• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 volt löser ut automatsäkringen i husbilen på camping men inte hemma

Zupster

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
34441
Medlemskap
2023
Hallå! Undrar om någon har något tips eller idé om vad som kan vara fel.
Innan jag ställde in husbilen på vinterförvaring så funkade strömmen felfritt och inför förvaringen stängde jag av automatsäkringen. När jag nu har plockat ut den och kopplar upp mig på ström hemma funkar den som det ska, men när jag ställer mig på camping så löser den ut efter 1-4 minuter. Har testat olika kablar men med samma resultat, inget är igång eller inkopplat.
Tacksam för svar // Daniel
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Ingrid & Thomas

Vad är skillnaden på jord och skyddsjord? Menar du nolla och skyddsjord?
Ett vägguttag levererar fas och nolla som strömförsörjning. Det är kompletterat med skyddsjordsanslutning.

Att beröra fasen är, som bekant, förenat med livsfara även om man inte samtidigt berör nollan eftersom nollan är ansluten till marken och därmed det mesta som står på den. Fasen och nollan passerar genom en jordfelsbrytare och så länge lika mycket ström passerar genom båda ledarna är allt gott och väl. Jordfelsbrytaren utlöses däremot blixtsnabbt om strömskillnaden mellan de båda ledarna når ca 30 mA, dvs fasen har kommit i kontakt med nollan utan att passera jordfelsbrytaren exempelvis genom en människa.

Skyddsjorden utgår som en egen ledare från nollan och skapar kortslutning om exempelvis en skyddsjordad metallkåpa kommer i kontakt med en skadad ledning och därmed utlöses en säkring.

Ursäkta om jag uttrycker mig amatörmässigt...
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Ström kan ju avledas både till den fysiska jorden om kontakten är bra nog och går då via jorden till transformatorns nollpunkt via jordtaget som är principiellt samma punkt i vårt jordsystem. Är kontakten så bra att det blir cirka 30 mA så löser felbrytaren. Om skyddsjord finns så tar strömmen den vägen och då blir kontakten väldigt god och felbrytaren löser med detsamma.
Det har i praktiken ingen betydelse om du har skyddsjord eller inte. Jordfelsbrytaren fyller sin uppgift att lösa ut vid 30 mA i båda fallen.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Jo, om det inte leds tillbaka via jord på grund av till exempel gummihjulen så görs det väl via skyddsjord om den finns och felbrytaren löser ut. Jag säger inte att det är felet, bara att det borde kunna bli så då. Och då lär man kunna få en stöt om man tar i bilen, och då löser nog felbrytaren. Jag har haft ett jordat uttag som aldrig hade inkopplad skyddsjord.
Jo, det skulle kunna vara en möjlighet. Bilen blir ju normalt skyddsjordad via strömkabeln och om då skyddsjord saknas genom denna fram till bilen så blir ju resultat detta om inte däcken släpper igenom 30 mA till chassit..
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Jo, det skulle kunna vara en möjlighet. Bilen blir ju normalt skyddsjordad via strömkabeln och om då skyddsjord saknas genom denna fram till bilen så blir ju resultat detta om inte däcken släpper igenom 30 mA till chassit..
Ja, precis, och det borde man väl kanske utesluta, att det är det felet. Känns långsökt, dock, att det skulle lösa ut på just 1-4 minuter. Det skulle ju också lika gärna kunna vara så att husets felbrytare, eller campingens, hade löst ut först. Man får väl isolationsmäta i bilen. Annars är det väl fel på personskyddsautomaten i bilen kanske.

Sånt som brukar läcka ström är väl värmeelement och ett sådant kanske startar efter just 1-4 minuter men i så fall är inte allt avslaget. Och kanske bara ibland, till exempel hemma men inte på campingen när tester gjordes. Värme, varmvattenberedare...
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Och stickproppen, som någon skrev, kan vändas på två sätt vilket skulle kunna göra att ett jordfel ger ström i slyddsjord, eller jorden, i ena läget men inte i andra. Dock handlar det väl fortfarande om att isolationsmäta eftersom det måste till ett jordfel.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara någon värmekälla som är igång i bilen. Sen vet vi inte vad det är för elstolpe på campingen. CEE uttag eller en gammal stolpe med ett Schuko uttag. Finns jordfelsbrytare eller inte i stolpen. Elanläggningen på campingen kan också ha brister.
Tex att spänningen inte är stabil. Är spänningen låg minskar effekten på tex elpatroner.
Är den hög ökar effekten och strömmen. Resistansen i patronen ändras inte bara för att spänningen stiger, den den är gjord för 230V. Är märkströmmen 220V blir skillnaden ännu större på effekten.
Det kan vara att spänningen är högre på campingen än hemma och därav löser säkringen ut efter en stund.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Det kan vara någon värmekälla som är igång i bilen. Sen vet vi inte vad det är för elstolpe på campingen. CEE uttag eller en gammal stolpe med ett Schuko uttag. Finns jordfelsbrytare eller inte i stolpen. Elanläggningen på campingen kan också ha brister.
Tex att spänningen inte är stabil. Är spänningen låg minskar effekten på tex elpatroner.
Är den hög ökar effekten och strömmen. Resistansen i patronen ändras inte bara för att spänningen stiger, den den är gjord för 230V. Är märkströmmen 220V blir skillnaden ännu större på effekten.
Det kan vara att spänningen är högre på campingen än hemma och därav löser säkringen ut efter en stund.
Det du beskriver skulle möjligen kunna beröra en säkringsmatning men i det här fallet verkar det röra sig ju om en jordfelsbrytare inne i en husbil. Om spänningen varierar av någon anledning, så berörs ju fas och nolla exakt lika mycket och det påverkar ju inte jordfelsbrytaren.

(Toleransen för 230 VAC är för övrigt +/- 10 % dvs. 217 - 253 VAC och det skall ingående komponenter klara.)
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Det du beskriver skulle möjligen kunna beröra en säkringsmatning men i det här fallet verkar det röra sig ju om en jordfelsbrytare inne i en husbil. Om spänningen varierar av någon anledning, så berörs ju fas och nolla exakt lika mycket och det påverkar ju inte jordfelsbrytaren.

(Toleransen för 230 VAC är för övrigt +/- 10 % dvs. 217 - 253 VAC och det skall ingående komponenter klara.)
Om 210 V ger en felström strax under vad som löser felbrytaren så kan 240 V ge en som gör det. Men jag tycker att det verkar långsökt som förklaring.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hallå! Undrar om någon har något tips eller idé om vad som kan vara fel.
Innan jag ställde in husbilen på vinterförvaring så funkade strömmen felfritt och inför förvaringen stängde jag av automatsäkringen. När jag nu har plockat ut den och kopplar upp mig på ström hemma funkar den som det ska, men när jag ställer mig på camping så löser den ut efter 1-4 minuter. Har testat olika kablar men med samma resultat, inget är igång eller inkopplat.
Tacksam för svar // Daniel
Du får gärna lägga ut lite bilder på din elcentral. Även på anslutningen
(CEE kontakten på bilen ) av 230V till bilen.
Det skulle underlätta för oss en hel del för att kunna hjälpa dig.
 

Zupster

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
34441
Medlemskap
2023
Hejsan allesammans! Ber om ursäkt för min extremt långa frånvaro ifrån detta. Som jag skrev så är det brytaren inne i bilen som konstant löser ut, har provat olika stolpar med både vanligt uttag men även med cee men med samma resultat, den löser ut har även testat gamla och nya kablar men med samma resultat. Lämnade in den till verkstad i början på förra veckan men dom står och kliar sig i huvudet och vet inte riktigt vart dom ska leta, dvs samma resultat för dom, när dom kopplar upp sig i verkstaden så funkar allt och dom kan inte hitta felet. Ska ta hem den senare idag och då kommer jag bifoga bilder på cee uttaget samt på elcentralen. ENORMT tacksam för att ni engagerar er i detta, och URSÄKTA för mitt sena svar
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det bör sitta en 2-polig jordfelsbrytare i bilen. (se bif bild på en sådan)
Skyddsjorden är inte inkopplad på den.
Testknappens ena anslutning är inkopplad före strömmätningen på ena polen och andra anslutningen efter strömmätningen på andra polen.
Den inkopplingen gör då så att strömmätningen känner av strömskillnaden vid tryck på testknappen, oavsett om skyddsjorden är inkopplad till bilen eller inte.

I bilens elcentral är nolla och skyddsjord inte sammankopplade. Det skulle ju i så fall innebära att det blir ren kortslutning om man vänder kontakten "fel" vid inkoppling på stolpen.
Ett jordfel i bilen innebär att ström flyter från fas till skyddsjord och jordfelsbrytaren löser då ut.

OM det nu är så att uttaget som Zupster ansluter bilen till hemma inte har skyddsjorden kopplad kan det bli som Zupster erfar. Jordfelet detekteras av jfb:n som en vanlig last. Bilen, som står på gummihjul, blir då spänningsförande, men jfb:n löser inte ut.

Det märkliga är att det tydligen fungerar på verkstaden............
 

Bilagor

  • JFB.jpg
    JFB.jpg
    59 KB · Visningar: 8
Toppen