrafik är däremot ett exempel på obehaglig affärsmodell...

Och "branschen" är i mitt fall inte mobiloperatör eller fiberleverantör utan IT-branschen i allmänhet. Med insikt i hur affärsmodeller och varumärken byggs ler man ofta i mjugg...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Som jag tolkar det så kommer framtida 5G att ge högre hastighet.
Vad ska vi med den högre hastigheten till?

För mej är det alltid datamängden i mobilt bredband som begränsar vad jag kan/vill göra :(

Personligen tar jag fri datamängd före högre hastighet, hastigheten i 3G räcker för det mesta till för mina behov, Netflix, Dreamfilm m.m.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

För det kan väl inte vara så att operatörernas drivkraft bakom 5G är IOT?

IOT = Internet Of Things = att alla pryttlar ska vara uppkopplade = Inte en abonnent per personnummer utan massor av abonnemang per person

Nej, så beräknande kan väl ingen vara :twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 5G 2018

Jo, kan så vara!
När telefonen kom till Sverige för ca 140 år sedan var tanken att det skulle räcka med en telefon i varje tätort. Hur det gick har vi facit på.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Och att Telia vill förbättra sin image och flytta fokus från mutor i Kasachstan till att visa hur duktig och framåt man är.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: 5G 2018

Nja, man kan väl vara lite luttrad?

Kommer ni ihåg för 6 år sedan, vilket himmelrike det skulle bli med 4G?
Wow. Så snabbt. Till så många. Hur blev det?
Inte så särskilt mycket snabbare än 3G i praktiken (till alla).
Och en massa master.

Ju högre frekvens, desto kortare räckvidd, desto flera master.
I stan ja. Men landsbygden då?
Jag kan dock inte klaga, får dock 30-40 mbit/s ned. För det mesta. Men långt ifrån löftena 2009.

Löften, löften, löften - utifrån de senaste sex årens erfarenhet:
Lär vi oss aldrig?

5G? 2018? Med superhastighet? Bull shit. Kom igen år 2026 kanske.
För stora reella steg i mobilnätet talar vi om 10-årscykler - tror jag.

Fibernät kommer att var långt överlägsna mbit-bärare under mycket lång tid framåt!
Som någon sa, bara att öppna tratten in så går dom ännu snabbare.
Infrastrukturen är på plats. Och redan nu 100/100 mbit/s.
 
Senast ändrad:
Toppen