• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230 volt löser ut automatsäkringen i husbilen på camping men inte hemma

Zupster

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
34441
Medlemskap
2023
Hallå! Undrar om någon har något tips eller idé om vad som kan vara fel.
Innan jag ställde in husbilen på vinterförvaring så funkade strömmen felfritt och inför förvaringen stängde jag av automatsäkringen. När jag nu har plockat ut den och kopplar upp mig på ström hemma funkar den som det ska, men när jag ställer mig på camping så löser den ut efter 1-4 minuter. Har testat olika kablar men med samma resultat, inget är igång eller inkopplat.
Tacksam för svar // Daniel
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Är du säker på att det är en säkring och inte jordfelsbrytaren som löser ut? Ifall det är jordfelsbrytaren så lär problemet vara externt dvs utanför husbilen. Ifall det är en säkring i husbilen så är problemet "internt" husbilen....
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det kan ibland hjälpa att vrida stickkontakten ett halvt varv innan man sätter i den i vägguttaget så att fas och nolla byter plats..
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Har du jordfelsbrytare hemma på matningen till husbilen? eller bara en automatsäkring? en automatsäkring löser inte ut för lite jordfelsström,
sen kommer du till ställplatsen där det finns en jordfelsbrytare som löser.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Med utgångspunkten att det är säkringen i husbilen som löser ut:

Svårt fall då felet uppstår efter bilens säkringsbox. Åtminstone de två husbilar jag köpt sedan 2012 har kombinerad huvudsäkring och jordfelsbrytare. Fördelen är att en dylik tar mindre plats och är enklare att koppla in än två separata apparater. Det finns också en liten nackdel med denna kombination, nämligen att det inte går att avläsa huruviuda en utlösning berott på överbelastning/kortslutning eller ett så kallat jordfel.

Du skriver att inget är igång eller inkopplat och då återstår nog bara jordfel. Den vanliga orsaken till sådant är fukt genom kabelisolering, kontaktdon, permanent inkopplade apparater etc. Om bilen utsatts för stora temperaturskillnader kan ju kondens då vara en bidragande orsak. Det kan ta en stund innan detta påverkar. Det kan förstås också vara så att din brytare är defekt och påverkas olika beroende på olika spänningsnivåer i uttagen hemma och på campingen….
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej , måste få helt klarlagt, jag tycker inte att det fullt framkommer (även om det verkar som bilens brytare)... om det är bilens brytare som löser ut eller om det är stolpens/matningens brytare som löser ut på campingen men inte hemma i huset, så det inte blir fel.
-Om det är stolpens brytare som löser ut på camping så kan det vara jordfelsbrytaren i den som inte gillar bilens läckström.
-Om det är bilens brytare som löser ut och absolut inget inne i bilen är igång så blir det lite underligare om nu ingen fukt kommit in i bilens 230V system efter bilens brytare, för det är mest troligt att det är jordfelsdelen som löser ut och inte säkringsdelen om absolut inget är igång inne i bilen. Om något däremot är igång så skulle det ev. kunna vara spänningsfall i stolpen som gör att strömmen ökar och bilens brytare reagerar på.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Aj upprepning, såg nu att inlägget ovan var inne på samma linje......
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
En sån här kan vara till hjälp i husbilen och checka uttaget innan man ansluter sin kära husbil till ett främmande 230V-uttag.
I det här fallet är det ju förmodligen jordfelsbrytaren som löser ut och då är det är ju ingen vits att testa om den gör det.

När det gäller att testa uttag på en camping eller ställplats, så betänk att flera uttag kan vara matade genom samma jordfelsbrytare och därmed bli strömlösa vid ett fungerande test. Kanske inte är så populärt i så fall...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Är du säker på att det är en säkring och inte jordfelsbrytaren som löser ut? Ifall det är jordfelsbrytaren så lär problemet vara externt dvs utanför husbilen. Ifall det är en säkring i husbilen så är problemet "internt" husbilen....
Om jordfelsbrytaren i husbilen löser ut är problemet sannolikt i husbilen.
Jfb kontrollerar att strömmen (genom jfb) i fas och nolla är lika stor (sånär som på 30 mA)
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
campingens automatsäkring kan vara utmattad om den löst ut många ggr,t.ex om man försökt köra 3kw panna på 10amperesäkring.
Till slut löser den på 7-8 ampere,kan kollas med en amperemeter mellan bil o uttag
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Det spelar ingen roll, det är strömavledningen mot jord, inte skyddsjord, som får jordfelsbrytaren att lösa ut vid ca 30 mA. Däremot fungerar inte testmojängen, som visades i en tidigare kommentar, eftersom den då inte får kontakt med jord att avleda mot. Den utnyttjar därför istället skyddsjorden för detta ändamål vid provningen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det spelar ingen roll, det är strömavledningen mot jord, inte skyddsjord, som får jordfelsbrytaren att lösa ut vid ca 30 mA. Däremot fungerar inte testmojängen, som visades i en tidigare kommentar, eftersom den då inte får kontakt med jord att avleda mot. Den utnyttjar därför istället skyddsjorden för detta ändamål vid provningen.
Vad är skillnaden på jord och skyddsjord? Menar du nolla och skyddsjord?
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Det spelar ingen roll, det är strömavledningen mot jord, inte skyddsjord, som får jordfelsbrytaren att lösa ut vid ca 30 mA. Däremot fungerar inte testmojängen, som visades i en tidigare kommentar, eftersom den då inte får kontakt med jord att avleda mot. Den utnyttjar därför istället skyddsjorden för detta ändamål vid provningen.
Jo, om det inte leds tillbaka via jord på grund av till exempel gummihjulen så görs det väl via skyddsjord om den finns och felbrytaren löser ut. Jag säger inte att det är felet, bara att det borde kunna bli så då. Och då lär man kunna få en stöt om man tar i bilen, och då löser nog felbrytaren. Jag har haft ett jordat uttag som aldrig hade inkopplad skyddsjord.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Vad är skillnaden på jord och skyddsjord? Menar du nolla och skyddsjord?
Ström kan ju avledas både till den fysiska jorden om kontakten är bra nog och går då via jorden till transformatorns nollpunkt via jordtaget som är principiellt samma punkt i vårt jordsystem. Är kontakten så bra att det blir cirka 30 mA så löser felbrytaren. Om skyddsjord finns så tar strömmen den vägen och då blir kontakten väldigt god och felbrytaren löser med detsamma.
 
Toppen