• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3 abonnemang

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Personligen skulle jag inte välja 3 ens under vapenhot. Det kostade mig ca 4000 att bli av med abonnemanget och det var en utgift som jag gärna tog. Sämsta täckning jag varit med om och den ABSOLUT sämsta kundtjänsten ALLA kategorier. Hade det bara funnits 3 så hade jag skaffat brevduvor.

Sedan vet jag i alla fall 1 som är nöjd men han bor i stan. På landet har 3 sämre täckning än Telly Savalas hårsvall.
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
3 Fungerar i storstäder men om du tänker åka norrut, t.ex. Vildmarksvägen så kan du glömma att du får en stabil mottagning.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Vad har ni för erfarenheter? Funderar på att byta.
Är 3 bra?
Hej,

Vi hade 2 st 3-abonnemang och bytte för flera år sedan till Tele2.

Vi bytte pga att vi hade svajig täckning, fakturor som sällan överensstämde med det vi avtalat och dålig kundservice.

Vi kan ha haft extrem otur?

Mvh
Jens
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej,

Vi hade 2 st 3-abonnemang och bytte för flera år sedan till Tele2.

Vi bytte pga att vi hade svajig täckning, fakturor som sällan överensstämde med det vi avtalat och dålig kundservice.

Vi kan ha haft extrem otur?

Mvh
Jens
Antagligen inte. Vet flera, jag själv inkluderad.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har Fello som genom att de använder Telias nät förmodligen har bästa täckningen i Sverige. Som pensionär har jag dessutom en fördelaktiv prisbild. Vid de få tillfällen jag kontaktat dem har jag varit nöjd med deras kundservice.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Bytte från Telia till 3 då jag fick en bra deal på telefonen när det var dags att byta. Bytte efter några år tillbaka till Telia. Telia är dyrare, men täckningen är generellt mycket bättre. Det finns platser där vissa operatörer har bättre täckning. Exempelvis bor min mamma i småländska skogen och just där funkar Telenor bra och har bättre täckning än Telia, men med 3 hade jag i princip ingen täckning alls. Likadant hos min svärfar uppe i Medelpad. Några kilometer från e4:an och det var kört med 3, men där funkar Telia. Inte bästa täckningen, men tillräckligt bra.

Sörsta bekymret med avseende på husbilsåkande och mobilabonnemang är hur man ska få surfen att räcka utomlands. I sommar funderar jag på att prova att köpa O2s kontantkort med 999GBs surf i Tyskland. Som jag tolkar det ska surfen även inkludera roaming.

Ursäkta trådkapningen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vad har ni för erfarenheter? Funderar på att byta.
Är 3 bra?
Min bättre hälft har haft 3 i många år. Då fanns det skaplig täckning söder om en linje Karlstad - Sundsvall men på många platser var det tveksamt där också. Täckningen har förbättrats betydligt sedan dess men inte det bästa som finns norrut.

Själv har jag Fibio som använder 3:s och Telenors nät. Telenor tror jag använder Tele2:s nät i Sverige men är osäker. Täckningen är skaplig även i norr och kommer man nära norgegränsen har jag täckning från den sidan (dock inte i Gäddede och en del platser utmed Vildmarksvägen). Fungerar bra i Tyskland och i Norge fungerar det i vilken dalgång som helst. Otroligt bra där. Har ett extra simkort till routern där bättre hälften kan ta telefon över WiFi när det behövs.

Summa sumarum: 3 som enda abbonemang är för vår del Nej. Med hjälp av ett annat nät fungerar det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beroende på var du ska ha abbonemanget, om det är tänkt i en router/modem i husbilen och du även vill ha skaplig mottagning på landsbygden så är det mycket viktigt att din router/modem klarar band28 som används på landsbygden, gör den inte det så spelar operaörsval ingen roll.

Jag har kört med Hallon (3) i husbilen i flera år nu oftast haft bättre mottagning än i mobilen (Tele2) så jag bytte till Fello i mobilen i höstas och fick bättre mottagning på landsbygden i mobilen.
Jag har inte testat Vildmarksvägen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är egentligen bara att gå in och kolla på täckningskartorna så ser du hur någonstans mellan värdelös och komplett värdelös 3 är. Inte ens här där jag bor (där det står att det ska vara bra täckning) fungerar 3. Jag förstår deras namn. De borde väl egentligen heta 4 då de inte ens är i närheten av prispallen. (jo jag vet att de tog sitt namn efter den 3e generationens nät som var det bästa på sin tid) 3 är enligt mig ett företag som startat från botten och hållit sig kvar.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag får kanske försvara tre lite, har två SIM-kort i mobilen, jobb-abbet som är Telia och mitt privata som är Tre. Har även ett extra Tre-sim i husbilens router. Jag bor visserligen i södra sverige, men har i princip aldrig behövt byta mellan abben för att få täckning.
Jag tror att MÅNGA gånger så sitter Tre och Telias sändare på samma mast, då man i princip samtidigt går från 1 plupp till 5 pluppar i täckning osv.
Vi körde förra sommaren 500 mil i europa, främst Frankrike/Schweiz/Tyskland och hade bra täckning i princip hela tiden, Netflix och SVT-play funkade hela resan. Enda kruxet var i tyskland men då försvann det från båda abonnemangen pga att jag inte ställt in luren på 5G. Vilket var det enda som fanns på vissa platser.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kör du i neråt behöver du inte bekymra dig över 3s urusla täckning. Då hyr de in sig i kvalitetsnät.

Jeg har tidligere (5-6 år) kørt med 3, da de var det første danske selskab med fri data i Europa. Men de har efter min mening aldrig haft de bedste samarbejdspartnere i Europa. Ofte har dækningen været dårlig udenfor storbyer.

Nu har jeg skiftet tilbage til danske Yousee, og her har dækningen på mine udlandsture i 2023 været meget bedre.

Der findes oversigter over de forskellige teleselskabers samarbejdspartnere. Du kan jo eventuelt prøve at sammenligne disse lister.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har undvikit att skriva i det längsta, för att inte få på skallen av Blaser! :D

Jag har haft 3 i tre år. Har tre simkort på samma abonnemang. Jag har ett, hustrun ett och routern i husbilen ett. Obegränsad surf. Betalar drygt 500:- i månaden. Det kostar minst det dubbla med Telia. Har aldrig upplevt bristande täckning. Har extern 5G antenn från Wifi.se på taket till routern. Den kan göra stor skillnad. Vi var i Värmland 2022. På en camping hade vi bra täckning med 3 i routern. Men inte med våra mobiler. Grannen hade inte täckning med sitt Telia abonnemang direkt i telefonen heller. Men vi är inte så mycket i glesbyggd! Däremot har vi de senaste åren, sedan min pension 2018, varit 7-8 veckor söderut i Europa varje år. Kanontäckning med 3:s samarbetspartners överallt, utom i Tyskland. Mitt tips är att skippa det automatiska valet av provider i Tyskland och manuellt välja Vodafon. Ett 3 abonnemang ger det alternativet. Funkat väldigt bra för oss i hela Tyskland.
 
Toppen