• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4011 nya husbilsregistreringar 2020

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vi vet väl inte om det blir färre ny husbilsägare i Sverige bara för att det inte säljs så många nya hb. Troligen importeras det en hel del utländska, äldre, hb som slipper de knasiga skatterna på nya hb. Och de nya, renare o bättre hb säljs i t.ex i Tyskland. Finns det siffror på hur många utlandsregistrerade hb som fått svenska regnummer i år?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Din förklaring till den vikande nyförsäljningen av husbilar beror alltså på att marknaden helt enkelt är mättad. Ja, kanske det, men det första gången jag ser just det argumentet och förespråkare för branschen är vad jag förstår inte av samma uppfattning. Tvärtom.

Under 2020 har det visat sig att även den svenska marknaden visat ett ökat intresse för den mobila fritiden, det visar sig som du skriver, bl.a. i tomma lador vad gäller begagnade husbilar ute hos husbilsförsäljarna. Enligt uppgift har sidoförsäljningen av importerade begagnade husbilar också haft ett lyckosamt år.

Passar på att presentera Topp 5 i Europa, som har högst ökning av nyregistrering av fritidsfordon, i perioden januari-september 2020:
Husbilar
1. Österrike + 46%
2. Danmark + 44%
3. Tyskland + 33,9%
4. Nederländerna + 16,6%
5. Finland + 15,7%
Totalt i hela Europa har registreringarna ökat med 13%, i Sverige har nyregistreringarna minskat med 1,7% under samma period.
N.B. Finlands ökning på 15,7%, Finland är det land med flest husbilar per capita i Europa och borde därmed vara en mättad marknad före Sverige.

Husvagnar

1. Finland +15,8%
2. Danmark +12,4%
3. Sverige +9,3%
4. Tyskland +3,7%
5. Österrike +1,3%
Totalt har registreringarna i Europa minskat med 5%. Kan inte hitta mera aktuella siffror, men 2015 så var Sverige det husvagnstätaste landet i Europa och eftersom vi i år fortsatt ligger på 3 plats, så talar mycket för att vi fortsatt behåller 1:a platsen.
Källa: EFCO&HPA,ECA

Nej, jag tror inte på att den svenska marknaden är mättad, tvärtom. Tycker de här siffrorna istället visar på den olyckliga skatten som bara drabbat oss i Sverige är orsaken till det negativa resultatet.

Tommy
Det riktigt intressanta är ju att se hur utvecklingen sett ut i alla Europeiska länder du namnger under perioden 2015-2017. Vi följer inte andra marknader utan ibland leder vi och ibland ligger vi bakom. En evigt uppåtgående försäljning av det slaget vi sett i Sverige under hela 2010-talet leder till både strukturella utmaningar och till infrastrukturella utmaningar. För den som rört sig i landet under senare år så inser vi att det krävs omfattande investeringar vad gäller både ställplatser och nyutvecklade lösningar på campingar för att det inte skall sluta med kaos och irritation.
Om trängseln fortsätter som de senaste två åren uppvisat så kommer intresset för HB att dramatiskt minska OCH det vore synnerligen olyckligt. Skatten är ett "icke problem" i relation till den omfattande investering som en husbil omfattar OCH dessutom redan löst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det riktigt intressanta är ju att se hur utvecklingen sett ut i alla Europeiska länder du namnger under perioden 2015-2017. Vi följer inte andra marknader utan ibland leder vi och ibland ligger vi bakom. En evigt uppåtgående försäljning av det slaget vi sett i Sverige under hela 2010-talet leder till både strukturella utmaningar och till infrastrukturella utmaningar. För den som rört sig i landet under senare år så inser vi att det krävs omfattande investeringar vad gäller både ställplatser och nyutvecklade lösningar på campingar för att det inte skall sluta med kaos och irritation.
Om trängseln fortsätter som de senaste två åren uppvisat så kommer intresset för HB att dramatiskt minska OCH det vore synnerligen olyckligt. Skatten är ett "icke problem" i relation till den omfattande investering som en husbil omfattar OCH dessutom redan löst.

Jag håller med om mycket om det du skriver, men något jag inte förstår är varför det skulle vara så olyckligt om intresset för husbilar skulle avta?
Vore inte det snarare en lösning på många problem?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej Montreal, ber om ursäkt men missat dina frågor. Du har rätt i att de skulle kunna vara lösningen MEN att intresset är gott och tilltagande säkerställer ju faktiskt många saker både i relation till utveckling av bilar, utrustning, nya ställplatser och annorlunda campingplatser och givetvis
värdet på den begagnade fordonsflottan.
 
Toppen