• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4.600 husbilar på blocket...

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Nästan 16.000 husbilar (diesel drivna) på mobile.de

Är det köparens marknad?

Något som dock får mig lite konfunderad är de bilar som säljs begagnade i Sverige.
Dessa ligger fortfarande mellan 25-40% över priset för likvärdigt fordon i Tyskland.

Oftast är husbilar i Tyskland dessutom betydligt mer utrustade. Parabol/drag m.m.
Det kan förvisso skilja mil på Km-mätaren, men ingen avsevärt stor skillnad!
Eurokurs till trots, (1kr sedan 2012) är det fortfarande betydande skillnad på jämförbara fordon...

Kanske skulle man börja ta hem bilar på beställning mot ett fast arvode? ;)

Just nu blir det en billig bil för egen del, 7st sovplatser, 7m.
Drag, Automatisk parabol, dieseldriven tillsatsvärmare, -10a för under 300.000

Finns inte jämförbart fordon på blocket för liknande pengar!

Mvh. Magnus
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Många som tittar på din annons, men ingen som tar kontakt med dig, förutom någon engelskspråkig med ett skumt upplägg
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Hej larsemil

Kan detta bero på utgångspriset, antar att du satt ut en annons på blocket?

Med internet till förfogande, det som driver bl.a. HBK,
är det ju endast några knapptryckningar till en jämförelse på bl.a. mobile.de.

Idag kan vi nog inte sitta still och anta att blocket skall göra jobbet åt oss!
Jag köpte tex. flera internet siter med egen annons gällande min Crescendo.

Dessutom låg jag i paritet med vad motsvarande fordon kostade i Tyskland. = Såld!
Vänl. Magnus

Många som tittar på din annons, men ingen som tar kontakt med dig, förutom någon engelskspråkig med ett skumt upplägg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det pris många begär på blocket är nog ofta en önskedröm. De säljs nog inte till de priserna.
Tittar man på mobile finner man att privatpriserna ligger 10-20% under vad handlarna begär.
Det är fortfarande stor skildnad mellan tyska och svenska priser men den har idag minskat till kanske 20%. Förr var den ibland över 30. Som en sammanfattning kan man nog säga att värdet på en ny bil halveras på 3 till 4 år och det vill nog inte så många kännas vid. Handlarna har nu förstått detta och bjuder därefter men för många blir detta en obehaglig sanning.
Att köpa en nyare ny husbil ger några trevliga men mycket dyra år. Detta kommer nog att visa sig på nyförsäljningen ganska snart när folk förstår att nya bilar kanske förlorar kanske drygt 100 tusen om året. Det blir etremt dyra mil och helger:(
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Beredd att ställa upp på din ide, Magnus tror säkert att vi skulle få fullt upp..
Olle.

Det finns redan firmor som lever på detta. Till på finbil.se mfl. Det kan man leva bra på idag men inte så länge. Det finns också ljusskygga småspelare som skruvar mätare och smiter från skatten på vinsten:(
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Med risk som alltid på forum, avviker vi från ämnet men...

Företag med bra service och kundfokus, reder sig alltid!

Att ta in bilar till en fast kostnad till personer som önskar ens service,
det kan troligt fungera i flera år framöver.

Som Bestliner skriver, nya bilar lär förlora uppemot 50% på 3-4år.

Detta kommer ta ett bra tag att jämna ut i Sverige, något som påbörjats i Tyskland för många år sedan.
Priserna kommer fortskrida att avvika Sverige/Tyslkand, med allt från 20-40% under flertal år.

Vad säger du Olle, skall vi börja åka söder över och bistå med våra tjänster? :twitcy:

Nja.... Jag nöjer mig med att göra det som passar vår familj bäst, i detta just nu,
svårt att finna en bil på Blocket som rättfärdigar priset kontra det som går att finna på mobile.de

Vänl. Magnus
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det finns redan firmor som lever på detta. Till på finbil.se mfl. Det kan man leva bra på idag men inte så länge. Det finns också ljusskygga småspelare som skruvar mätare och smiter från skatten på vinsten:(

Det finns tyvärr relativt stora företag i Sverige som också skruvar mätare

Stig
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Så kan det säkert vara men mycket svårt att bevisa tyvärr. Har du något exempel på detta?
Det låter ju inte så bra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

På en äldre bil är det nog relativt enkelt men på en nyare är det besvärligare eftersom all data inklusive vägmätarens verkliga värde lagras i styrboxen.

Bennie
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det är faktiskt obegripligt att den svenska husbils-branschen inte kan ändra sig och följa husbils tillverkarens prislistor som ligger för allmän beskådan på nätet.

På dessa prislistor finns alltid en rabatt från tillverkaren till återförsäljarna och denna marginal är det tänkt att säljarna skall jobba utifrån.

Men i Sverige vägrar man acceptera detta tillvägagångssätt, man vill ha ännu större marginaler än vad tillverkarna ger, ofta dubbelt upp.

Detta för att man vill jobba efter en annan affärs-modell, att marginalen skall täcka in en stor del av kostnaden för inbytets husbilen.
På så sätt slipper man belasta sin likviditet. ( väldigt smart ).

Känns som vi är förlorare allihop för att husbils-branschen jobbar efter denna affärs-modell.
 

SorenJ

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
2671
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det är lika på tillbehör däck mm, nästan halva priset hur länge kan handlarna ta ut så stora påslag. Vi köpte ny husbil 2011 i Tyskland 300000 billigare än i Sverige inkl, flyg o alla kostnader
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

4500 av 4600 bilar på blocket är överprissatta.

Alla talar om import!

Vem skall då köpa de 4600 husbilarna som är till salu?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Bilden är faktiskt inte så helt entydig!
Jag har under mer än 20 år följt utbudet av terrängdugliga och övriga fyrhjulsdrivna husbilar och inom detta marknadssegment så brukar priserna ofta ligga lägre i Sverige än i Tyskland. Men jag har ändå nödgats köpa ett par sådana bilar i Tyskland eftersom utbudet i Sverige är så litet (på Blocket just nu 0 bilar).

aake
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Sen har vi privatpersoner som tar hem bilar och använder dom 1-2 säsonger själva sedan är dom till salu på blocket för lite under svenska priser ... dom räknar med vinst, varför inte sälja bilen för samma som dom tagit hem den för då drar det ner prisnivån på husbilarna. Kollar man på mobile så får man en ny för det dom vill ha för en som är 2-3 år gammal, aldrig... då hämtar jag hellre en själv än att jag ska finansiera en privatpersons husbilsåkande. Och nu menar inte jag dom som har i uppdrag att hjälpa till att göra affärer. Susanne
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Det kommer att bli balans och rätt priser också här. Priset på en husbil är inte det säljaren vill ha ellar det köparen tycker är rätt. Priset är det bilen verkligen säljs för och där finns litet olika kultur mellan länderna. Marknadens pris är alltid det rätta.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Hej

Som flera nämner i sina inlägg, marknaden styr...
Förblir fordonen osålda kan ev. priset vara en del som inte är i paritet med just marknadsåsikten?

Själva har vi lusläst blocket för att verkligen ge den Svenska marknaden en chans,
men prisbilderna är så avvikande att vi kan inte ens med att ringa & ge ett bud!
Det skulle troligt antas som förolämpande...

I jämförelse vad likvärdig bil ligger på i Tyskland. Viss avvikelse på blocket, (~10%) är helt ok! ;)
Men att kunna köpa ett 5-8 år yngre fordon med mer utrustning för motsvarande pengar i Tyskland,
då blir det svårt att försvara den Svenska prisbilden!

I vårt fall, skall bilen nyttjas privat under flera år.

Vänl. Magnus

4500 av 4600 bilar på blocket är överprissatta.

Alla talar om import!

Vem skall då köpa de 4600 husbilarna som är till salu?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Ja sen har folk skulder på bilarna som man vill ha täckta med priset.

Den skuldfällan är det nog många som sitter i utan att veta. Har man lånat 70% av nybilspriset på 10 år vilket jag tror händer så har man kanske 60% av kapitalskulden
kvar på ett anuitetslån efter 2-3 år men bilens värde har minskat med 50%. Om bilen då kostade 800 tusen från början får man betala in 80 tusen vid försäljning och alla pengarna från insatsen är borta. Samma händer vid en totalskada om man krockar. En hemsk fälla:(
Här har vi nog en av orsakerna till överpriserna på blocket. Folk kan inte byta eller sälja sina bilar för lånen överstiger värdet. Detta är mycket tydligt nu när marknaden håller på att få en mera tysk prisnivå.
 
Senast ändrad:
Toppen