• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4.600 husbilar på blocket...

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det har du helt rätt i aake. Men det säljs dock drygt 4 tusen nya bilar varje år. Enligt de handlare jag träffat säljs mer än 50% med finansierig. En billigare begagad premiubil minskar mindre i värde varje år då någon annan redan tagit smällen på de första 50% so bilen minskar snabbt de första 3 åren
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Jag satt på Blocket för några dagar sedan och förundrades av prisbilden.
I prisspannet 300-350.000 är det mestadels 2008 och äldre. Oavsett om man får den såld eller inte så borde en välutrustad 2012:a i alla fall dra till sig fler intresserade för samma pengar. Det är många som försöker få ut så mycket som möjligt för att minska värdeförlusten, själva köpte vi oss fria från den genom att betala motsvarande mindre i Tyskland.
Jag är ju inte dum, jag förstår ju att finansbiten kan vara svår för många.

Peter :)
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Fordon från andra länder har blivet en stor inkomst inom Sverige, när det ska avta är det ingen som vet i framtiden. Det är köpmarknaden som styr detta, när marknaden blir mindre och prisbilden blir lika i länderna är det många som förlorar stora summor /Bernt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det är verkligen tråkigt för de 50% som har en större del på kredit i sitt "nyförvärv" och av olika anledningar måste sälja.

Av alla dessa tusentals som inte blir sålda i höst, vad tror man att värdet är nästa år, ännu ett stort tapp tyvärr, för att om x antal år jämna ut sig mot eu-marknaden. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och anpassa sig till prisbilden, tyvärr.

Det kostar att ligga på topp:oops:
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Jag fundera på varför man alltid är missnöjd över priset på något. Aven om vi är medlem av EU finns där stora olikheter på lön, moms och skatt.
For 8 år sedan flyttade vi hit från Danmark då jag skulle börja på en ny position i moder bolaget (jag jobbade i det Danska försäljnings bolag föra vi flyttade hit).
Alla dom Svenska som jag pratade fattade icke att vi flyttade hitt med den höge skatt som man betalar i Sverige. Faktum är att jag fick samma lön i SEK som jag fick i DDK i siffror. Men första gång jag fick min lön hade jag ca. 40 % mer med hem. Alltså Sverige har inte en hög Skatt.
Vi kan tro att det är husbils försäljare som sätter priset. Men det är det icke, det är marknad som bestämmer priset. Kanske husbilen är billigare i Tyskland. Men hur är det med den fasta kostnad värja månad är den höger. Jag vet att även bilar är billigare i Tyskland. Men den månatlig kost är något höger. Försäkring som innehåller vägskatt är mycket höger an i Sverige. Så jag tror att på, att kollar man utgiften totalt set i förhållande till inkomst, skatt, underhåll och drift så har svensken och tysken samma kost. Man tar ut den pris som marknad kan betala. Det alltid varit på det sätt och det kommer det också att vara framtiden.
Det är konsumenterna som acceptera prisen, där fastställer marknadspriset.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

När vi då är inne på avvikelser i länders ekonomi/förutsättningar... ;)

Det skiljer 7.17% efter lön/genomsnitts månatliga utgifter till Sveriges fördel, genomsnitts Svensk har således den summan mer över än vår Tyske kompis.
//Källa Okt. 2014: Cost of Living

Med det till hands och då hänsyn till 6% lägre mervärdesskatt i Tyskland, ger detta en del i förklaring till prisskillnad.
= Ett lägre (pressat) pris i Tyskland på likvärdig produkt!

Men är den skillnaden så avvikande att det på en beg. bil -08/-09 byggd på Ford chassis skiljer över 100.000 - 150.000Kr? (~ 30-40%)

Visst, det skiljer 3-4000mil på mätaren, dock full Tysk servicebok, är dessa mindre körda milen på det Svenska fordonet värda den summan?
Tyskt fordon är dessutom utrustat med Oyster 85 parabol och dieseldriven motorvärmare & vinterhjul... (ytterligare 30-40")

Ekonomiska olikheter till trots, det skiljer så mycket på likvärdiga bilar; blocket/mobile.de att det är svårt att rättfärdiga ett köp i Sverige...
Dock inte Alla, men i det stora hela, de flesta.

Helst av allt köper jag, när det går trots kostnadspåslag, av lokala handlare! (service)
Skall vi se Sverige i helhet får blocket ses som vår "lokal" handlare med såpass avvikande högre prisbild att storköpet (Tyskland) "några" mil ifrån (tyvärr) får affären...

Vänl. Magnus
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

För oss är det ointressant om handlaren är i Örkelljunga eller Mannheim, det är bara i samband med semestern som man åker längre från hemtrakterna. Tyskland "måste" man ju mer eller mindre åka igenom på väg ner till Medelhavet (vilket är målet för våra semesterresor).

Peter :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Kanon nice Peter att ni kunde kombinerade ert husbilsinköp i Tyskland med semester söder över!

Har tyvärr inte den tiden i höst/årsskiftet så det får bli, om inget trevligt dyker upp på blocket, en t/r Tyskland med enbart shopping! :wink:

MS


För oss är det ointressant om handlaren är i Örkelljunga eller Mannheim, det är bara i samband med semestern som man åker längre från hemtrakterna. Tyskland "måste" man ju mer eller mindre åka igenom på väg ner till Medelhavet (vilket är målet för våra semesterresor).

Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Kanon nice Peter att ni kunde kombinerade ert husbilsinköp i Tyskland med semester söder över!

Har tyvärr inte den tiden i höst/årsskiftet så det får bli, om inget trevligt dyker upp på blocket, en t/r Tyskland med enbart shopping! :wink:

MS

Vid köpet flög jag ner. Det var vid eventuell service på annat än det som har Europeisk garanti jag tänkte på. Det är väl dom grejorna som skulle vara värt lite grann om man köpte lokalt.
Men med tanke på prisläget så kommer det aldrig att bli aktuellt.

Peter :)
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Så sant som det är sagt.....Av bekvämlighet så köper folk gärna produkter eller tjänster på orten eller i dess närhet...
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

I bland är det väldigt svårt att få reda på vad marknadspriset på ens egen bil är.
För över 1 år sedan köpte vi våran fiat burstner levanto a530 -08 rullat 3500.

Vi letade och letade men hittade ingen likadan, vi deal om priset och efter vår budget.
Slut pris blev 267000 kr.
Nu ett år efter så har vi hitta en likadan i stockholm
Bürstner Levanto 530 Alkov Två dubbelsängar - Byt Bil!

Överpris?? eller har vi haft riktigt flyt... troligen är bilhandlaren helt ute och cyklar.
Men väldigt svårt att sätt ett pris när det inte finns knappt några till salu!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Ja, i brist på prisstatistik från husbilsförsäljningarna i Sverige så tycker man ju att handlarna skulle kunna luta sig mot priserna i Tyskland när dom sätter priset här hemma. Där är ju utbudet större och det går då lättare att bedöma marknadsvärdet.
Nu verkar det ju vara rena lotteriet när de sätter sina priser. Ibland undrar man om det görs på firmafesterna..

I slutändan är det ändå vi som köpare som skall sätta press på handlarna. Vi måste själva anstränga oss och skaffa oss en "bred" uppfattning om bilens värde. Att säljaren säger att det är ett "bra pris" är inte värt ett skit när den sen skall säljas eller bytas in.
Är man intresserad av en bil kan man jämföra med tyska bilar på mobile.de och kanske lägga på 10-20% när man jämför priset så ser man om handlaren i Sverige lever i det blå.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Jag tycker rent allmänt att priser på nya husbilar tenderar att vara rent ut sagt hutlösa det är fan inte mycket man får för 900.000-1.000.000 om man skall
vara helt ärlig och att dom sedan sjunker till halva värdet på några få år är inte att undra på faktiskt . Jag tycker synd om dom som köpt nya bilar med en stor del på kredit kan inte vara kul att se sina slantar smälta bort på så kort tid.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

En annan sida av saken är att husbilar nästan aldrig blir helt värdelösa, till skillnad mot personbilar. Även riktiga vrak tycks finna köpare.

aake
 
L

linde

Guest
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Finns det någon hemlig prislista på begagnat som handlarna går efter?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

En annan sida av saken är att husbilar nästan aldrig blir helt värdelösa, till skillnad mot personbilar. Även riktiga vrak tycks finna köpare.

aake

Går man in på handlarnas webbsidor och tittar ser man en massa bilar äldre än 20 år där man fortfarande vill ha runt 200 tusen. Det hade varit ok om det gällt renoverade och omtätade bilar utan rost och med fräscha drivlinor. Nu gäller det dock bilar som brukats och möjligen tvättats. En sådan bil är ett renoveringsobjekt i vardande och borde kanske kosta 50 tusen. Tittar man på vad de kallar reparationsobjekt är det ofta ren skrot som i princip kräver att man byter allt. Trots detta begär man 100 tusen minst. Här pratar vi rent skrotvärde på kanske några tusen. Tyvärr luras många nybörjare att köpa dessa 200 tusen kr bilar som ofta måste helrenoveras inom ett år eller två. Det blir lika dyrt som nya bilar i årskostnad. Ok vissa kan och vill lägga många hundra och kanske tusen timmar på renovering men de som klarar detta och har möjlighet är få. De övriga blir bara lurade och återkommer nog aldrig mera till husbil.:( Husbilsbranchen är en mycket lurig branch full av rövare som vill göra snabba pengar. Detta finns också hos stora och välrenomerade handlare:( FN vet om det finns någon heder kvar. Vissa katter kanske är litet grå men de flesta är nog kolsvarta:mad:
 
Senast ändrad:
Toppen