Din förklaring till den vikande nyförsäljningen av husbilar beror alltså på att marknaden helt enkelt är mättad. Ja, kanske det, men det första gången jag ser just det argumentet och förespråkare för branschen är vad jag förstår inte av samma uppfattning. Tvärtom.
Under 2020 har det visat sig att även den svenska marknaden visat ett ökat intresse för den mobila fritiden, det visar sig som du skriver, bl.a. i tomma lador vad gäller begagnade husbilar ute hos husbilsförsäljarna. Enligt uppgift har sidoförsäljningen av importerade begagnade husbilar också haft ett lyckosamt år.
Passar på att presentera Topp 5 i Europa, som har högst ökning av nyregistrering av fritidsfordon, i perioden januari-september 2020:
Husbilar
1. Österrike + 46%
2. Danmark + 44%
3. Tyskland + 33,9%
4. Nederländerna + 16,6%
5. Finland + 15,7%
Totalt i hela Europa har registreringarna ökat med 13%, i Sverige har nyregistreringarna minskat med 1,7% under samma period.
N.B. Finlands ökning på 15,7%, Finland är det land med flest husbilar per capita i Europa och borde därmed vara en mättad marknad före Sverige.
Husvagnar
1. Finland +15,8%
2. Danmark +12,4%
3. Sverige +9,3%
4. Tyskland +3,7%
5. Österrike +1,3%
Totalt har registreringarna i Europa minskat med 5%. Kan inte hitta mera aktuella siffror, men 2015 så var Sverige det husvagnstätaste landet i Europa och eftersom vi i år fortsatt ligger på 3 plats, så talar mycket för att vi fortsatt behåller 1:a platsen.
Källa: EFCO&HPA,ECA
Nej, jag tror inte på att den svenska marknaden är mättad, tvärtom. Tycker de här siffrorna istället visar på den olyckliga skatten som bara drabbat oss i Sverige är orsaken till det negativa resultatet.
Tommy