Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!
Jag har ibland sett hur folk kan slirat på kopplingen väldigt mycket, särskilt i samband med backning och manövrering. Med högt motorvarv till det faktiskt har luktat bränt. Nästan rusande motor som en japanska minbil med symaskinsmotor.
Jag minns från Lumpen då vi tränade på att köra tunga blir, befälet sade att en sådan här tung lastbil slirar man inte på kopplingen med, släpp upp och kör på låg växel bara.
Våra husbilar har ofta ganska låg backväxel och etta.
Det går att "finmanövrera" och backa med motorn på tomgång och oftast helt uppsläppt kopplingspedal.
Jag misstänker att många förare kan slita ut kopplingen i förtid, genom vanor från personbilen.
Sen är det ju en bra fråga vad som är utslitet?
Friktionsmaterialet på lamellen?
Tryckplattan?
Eller kanske hög temperatur har bränt slut på friktionsmaterialet.
Man kan även tänka sig att hög värme kan löpa ur (värme tar bort härdningen) fjädrarna så att trycket lamell till tryckplatta, minskat, börjar det sedan att slira så går det fort utför.
Ni som byter koppling be att få tillbaka utbytt material från verkstaden, för att kunna examinera den, eller be att få reda på vad som var kass och varför i den utbytta kopplingen.
Sist men inte minst får man kanske kontrollera justeringen.
Modernare bilar har säkert självjusterande slavcylinder i urtrampningslagret.
Andra helt mekaniskt, eller hydraulisk koppling som går att justera.
Roy